از زمانی که فروشگاه اینترنتی اپ استور به وجود آمد، اپل ۳۰ درصد از قیمت فروش اپلیکیشنهای ارائه شده را برای خود نگه میداشت و ۷۰ درصد باقیمانده را نیز به توسعهدهندگان میداد؛ درصدهایی که گفته میشود در آینده نزدیک دستخوش تغییر خواهد شد. اپل بهزودی سهم ۳۰ درصدی خود را برای خرید سرویس استریم موسیقی، ویدئو و حتی اپلیکیشنها در اپ استور کاهش خواهد داد. هنوز کاملاً مشخص نیست نسبت درآمد اپل از اپلیکیشنها چگونه خواهد بود و تا چه مقدار کاهش خواهد یافت اما بسیاری از کارشناسان این حوزه اعتقاد دارند که اپل به علت معرفی سرویس موسیقی خود در روز دوشنبه، تمایل دارد الگوی کاری خود را تغییر دهد.
برخی از اپلیکیشنها صرفاً یک بار از سوی کاربران خریداری میشوند. اپل هم مشخصا ۳۰ درصد سهم خود را از فروش این اپها برداشته که البته در میان فروشگاههای اینچنینی، یک استاندارد است و از این جهت اپل مبلغی اضافهتر از توسعهدهندگان دریافت نمیکند. اما مشکل این شرکت در اصل با اپلیکیشنهایی است که اشتراک خود را به شکل ماهانه میفروشند. برای مثال اسپاتیفای؛ اگر مایل باشید تا اکانت اسپاتیفای خود را به شکل ماهانه از اپ استور شارژ کنید، باید مبلغ ۱۲.۹۹ دلار پرداخت کنید درصورتیکه این مبلغ در وبسایت سرویس مذکور صرفاً ۹.۹۹ دلار است.
در اصل سرویسهای اینچنینی به علت اینکه اپل در هر دوره ماهانه ۳۰ درصد از درآمد آنها را میبلعد، سرویسهای خود را در این فروشگاه مجازی به شکل گرانتری عرضه میکنند که جلوه بسیار بدی برای اپل ایجاد کرده است. اپلیکیشنهایی که به شکل ماهانه سرویسهای خود را ارائه میدهند، از سهم ۳۰ درصدی و ماهانه اپل گلایههای بسیاری داشتهاند و همین موضوع نیز باعث میشود شرکت مذکور تحت فشار قرار گرفته و نحوه برخورد خود را با سرویسهای استریم تغییر دهد. برخی از این سرویسها بهطورکلی درآمد چندانی کسب نمیکنند و به همین علت نمیتوانند یکسوم درآمد خود را نیز در هر دوره ماهانه، به اپل بدهند.
پیشتر نوشته بودیم که حتی خود اسپاتیفای نیز این روزها به علت پخش رایگان موسیقی علاوه بر تبلیغات، نمیتواند درآمد بالایی را کسب کند و کاربران معمولاً تمایلی به خرید اکانتهای این سرویس ندارند. تغییراتی که در آینده به وجود خواهد آمد مختص سرویسهای موسیقی نبوده و به سرویسهای استریم ویدئویی و حتی اپلیکیشنهای دیگر نیز راه خواهند یافت.لازم به ذکر است که به شکل فعلی، حتی مایکروسافت نیز در ازای فروش سرویسهای ابریآفیس در اپ استور مجبور به پرداخت ۳۰ درصد به شکل ماهانه به این شرکت خواهد بود.
اپل روز دوشنبه سرویس استریم موسیقی خود را معرفی خواهد کرد. این شرکت برای ارائه سرویس یاد شده مجبور است دستودلبازیهای دیگری را نیز به خرج داده و ۶۰درصد از درآمد حاصله از سرویس مورد بحث را به شرکتهای پخشکننده موسیقی بدهد، لازم به ذکر است اسپاتیفای اکنون ۵۵ درصد از درآمد خود را به شرکتهای پخشکننده موسیقی پرداخت میکند.
اپل مشخصا با آغوش باز سراغ بستن چنین قراردادهایی نرفته اما در هر صورت، اکنون میتوان گفت با نوع قرارداد اپل برای سرویس موزیک، هنرمندان نیز درآمدی بیشتر [هرچند اندک] کسب خواهند کرد.