پرسش: در واحد تبلیغات یکی از مؤسسههای مالی مشغول به فعالیت هستم. تا به حال برای تبلیغات و جذب سپردهگذار در شهرستانها شیوههای تبلیغاتی مختلفی را اجرا کردهایم، ولی به نتیجهای که خواسته مدیران ارشد است، نرسیدهایم. به نظرتان باید چه شیوه تبلیغاتی را در حوزه کاریمان اجرا کنیم تا اثربخشی بالاتری را شاهد باشیم؟
پاسخ کارشناس: دکتر حمیدرضا قاضی مقدم : در دنیای واقعی، مخاطبان روزانه در معرض دهها و صدها آگهی تبلیغاتی از رسانههای مختلف اعم از بیلبورد، بریجبورد (عرشه پل)، رسانههای مکتوب نظیر روزنامهها و مجلات و. . . تا آگهیهای رادیویی، تلویزیونی قرار میگیرند و همین مواجهه متعدد، از حساسیت آنها نسبت به محتوای تبلیغات مختلف میکاهد. یک راه برای مقابله با این حس کرختی در مخاطب و جلب توجه وی، در پیش گرفتن فرم و محتوای خاص و جدیدتری در اجرای تبلیغات است. در ارتباط با بانک و خدمات بانکی نیز در پیش گرفتن این شیوه میتواند کارساز باشد.
بهعنوان نمونهای از اقدامات متمایز و با تأکید روی نوعشناسی مخاطبان و مشتریان هر بانک، شاید بتوان یک یا چند مورد از موارد زیر را برشمرد: ساخت تیزرهای کوتاهمدت (مثلاً سه دقیقهای) برای آموزش یکسری از اطلاعات پرکاربرد مرتبط با خدمات و قابلیتهای بانکی، حمایت مالی از برنامههای دیدنی تلویزیونی نه در قالب مرسوم که بیشتر در پسزمینههای صحنههای تأثیرگذاری از فیلمها و سریالها، ارائه موضوعی طنز یا خوشایند در آگهیهای تلویزیونی مرسوم (نظیر آگهی مورد بحث) بهگونهای که طنز آگهی، پیام آن را تحتالشعاع قرار ندهد. خارج کردن محتاطانه ژانر تبلیغات بانکی از متد رسمی و اتوکشیده فعلی و ورود به ادبیاتی صمیمانهتر و دوستانهتر (البته با رعایت دغدغه حفظ دیسیپلین و اعتماد بهعنوان یکی از سرمایههای هر نهاد مالی) نظیر آنچه در مجموعه انیمیشنهای «دیرین دیرین» برای سامانه یکی از بانکها اتفاق افتاد.