پرسش:صاحب کسب وکاری هستم که در حوزه زنبورداری و تولید عسل فعالیت میکند. مدتهاست بهدنبال یک اسم و لوگوی مناسب برای محصولات هستم، اما تمام پیشنهادهایی که به من شده غیرخلاقانه بوده است. راهحل شما برای انتخاب یک اسم مناسب در این حوزه کاری چیست؟
پاسخ کارشناس؛ ایمان ملاجعفری:
در تمام دنیا این روزها شرکتهایی به فعالیت در این زمینه میپردازند؛ شرکتهایی که به انتخاب اسم برای تولیدکنندگان و سازمانها مشغولند. اما یک سری نکات است که خود تولیدکنندگانی که بهدنبال اسم هستند نیز باید در نظر بگیرند. نکاتی مانند اینکه یک اسم نباید بار معنایی را از قبل به همراه خود داشته باشد. چون این بار معنایی هیچگاه به برند اجازه نمیدهد که با آن نام ارتباط برقرار کند. اسم باید بیمعنا باشد، مانند سونی. بهعنوان مثال، اگر چنین کسب وکاری برای نام برند خود اسم کندو را در نظر بگیرد، همین نام یک بارمعنایی دارد اما در این حوزه باید این نکته را نیز در نظر گرفت که اگر بار معنایی با موضوع و حوزه کاری کسبوکار هماهنگی داشته باشد مشکل چندانی ایجاد نمیکند.
گاهی هم شرکتها نام یک محل را برای برند خود انتخاب میکنند. برای مثال اگر این تولیدکننده نام عسل طبیعی دنا را در نظر بگیرد، شیوه درستی به کار نبرده است، چون اثر بارمعنایی آن کوه خیلی بیشتر از حوزه کاری برند است و مدتها طول میکشد که این اسم در ذهنها باقی بماند. علاوهبر این نکته، نکات دیگری مانند خوشآوا بودن، تعداد حروف کم، تلفظ آسان، نداشتن غلطخوانی و تشابهات نیز اهمیت دارد. این تولیدکننده عسل میتواند از اسمهایی استفاده کند که به مشتری کدهایی میدهد. چون برند تولیدکننده آن تازهکار است و به نظر نمیرسد که بخواهد به یک برند جهانی تبدیل شود.
البته محصول عسل نیز قابلیت این را ندارد که به این گستردگی تولید شود. چون درحال حاضر در ایران برند عسلی در این ابعاد نداریم. اکثر ارائهکنندگان عسل تولیدکنندگانی هستند که در کنار محصولات دیگری این محصول را نیز تولید میکنند. چون تولید عسل بهصورت انبوه مقرونبهصرفه نیست. به همین خاطر تبدیل به برند شدن چنین محصولی نیز سخت است. کارخانهای که عسل را بهصورت انبوه تولید کند حتما محصول بیکیفیتی خواهد داشت و درواقع کیفیتی که محصول یک برند جهانی باید داشته باشد را ندارد.
بنابراین این تولیدکننده باید مشخص کند که میخواهد این محصول را بهصورت انبوه تولید کند یا اینکه میخواهد بهطور محدود عسل باکیفیت تولید کند. هر کدام از این موارد نیاز به سیاستگذاری مجزایی دارد. پیشنهاد من به این تولیدکننده این است که اسمی را انتخاب کند که تا حدودی بار معنایی داشته باشد. سمت وسوی این بار معنایی نیز اهمیت دارد. اگر میخواهد به سمت تولید محصول باکیفیت حرکت کند، اسمی از گل وگیاه انتخاب کند. اگر هدف تجاری دارد، اسمی را انتخاب کند که مردم را ترغیب به خرید محصول میکند.