پرسش: صاحب کسبوکاری هستم که در حوزه صادرات با کشورهای زیادی ارتباط دارم. برای فرارسیدن سال نو میخواهم فعالیت ویژهای را انجام دهم که بتوانم فرهنگ سازمانی و ملیام را به شرکتهایی که با آنها همکاری دارم، منتقل کنم. در این زمینه چه توصیهای دارید؟
پاسخ کارشناس: دکتر فرزاد مقدم
ما در کشور برای نوروز شخصیتهایی مانند حاجی فیروز و عمونوروز را داریم؛ دو نمادی که یکی سیاه است و حرفهای تلخی میزند و سفیرخبر دادن آمدن نوروز است و دیگری عمو نوروز که با آمدنش ننه سرما را بیرون میکند. نمادهایی که اگر درمیان یک رویداد ملی قرار بگیرند، میتوانند در عین تاثیر قوی بر برنامه ساخت برند، پیامهای خوبی را با خود منتقل کنند. یکی از پایههایی که برند ملی را تقویت میکند، همین اسطورهها و نمادها است.
در واقع چنین نمادهایی مشخصکننده این موضوع هستند که برند چقدر اصالت دارد. حال بخشخصوصی در انتقال پیام این برند میتواند نقش موثری بازی کند. کاری که بخشخصوصی و مردم بدون برنامهریزی در این رابطه میتوانند انجام دهند، استفاده از نمادهایی مانند سفره هفت سین در فعالیتهای ارتباطی و اقتصادیشان است. البته برخی از شرکتهای داخلی از این شیوه استفاده میکنند؛ شرکتهایی که در حال صادرات و ارتباط با کشورهای اروپایی هستند. این کار باعث خواهد شد مشتریان چنین شرکتهایی به قدمت و اعتبار آنها پی ببرند. شما هم میتوانید از این نمونههای خوب الگو بگیرید و نه فقط کسبوکارتان، بلکه برند ملیتان را ارتقا ببخشید.
* اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.