چهارشنبه, ۱۴ شهریور(۶) ۱۴۰۳ / Wed, 4 Sep(9) 2024 /
           
فرصت امروز

بهره برداری از 3 طرح توسعه ای توسط بزرگ ترین واحد تولیدی فولاد در کشور با هدف توسعه سبد محصولات همگام با رعایت محیط زیست آغاز شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی «فرصت امروز» به اصفهان این سه طرح شامل: «واحد تولید بریکت» با ظرفیت تولید ۶۰ تن در ساعت، «واحد سولفورزدایی بخش ذوب» و «واحد سختی زدایی آب (دِمین) برای خطوط فولادسازی» با ظرفیت ۴۵۰متر مکعب در ساعت به ارزش ۱۰۵میلیارد تومان است که سه شنبه دوازدهم مرداد با حضور مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، رسول زرگرپور استاندار استان اصفهان و مدیران شرکت فولاد مبارکه اصفهان به بهره برداری رسید.

آغاز بهره‌برداری از 3 طرح توسعه‌ای توسط بزرگ‌ترین واحد تولیدی فولاد در کشور

در این مراسم، رئیس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، با اشاره به اینکه معدن و صنایع معدنی از جمله راه های تحقق اقتصاد مقاومتی است، گفت: ما مفتخریم که توانستیم درجهت تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری که تحقق اقتصاد مقاومتی است، گام برداریم.

مهدی کرباسیان، پروژه های فولاد مبارکه اصفهان را از جمله طرح هایی نام برد که به دلیل همخوانی با الگوهای اقتصاد مقاومتی می تواند یکی از گام های مهم جهت تحقق سیاست های برنامه ششم باشد و در ادامه افزود: صنعت و معدن از جمله بخش هایی است که اولویت دولت یازدهم است و فولاد مبارکه طی دو سال گذشته با افتتاح پروژه هایی همچون ایستگاه سولفورزدایی، تولید آب دمین و بریکت سازی توانسته در این بخش عملکرد خوبی داشته باشد. به عنوان مثال پروژه آب دمین با تبدیل ضایعات به محصول و استفاده از آنها در سایر بخش ها، با ارزش افزوده چندصد میلیون دلاری موجب افزایش تولید ملی خواهد شد.

وی ادامه داد: پروژه سولفورزدایی طرحی دیگر است که امروز به بهره برداری رسید. این طرح موجب می شود استانداردهای کیفی فولاد افزایش یابد. همچنین این طرح از واردات بخشی از محصولات فولادی به کشور جلوگیری خواهد کرد. کرباسیان درباره صرفه جویی آب توسط فولاد مبارکه اصفهان توضیح داد: فولاد مبارکه اصفهان به منظور صرفه جویی آب اقدامات بسیار ارزنده ای انجام داده است و باتوجه به اینکه صنعت فولاد، آب زیادی مصرف می کند، میزان مصرف آب فولاد مبارکه اصفهان همه ساله رو به کاهش بوده که از نظر من یکی از ویژگی های مهم این واحد تولیدی است و امیدواریم صرفه جویی در مصرف آب شرکت بیش از پیش ادامه داشته باشد؛ چرا که یکی از چالش های اساسی در کشور مسئله آب است و باید نهایت صرفه جویی در استفاده از آن انجام شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اظهار امیدواری برای تحقق ظرفیت تولید 55 میلیون تنی فولاد کشور در افق 1404 باتوجه به وجود معادن سنگ آهن و نیروی انسانی متخصص به میزان قابل توجه، اظهار کرد: مجتمع فولاد مبارکه اصفهان درعین حفظ جایگاه خود، در سه سال گذشته توانست پروژه های بسیار مهمی را به مرحله بهره برداری برساند و جایگاه ویژه خود را در حوزه توسعه کشور حفظ کرده و موجب شده تا در دولت یازدهم توازن تولید فولاد در کشور تنظیم شود. وی در ادامه با بیان اینکه تولید و مصرف فولاد از جمله شاخص های سنجش توسعه هر کشور است، گفت: قیمت تمام شده، بهره وری و کیفیت، سه عامل مهم در صادرات فولاد کشور به حساب می آیند و خوشبختانه در سه ماهه ابتدایی سال جاری صادرات صنایع معدنی کشور به ۷میلیارد دلار رسیده است و درحالی که سال گذشته بازار جهانی شرایط مطلوبی نداشت، صادرات فولاد کشور به ۴میلیون تن رسید و خوشبختانه ما توانستیم فولاد را به کشورهای اروپایی صادر کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اقدامات سال گذشته در حوزه فولاد عنوان کرد: در سال 1394 باوجود رکود در کشور حدود 4 میلیون تن صادرات فولاد داشتیم. پس باید توجه داشت نکته مهم این است که بازار جهانی یک بازار رقابتی است، از این رو باید هرچه بیشتر در جهت کاهش قیمت تمام شده و افزایش بهره وری گام برداشت. علاوه بر این باید به فناوری روز دنیا و تحقیق، پژوهش و ارتقای کیفیت توجه خاص داشت تا باتوجه به این فضای رقابتی بتوانیم خود را به چشم انداز 1404 برسانیم.

