رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه شرکتهای سازنده هواپیما در طول یکسال گذشته مکررا به ایران آمدند و مذاکراتی با ایرلاینها و سازمان در حوزه ارزیابی بازار حملونقل ایران داشتهاند، گفت: شرکتهای تولیدکننده هواپیما با جدیت به دنبال این هستند که اگر شرایط تغییر کرد با ایران تعامل کنند و از رقابت عقب نمانند. به گزارش ایسنا، علیرضا جهانگیریان درباره وضعیت ناوگان حملونقل هوایی گفت: قطعا ناوگان حملونقل هوایی نیازمند تعداد بیشتری هواپیما نسبت به وضع موجود است، شاخصهای بینالمللی که بر حسب جمعیت و مساحت کشور است، نشان میدهد تعداد هواپیماهای کشور از نُرم متوسط بینالمللی بسیار کمتر است و حتما به هواپیماهای بیشتری نیاز داریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با وجود فشارهای خاص بینالمللی که روی بخش هواپیمایی کشور وجود دارد، هم به دلیل کمبود قطعه و هم به دلیل غیراقتصادی بودن و عدم ارائه خدمات بینالمللی تعدادی از هواپیماهای ایران زمینگیر شد اما با اقدامات صورت گرفته این تعداد هواپیما با ورود تعداد جدید هواپیما جبران شد. جهانگیریان افزود: در حال حاضر، حدود ۱۴۰ فروند هواپیما در داخل کشور فعال است که براساس مطالعات انجام شده، تا افق ۱۴۰۴ بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ فروند هواپیما مورد نیاز است. وی درباره تاثیر مذاکرات هستهای بر صنعت حملونقل هوایی کشور نیز گفت: بسیاری از شرکتهای تولیدکننده هواپیما در طول یکسال گذشته و قبل از صدور بیانیه سوییس با هدف ارزیابی وارد مذاکره با ایران شدند اما هدف آنها فعلا ارزیابی صنعت است.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: شرکتهای تولیدکننده هواپیما با جدیت به دنبال این هستند که اگر شرایط تغییر کرد با ایران تعامل کنند و از رقابت عقب نمانند؛ شرکتهای سازنده هواپیما در طول یکسال گذشته مکررا به ایران آمدند و مذاکراتی با ایرلاینها و سازمان در حوزه ارزیابی بازار حملونقل ایران داشتند.
افزایش ۶۰ درصدی درآمد سازمان هواپیمایی در سال گذشته
جهانگیریان در ادامه به وضعیت درآمد و هزینههای سازمان هواپیمایی کشوری بهعنوان دستگاه حاکمیتی در صنعت حملونقل هوایی اشاره کرد و گفت: وضع درآمد و بودجهای دولت خیلی خوب نیست و مشکلاتی از این بابت وجود دارد؛ اما با وجود همه این مشکلات مالی وعدهای که از بابت افزایش درآمد سازمان هواپیمایی در اوایل مسئولیت خود در سازمان دادم، محقق شد؛ ما در سال ۹۲ حدود ۵ میلیارد تومان درآمد داشتیم که این میزان تا 11ماهه سال گذشته به ۷.۵ میلیارد تومان رسید. وی افزود: با وجود اینکه عمده درآمد ما در سال ۹۲ از محل فلای چک بود و میزان تعرفهها در سال ۹۳ افزایش پیدا نکرد اما منابع درآمدی این سازمان ۶۰درصد افزایش یافته که انتظار داریم در سال آینده درآمد سازمان هواپیمایی به ۸ تا ۸.۵ میلیارد تومان برسد.
نمیتوان سوانح هوایی را به صفر رساند
رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه موضوع سقوط هواپیما در پیشرفتهترین کشورها هم باوجود در نظر گرفتن همه ملاحظات رخ میدهد، گفت: فرانسه تولیدکننده اصلی هواپیمای ایرباس است و درحالیکه یک هواپیمای پهن پیکر این شرکت دو سال پیش از آمریکای جنوبی به سمت فرانسه پرواز میکرد، سقوط کرد. بنابراین سقوط در این کشورها هم رخ میهد بنابراین نمیتوان تعداد سوانح هوایی را به صفر رساند، بنابراین بخشی از این حساسیت مردم به هواپیما طبیعی است که باید یک احساس امنیت بین مردم از جانب مسئولان داده شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ملاک و معیار ما در سازمان هواپیمایی کشور این است که براساس استانداردهای بینالمللی حداقل سطح قابل قبول ایمنی را رعایت میکنیم گفت: به هیچوجه اجازه پرواز قبل از اطمینان از سلامت هواپیما را نمیدهیم. سازمان بینالمللی هوانوردی (ایکائو) هر چهار سال یکبار از سازمان هواپیمایی کشورهای مختلف و نحوه نظارت آنها بازدید میکند، در آخرین بازرسی بازرسان این سازمان از حمل ونقل هوایی ایران که در سال ۱۳۸۹ انجام شد، ایران در بین ۱۰ کشور دنیا از نظر استاندارد، ایمنی، قوانین، مقررات داخلی، صدور گواهینامهها، تعمیر و نگهداری سیستمها قرار گرفت.