آخرین گزارشهایی كه از وضعیت مصرفكنندگان و اعتمادشان به تبلیغات انجام شده است، همچنان نشان میدهد كه این مخاطبان تبلیغات همچنان آن طور كه باید و شاید به فضاهای تبلیغاتی اعتماد نكردهاند و به عبارت دیگر، اعتمادی را كه به گفته دوستانشان و نظرات مشتریان قبلی آن محصول دارند به تبلیغات تجاری آن محصولات ندارند.
براساس این گزارش، 28 هزار كاربر اینترنتی از 56 كشور جهان مورد بررسی قرار گرفتند و از این میزان، 92 درصد از كاربران اظهار داشتند پیشنهادهایی كه از سوی خانواده و دوستانشان نسبت به محصولات مختلف دریافت میكنند نسبت به تبلیغات مختلفی كه بهصورت مكتوب و غیرمكتوب انجام میشود، ارزش بیشتری برای آنان دارد.
آخرین گزارشهایی كه از وضعیت مصرفكنندگان و اعتمادشان به تبلیغات انجام شده است، همچنان نشان میدهد كه این مخاطبان تبلیغات همچنان آن طور كه باید و شاید به فضاهای تبلیغاتی اعتماد نكردهاند و به عبارت دیگر، اعتمادی را كه به گفته دوستانشان و نظرات مشتریان قبلی آن محصول دارند به تبلیغات تجاری آن محصولات ندارند.
براساس این گزارش، 28 هزار كاربر اینترنتی از 56 كشور جهان مورد بررسی قرار گرفتند و از این میزان، 92 درصد از كاربران اظهار داشتند پیشنهادهایی كه از سوی خانواده و دوستانشان نسبت به محصولات مختلف دریافت میكنند نسبت به تبلیغات مختلفی كه بهصورت مكتوب و غیرمكتوب انجام میشود، ارزش بیشتری برای آنان دارد. نقد و نظرهای آنلاینی كه مصرفكنندگان مختلف نسبت به محصولاتی كه استفاده كردهاند،دارند در رتبه دوم جایگاه اعتماد قرار دارد و 70 درصد از كاربران اینترنتی زمانی كه میخواهند محصولی را خریداری كنند، به سراغ این شیوه برای دریافت اطلاعات و نقد و نظرهای قابل اعتماد نسبت به سوژه میروند.
در این میان، رتبههای سوم، چهارم و پنجم به ترتیب از آن محتوای مقالات روزنامهها و مجلات (58 درصد)، وبسایتهای معتبر (58 درصد) و ایمیلهای تبلیغاتی (50 درصد) است. در این میان اشكال سنتی استفاده از رسانههایی همچون تلویزیون، رادیو، روزنامهها و مجلات مختلف برای كمك در تبلیغات و معرفی محصولات مختلف در سطح بسیار پایینتری قرار دارند و میتوان گفت درصد اعتمادسازی این رسانهها از سال 2009 به 24 درصد رسیده است.
بالا بودن حجم انتقال اطلاعاتی كه بین دوستان در ارتباط با محصولات و خدمات مختلف رد و بدل میشود باعث شده است بتوان به تجارتهای اجتماعی امید بیشتری داشت. بهطور مثال، زمانی كه برای خرید خود مردد هستیم و نمیتوانیم بین چند محصول تصمیم درستی بگیریم، نظرات دوستان و رأیهایی را كه به محصولات مختلف داده شده است بررسی میكنیم و میتوانیم طبق نظراتی كه در شبكههای اجتماعی و سایتهای فروش محصولات میبینیم به تصمیم درست خود برسیم و برای خریدمان مطمئنتر شویم. آنچه در این شیوههای جذب مشتری بیشترین اهمیت را دارد این است كه در فضای آنلاین نظرات شما دارای صحت، سلامت و شفافیت باشد تا بتواند اعتماد مصرف كنندهای را كه به آن رجوع میكند جلب كند. مردم میخواهند به شما اعتماد كنند و تعامل آنها با شما فقط به این امر بستگی دارد كه تا چه حد اعتماد میكنند كه پاسخی واقعی را از شخصی معتبر دریافت كردهاند.