اگر افزایش فروش یکی از اهداف بازاریابی شرکت شما باشد، باید درک کنید که چرا مشتریانتان بهجای رقبا به خرید از شما رومیآورند. شما با راهکارهایی ساده میتوانید به هدف افزایش فروش خود برسید.
ایجاد یک برنامه فروش منحصر به فرد
یک برنامه فروش منحصر به فرد برای رسیدن به فروش بالاتر برای هر کسب وکاری مورد نیاز است. این برنامه فروش بهصورت ایدهآل باید در یک یا دو جمله جمعبندی شود. مثلا پیتزا دومینو برنامه فروش منحصر به فردش را چنین خلاصه کرده بود: «انتقال پیتزای گرم و تازه با تضمین در کمتر از 30 دقیقه». توجه کنید که آنها در این برنامه چیزی درباره کیفیت خوب پیتزایشان نیاورده بودند. آنها تنها ادعا کرده بودند که پیتزا گرم و تازه است و انتقال آن به سرعت انجام میپذیرد. این یک عبارت سودمحور و واضح است.
اگر شما خواهان انتقال بهینه و گرم غذای خود شوید و کیفیت برایتان اهمیت نداشته باشد، پس این عبارت بهترین گزینه است. اما در حالت کلی اگر خواهان نوشتن یک برنامه فروش مناسب هستید بهتر است با توجه به محصولی که ارائه میکنید، بر موارد زیر تاکید کنید: کیفیت بالا، سهولت استفاده، خدمات بهتر برای مشتری، زمان انتقال سریعتر و تضمین بهتر.
ترغیب خرید و افزایش شمار مشتری
علاوه بر زیاد کردن شمار مشتریان، میتوانید به مشتریان فعلی خود فروش بیشتری داشته باشید. هزینههای جلب مشتری میتواند بسیار سنگین باشد. وقتی مشتری بخصوصی را جلب میکنید، دنبال راههایی بگردید که او از شما بیشتر خرید کند. علاوه بر افزایش فروش، این فروش سودمندی بیشتری هم نصیب شما میکند. برای مثال شخصی یک کارخانه بزرگ شیرینی و کیک پزی داشت. کارش سودمند بود و فایده داشت، اما سطح فروش او در حد یکمیلیون دلار در سال متوقف شده بود و نمیتوانست از این حد فراتر رود.
مشتریان او اغلب خانوادهها بودند و در مراسم و اعیاد خاص بر فروش کیک افزوده میشد. این شخص درحالیکه هزار مشتری داشت، تصمیم گرفت با اجرای برنامه تبلیغاتی کاری کند که مشتریانش در دفعات بیشتری به او مراجعه کنند. او علاوه برتاکید گذاشتن بر برخی از روزهای تعطیل رسمی، روی جنبههایی مانند جشنهای تولد، ازدواج، سالگردها وغیره تبلیغ کرد. سال بعد او توانست ۵ درصد بر خریداران خود بیفزاید، اما فروش او به دو برابر افزایش یافت.
کنترل موجودی
هنگامی که به مشتری میگویید کالای موردنظر وی را تمام کردهاید، پیامی مشخص در مورد بیمسئولیتی خود به او مخابره کردهاید. وعدههایی مانند اینکه تا هفته آینده آن کالا دوباره در قفسه شما خواهد بود نیز چندان دردی را دوا نمیکند. وقتی کالایی را ندارید، مشتری آن را از جای دیگری تهیه میکند و در این صورت او دیگر مشتری شما محسوب نمیشود. به جای اینکه به کسبوکار رقبایتان رونق ببخشید، بهتر است توجه بیشتری به انبارداری خود داشته باشید. سیستمهای کنترل موجودی بسیاری هستند که میتوانید با بهره گرفتن از آنها جلوی کمبود جنس را بگیرید. نامشخص بودن بازار، بدقولی توزیعکننده و افزایش ناگهانی فروش، بهانههای خوبی برای توجیه ضعف شما در کنترل موجودی نخواهند بود.
درج صحیح و القای روانی قیمت
بسیاری از مردم میل دارند كالاهای موردنظر خود را به قیمت پایینتر خریداری کنند به همین دلیل میتوان روی بر چسب قیمت كالاهای یك فروشگاه بزرگ موارد خاصی را مشاهده كرد. بهعنوان نمونه با درج رقم ۹/۹۹ دلار روی یك كالا، مشتری تصور میكند كه آن كالا را با تخفیف دریافت كرده است در حالی كه در واقع ۱۰ دلار برای آن پرداخته است. اگرچه این روش یك از قدیمیترین راههای افزایش فروش كالا به حساب میآید؛ لیكن هنوز كاربرد فراوانی دارد و تاثیر آن بر كسی پوشیده نیست. همچنین ارائه نمونه کالا یا خدمات بهصورت رایگان نیز بسیار موثر بوده و در کشورهای خارجی نیز بسیار معمول است. استفاده مجانی از یک سرویس برای مدتی محدود یا مصرف یک کالای جدید بهصورت رایگان میتواند خریداران بالقوه را به مشتریان دائم یک کسبوکار تبدیل کند.