کاهش 68درصدی مصرف آب

صنعت فولاد از جمله صنایع آلاینده است و به همین دلیل مجتمع فولاد مبارکه اصفهان سعی کرده تا با اقدامات متنوع و متعدد در حوزه محیط زیست و همگام با روند توسعه کمی و ارتقای کیفی محصولات خود، صنعتی پیشگام در عرصه فعالیت های زیست محیطی باشد.

از جمله اقدامات این واحد تولیدی در این خصوص می توان به کاهش انتشار گاز های گلخانه ای از طریق ساز و کار های بین المللی و مکانیسم توسعه پاک (CDM) در طرح بازیابی حرارتی نیروگاه گازی خود که قادر به کاهش سالانه 120 هزار تن دی اکسیدکربن است، اشاره کرد.

همچنین پایش مداوم لحظه ای و برخط کلیه خروجی های شرکت، اعم از خروجی دودکش ها و تصفیه خانه های شرکت و امکان مشاهده نتایج آنالیز توسط مراجع نظارتی، یکی دیگر از اقدامات این شرکت در راستای عمل به تعهدات و اطمینان بخشی این جامعه نسبت به انجام فعالیت ها در محدوده مجاز استاندارد های زیست محیطی است. صحبت های رسول زرگرپور، استاندار اصفهان در آیین بهره برداری از سه طرح فولاد مبارکه اصفهان می تواند مهر تاییدی بر تلاش های این مجتمع جهت حفظ محیط زیست استان و صرفه جویی در مصرف آب باشد.

وی با اشاره به اینکه درباره پروژه های صنعتی، دو دیدگاه متفاوت وجود دارد که یکی از آنها تبعات زیست محیطی این پروژه ها است، گفت: امروز در استان اصفهان صنایع و کارخانجاتی وجود دارد که فعالیت آنها اثرات مخرب زیست محیطی را به دنبال دارد و طول سه سال گذشته افتتاح پروژه ها با رویکرد زیست محیطی، در دستور کار این مجتمع قرار گرفته که این امر نشان دهنده رویکرد فولاد مبارکه اصفهان برای کاهش اثرات نامطلوب زیست محیطی است. برای من به عنوان استاندار بسیار مهم و قابل توجه است و امیدواریم سایر صنایع و کارخانجات هم با پیروی از فولاد مبارکه اصفهان با توجه بیشتری نسبت به مسائل زیست محیطی فعالیت کنند.

زرگرپور به حداقل رساندن مصرف آب و استفاده از پساب شهرهای شهرستان مبارکه را توسط فولاد مبارکه اصفهان بسیار مهم دانست و گفت: فولاد مبارکه اصفهان به سمت صنعت پاک و رعایت مسائل زیست محیطی حرکت می کند که بسیار قابل تقدیر است و موضوع مهمی که مردم استان اصفهان و کشور باید درباره آن آگاه باشند، این است که خوشبختانه صنعت همراه با روند توسعه و رشد و پیشرفت، در راستای صنایع سازکار با محیط زیست گام برمی دارد.

وی درباره نقش آفرینی موثر فولادمبارکه اصفهان در راهبری صنعت فولاد کشور گفت: ارتقا کمی و کیفی تولید و توسعه سبد محصولات همزمان با افزایش رعایت مسائل ایمنی، سلامت و حفظ محیط زیست و همچنین تدوین الگوی استراتژی های مسئولیت اجتماعی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان، از جمله مباحثی است که قابل تقدیر و توجه است. استاندار اصفهان مشارکت در هزینه های اجتماعی را از اقدامات خوب این مجتمع برشمرد و افزود: به عنوان استاندار این شهادت را می دهم که فولاد مبارکه اصفهان بیشترین مشارکت را در هزینه های فرهنگی و اجتماعی دارد؛ از جمله این طرح ها می توان به سرمایه گذاری در بخش مصلی، مشارکت در تکمیل ورزشگاه نقش جهان، فرش کردن نمازخانه ۴۰۰ مدرسه و. . . اشاره کرد.

وی ادامه داد: علاوه بر اقدامات و فعالیت های ذکر شده این مجتمع، باتوجه به اینکه آب، یکی از مهم ترین مواد مصرفی در این صنعت است، این واحد تولیدی با کاهش 68درصدی آب مصرفی در تولید یک تن فولاد نسبت به سال های آغاز فعالیت این شرکت و همچنین تلاش برای جمع آوری پساب سه شهر حاشیه ای اطراف خود، توانسته صرفه جویی چشمگیری در مصرف آب داشته باشد به شکلی که سال گذشته سهم برداشتی از آب زاینده رود توسط این شرکت به یک درصد رسید که برابر با 29میلیون متر مکعب است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/LEgRtnCB
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلا
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه