در هرکشوری بیمهگرها با توجه به فرهنگ، آداب و سنن، دین ومذهب، وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، استراتژی مناسب خود را برای آن جامعه و آن صنعت مدنظر قرار میدهند. صنعتی بودن، دولتی بودن و خصوصی بودن از دلایل دیگر تفاوت در استراتژیهاست، زیرا با توسعه صنعتی ریسکها و مخاطرات جدیدی به وجود میآید و به دنبال آن نیازهای بیمهای جدید ضرورت پیدا میکند. اقتصاد متمرکز (دولتی) و خصوصی نیز موجب تفاوت در تدوین استراتژی بازاریابی شرکتهای بیمه میشود. ممکن است در اقتصاد دولتی، کشوری پوششهای بیمه الزامی داشته باشد، ولی درکشوردیگر این الزام وجود نداشته باشد.
به طور کلی استراتژیهای بازاریابی مجموعهای از تصمیمات و فعالیتهای بههم پیوسته است که از طریق آن، واحد تجاری استراتژیک انتظار دارد به اهداف بازاریابی خود برسد و ارزشهای مورد انتظار مشتریانش را برآورده سازد. کتاب بازاریابی و برندسازی در صنعت بیمه نوشته دکتر سعید صحت و مژده چرخیان با اشاره به همین موضوع استراتژیهای بازاریابی با توجه به سیاستهای هر شرکت را تقسیمبندی میکند.
در قسمتی از این کتاب میخوانیم: نمیتوان از شگردها و مهارتهای بازاریابی شرکتهای تولیدی دقیقا در موسسات خدماتی استفاده کرد. زیرا از چندین جهت با هم تفاوت دارند. تفاوتهای اساسی بازاریابی خدمات و بازاریابی کالا از تفاوت بین کالا و خدمات ناشی میشود.در واقع تفاوت اساسی بین آنها این است که در خدمات، بدون اینکه مشتریان مالکیت عنصری فیزیکی را به طور دائم در اختیار بگیرند، فوایدی را از آن بهدست میآوردند. به عبارت دیگر در خدمات، مشتریان مالکیت چیزی را بهدست نمیآورند. مزایای موجود در خدمات ناشی از ماهیت اجراست. به عبارتی، محصولات خدماتی غیرعینی هستند (غیرعینی، یعنی چیزی که آزمودنی است، ولی قابل لمس و نگهداری نیست).
این کتاب در 323 صفحه و به مبلغ 20 هزار تومان توسط موسسه کتاب مهربان نشر به چاپ و نشر رسیده است.