پرسش: مدیر کسب وکاری هستم که دائما دنبال راهکارهایی در جهت افزایش بهرهوری کسب وکارم میگردم. در این رابطه مشاوران زیادی را هم استخدام کردهام ولی به نتیجه مشخصی نرسیدهام. درصورت امکان راهنمایی کنید که چگونه بهرهوری کسب وکارم را چندین برابر کنم؟
پاسخ کارشناس: بررسیهای مختلف نشان داده که عامل مهم افزایش بهرهوری کسب وکارها خرید تجهیزات و دستگاههای پیشرفته برای کسب وکار نیست. عاملی که در این میان مهم است، انگیزه بالای کارمندان برای فعالیت در جهت پیشرفت کسب وکاری که در آن فعالیت میکنند، است. پس توجه مدیران به بهبود گروه کاریشان باعث خواهد شد بهرهوری کسب وکارشان چندین برابر شود. در این میان دو عامل استخدام و مدیریت کارکنان از اهمیت زیادی برخوردار است.
مدیران در این باره باید چند مسئله مهم را در نظر بگیرند:
1- آیا در مجموعهشان کسانی هستند که اگر بخواهند محیط کاریشان را ترک کنند، مدیر با این کار موافقت میکند؟ اگر مدیران چنین افرادی را در کسب وکارشان سراغ دارند، تعلل نکنند و فورا آن افراد را اخراج کنند. چون افرادی که ذهن مدیر را مشغول به این کردهاند که عملکردشان در جهت منفی کسب وکار است، باید به سرعت از مجموعه حذف شوند.
2- مدیران باید از خود سوال کنند، آیا میان کارمندان خود افراد غیرقابل جایگزینی دارند یعنی کسانی که اگر از سازمان بروند، سازمان با مشکل روبهرو خواهد شد؟ اگر چنین افرادی را سراغ دارند، باید فورا به دفترشان دعوت کنند و از آنها ویژه قدردانی کنند. مدیران اگر با تمامی کارمندانشان یکسان برخورد کنند، در مدت زمانی مشخص فرهنگ تنبلی میان آنها تسری پیدا میکند و افراد فعال نیز مانند بقیه برای موفقیت سازمان دست از کار میکشند.
3- مدیران باید حتما به تغییر جایگاه کارمندان خود دائم فکر کنند، برای مثال اگر کارمندی دارند که از لحاظ تیپی و اجتماعی مورد قبول مشتریانشان نیست، فورا آن را با کارمند بهتری جایگزین کنند. 4- مدیران با این پاکسازی سازمانی خود باید از این پس مراقب استخدامهای خود باشند تا از این طریق افرادی را جذب کنند که به بهبود عملکرد سازمان کمک میکنند.