سه شنبه, ۶ شهریور(۶) ۱۴۰۳ / Tue, 27 Aug(8) 2024 /
           
فرصت امروز
باشگاه سرمایه‌گذاران

انصرافی به‌موقع برای پیشرفت

8 سال پیش ( 1394/11/4 )
 

در اینکه دنیا دنیای استارتاپ‌ها شده و هر روز خبری از آنها به‌گوش می‌رسد، شکی نیست. جوانان ایرانی هم از این قاعده مستثنا نیستند. به‌ویژه اینکه به‌نظر می‌رسد مسئولان هم کمی تا قسمتی نیم‌نگاهی به این حوزه‌ها دارند، به‌ویژه حوزه‌های آنلاین و کسب‌و‌کارهای مبتنی بر اینترنت روز‌به روز در حال گسترش هستند. وقتی به داستان هر کدام توجه می‌کنیم یک وجوه اشتراکی بین‌شان می‌بینیم؛ اشتراکاتی به نام جوانی و نداشتن سرمایه بالا. یکی از همین جوانان که سرمایه اولیه بالایی هم نداشته سیدمرتضی نقیبی 28ساله است؛ جوانی با لیسانس مدیریت مالی از دانشگاه تهران که طی یک اقدام رو‌ به جلو از مقطع ارشد رشته کارآفرینی همین دانشگاه انصراف داده تا کسب‌وکار خودش را راه‌اندازی کند. به‌قول خودش می‌خواستم کارآفرینی را به‌جای خواندن، تجربه کنم.

گروه کوچک 12میلیونی

در ادامه مسیر موفقیت و از سال 93 وب‌سایت چونک را با همراهی دو نفر از دوستانش راه‌اندازی می‌کند.یک نفر به‌عنوان نیروی فنی و یک نفر هم نیروی گرافیک و فروشگاهی اختصاصی برای عرضه صنایع‌دستی ایجاد می‌کنند. تجربیاتی از حوزه وب داشته و با تکیه بر همین دانش کارش را آغاز کرده است. می‌گوید کار با وب دانش وسیعی می‌طلبد. مدیر مجموعه باید حوزه را بشناسد. اما در ادامه به تحقیق در حوزه صنایع‌دستی پرداخته است تا این حوزه و کمبودها و خواسته‌ها را به‌خوبی بشناسد.

کارشان که گسترده می‌شود باید نیروی بیشتری هم استخدام کنند و در حال حاضر در حوزه بازاریابی، کارشناس تولید محتوا یا همان کانتنت مارکتینگ، عکس و. . . 12نفر با آنها همکاری می‌کنند. در زمینه تولید محتوا به معرفی میراث ایرانی چه معنوی و چه مادی می‌پردازند، اخبار و رویدادهای صنایع‌دستی را پوشش می‌دهند و البته بخشی را هم به دکوراسیون و چیدمان در ارتباط با صنایع‌دستی اختصاص داده‌اند. می‌گوید محتوایی که داستان صنایع‌دستی را بیان کند برای جذب مخاطب بسیار مهم است و صرف ارائه کالا نمی‌تواند موفقیتی در این زمینه ایجاد کند.

همچنین بخشی را به ایران‌گردی و معرفی جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی ایران اختصاص داده‌اند. در این بخش ارتباط محتوا با محصول را بیان می‌کنند. البته تولید محتوای این سایت هنوز به‌صورت ویدئومارکتینگ در نیامده است، چون هزینه‌ بالایی می‌طلبد.

آغاز کم‌هزینه

برای شروع کارش از یک پلتفرم آماده استفاده کرده و 12میلیون تومان همه سرمایه اولیه این گروه سه‌نفره بوده است. اما شبکه‌های اجتماعی جایی بوده که در آن فعالیت زیادی کرده‌اند تا برندشان را معرفی کنند.نتیجه هم گرفته‌اند و الان با گذشت یک سال حجم سرمایه‌گذاری‌شان به بیش از 200میلیون تومان رسیده است. هزینه‌های ماهانه‌شان بیش از 20میلیون تومان است و این هزینه‌ها همچنان رو به ازدیاد هم هست. کالاها را نقدی می‌خرند و اعتقادی به خرید امانی ندارند.

قیمت‌گذاری‌های‌شان هم با نظر تولیدکننده است. نقیبی می‌گوید: هر تولیدکننده‌ای که بخواهد جنسش به فروش برسد، قیمت عادلانه‌ای روی کالایش می‌گذارد و از این بابت نگرانی نداریم. همچنین با توجه به وجود کارگاه‌های بسیار تولید صنایع‌دستی با کیفیت در تامین کالا هم مشکلی ندارند.

300هزار بازدید ماهانه

مشتری وجود دارد، منتها باید در قدم نخست صنایع‌دستی را به آنها شناساند. این فعال حوزه وب قیمت صنایع‌دستی را بالا نمی‌داند و معتقد است که صنایع‌دستی به‌ویژه اجناس سفال و سرامیک‌ را به جای کالاهای وارداتی می‌توان به‌عنوان ظروف روزمره زندگی استفاده کرد. سایت چونک در راستای جذب و حفظ مشتری تخفیف‌هایی را برای خریدارانش در نظر گرفته است. مثلا برای خریدهای بعدی هر خریداری تخفیفی در نظر می‌گیرد.

حالا سایت چونک ماهانه بیش از 300هزار بازدیدکننده دارد و در این فضای رقابتی رو به ازدیاد، کارشان هر روز سخت‌تر از روز قبل می‌شود. هزینه‌های انبارداری، نیروی انسانی، تامین کالا و تبلیغات نیز همیشه وجود دارد. تبلیغات‌شان هم به این صورت است که از تبلیغات بنری در وب‌سایت‌های مشهور استفاده می‌کنند؛ وب‌سایت‌هایی که بین 5 تا 15میلیون تومان برای یک ماه حضور در سایت‌شان هزینه تبلیغات می‌گیرند.

نقیبی معتقد است که برای ماندگاری در بازار و شناساندن برند و خدمات ارائه شده باید از فضای تبلیغات استفاده کرد. اگر چنین زمینه‌هایی ایجاد نشود، یک استارتاپ نمی‌تواند رشد کند و از بین می‌رود. زیرا استارتاپ‌ها باید بین یک تا سه ‌سال شکوفایی خود را نشان دهند. مدیر این گروه کوچک سازمان‌هایی را که می‌توان از آنها تسهیلاتی برای راه‌اندازی یک استارتاپ گرفت، کم می‌داند و می‌گوید صندوق‌های موجود هم وثیقه‌های سنگین طلب می‌کنند. مثلا دوبرابر تسهیلاتی که می‌دهند، ضمانت ملکی می‌خواهند که از عهده هر کسی برنمی‌آید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/cGl0Z37g
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتو
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه