وبسایت مرجع استخدام ایرانتلنت برای سومین سال متوالی گزارشی از وضعیت کسبوکار در ایران و میزان حقوق و دستمزد ارائه داده است. گزارش حقوق و دستمزد ایرانتلنت براساس دادههای سال 1394 گردآوریشده است.
در بررسی انجامشده کمتر از 30 درصد خانمها و مابقی آقایان شرکت کردهاند و تعداد کل شرکتکنندگان 36 هزار نفر اعلامشده است. براساس تحلیل دادههای کسبشده توسط ایرانتلنت دریافتی حقوق و دستمزد افراد با تحصیلات فوقلیسانس بهطور متوسط 15 درصد بالاتر از کارمندان دارای مدرک لیسانس است و نسبت بیشترین اختلاف دریافتی مربوط به سمتهای مدیریت مالی با 43 درصد است.
یکی از معیارهای مهم در میزان دریافتی حقوق متعلق به نوع دانشگاهی است که افراد در آن تحصیل کردهاند؛ بر این اساس بهطور متوسط افراد با مدرک دانشگاه دولتی 16 درصد حقوق بیشتری از افرادی که مدرک دانشگاه آزاد دارند دریافت میکنند.
اما یکی دیگر از عوامل در تفاوت دریافتی مربوط به جنسیت افراد است. خانمها در سمتهای مشابه بهطور متوسط 23 درصد کمتر از آقایان حقوق دریافت میکنند. این اختلاف برای سمت مدیریتی حدود 36درصد است و برای سمت کارشناسی 28درصد.
بیشترین اختلاف دریافتی براساس جنسیت مربوط به سمت مدیر پروژه است که خانمها حدود 33 درصد نسبت آقایان کمتر دریافت میکنند. داشتن مدرک زبان انگلیسی از شاخصهای مهم در تفاوت حقوق دریافتی افراد است بهطوریکه در صورت داشتن تسلط کامل به زبان انگلیسی، افراد بهطور متوسط 16 درصد حقوق بیشتری دریافت میکنند.
بهطور متوسط میزان افزایش حقوق سالانه در سال 1394 نسبت به سال گذشته آن در شرکتهای دولتی 21 درصد بوده که این عدد برای شرکتهای خصوصی 25 درصد محاسبهشده است. برنامهنویسان با متوسط 30درصد بیشترین رشد دریافتی و منشی یا کارمند بخش اداری با 20درصد افزایش کمترین رشد حقوق دریافتی را داشتهاند.
مقایسه آمارهای امسال با سال گذشته نشان میدهد، میزان رضایت شاغلان از وضعیت کاری خود حدود 6 درصد کاهش پیداکرده است و تلاش افراد برای ارتقای شغلی به میزان 9 درصد افزایش داشته است. آمار نشان میدهد مدیرانی که 19 درصد و کارشناسانی که 33درصد بیشتر از عرف بازار دریافت میکنند، از وضعیت فعلی خود راضی هستند.
در مورد وضعیت مسکن افراد شاغل بهطور متوسط 35درصدشان اجاره پرداخت میکنند، این در حالی است که افراد با حقوق پایین نزدیک به نیمی و افراد با حقوق بالا یکپنجم حقوق خود را صرف اجاره مسکن میکنند.
سردبیر مجله بازاریابی آیمارکتور