امروزه دیگر تغییرات در جهان بهصورت خطی اتفاق نمیافتد. مردم رفتاری غیرقابل پیشبینی در خرید از خود نشان داده و بهراحتی ممکن است در طول روز، نسبت به برندهای مختلف تغییر عقیده دهند. به این ترتیب لازم است شرکتها همگام با این تحولات، در هسته اصلی برنامههای تبلیغاتی خود تغییر ایجاد کنند. در ادامه چند گرایش جدید در تبلیغات که برندها برای انطباق با تغییرات جهان کنونی از آنها بهره میبرند، معرفی خواهد شد:
گرایش به سمت روایت غیرخطی در تبلیغات
در این شیوه تبلیغات، خط سیر اصلی ماجرا، به ترتیب آورده نمیشود. هدف اصلی در اینگونه تبلیغات، برانگیختن حس کنجکاوی مخاطب و جلب توجه او از این طریق است. سطح شهر مملو است از بیلبوردهایی که تنها با یک جمله سوالبرانگیز یا یک تصویر غیرقابل فهم برای مدتی در کنار بزرگراهها خودنمایی میکنند و مانند سریالهای تلویزیونی پس از گذشت مدتزمانی و در چند مرحله میتوان از آنها رمزگشایی کرد.
این شیوه تبلیغات در ویدئوهای تبلیغاتی نیز کاربرد دارد. با بهرهگیری از تکنیک روایت غیرخطی ماجرا در تبلیغات، شما میتوانید با ایجاد یک علامت سوال در ذهن مخاطبان، جایگاهی مطمئن و فراموشنشدنی برای برندتان پیدا کنید.
گرایش به سمت تبلیغات مبتنی بر مکان
در این شیوه جدید از تبلیغات تلاش میشود تا با استفاده از سرویس مکانیاب تلفنهمراه و در نظر گرفتن مکانی که مخاطب درحالحاضر در آن قرار دارد، خدماتی متناسب با نیاز وی روی تلفن همراه او پیشنهاد شود.
نمونه سادهتر این نوع تبلیغات، بازاریابی تلفنی است که برمبنای پیششماره تلفن منازل انجام میگیرد. این شیوه تبلیغات به دنبال آن است که با شناسایی نیازهای مشتریان، آنها را گروهبندی کرده و تبلیغات را بهصورت سفارشی و متناسب با نیازمندیهای مشتریان به انجام برساند.
گرایش به سمت تبلیغات انگیزشی
تبلیغات انگیزشی یکی از ابزارهای تبلیغاتی است که در آن از ایجاد انگیزه در مشتریان به منظور ترغیب آنها به خرید محصول یا خدمت استفاده میشود. یکی از پرکاربردترین راههای استفاده از تبلیغات انگیزشی، ارائه هدایایی در ازای خرید مشتریان است.
درست است که استفاده از این تکنیک ممکن است در ابتدا هزینهزا به نظر برسد، اما استفاده از این روش میتواند در طولانیمدت مزایایی از قبیل افزایش میزان وفاداری در مشتریان و در نتیجه سودآوری بلندمدت شرکت را به دنبال داشته باشد. مثالی رایج از این شیوه تبلیغاتی، شعار «یکی بخر، دوتا ببر» است که همه ما آن را بسیار شنیدهایم. این کار میتواند حتی توجه افرادی را که قصد خرید محصول شما را نداشتهاند برای لحظهای به خود جلب کند.
این میتواند آغازی برای آشنا کردن آنها با محصولات شرکت شما باشد. درصورتیکه کیفیت محصول بهگونهای باشد که بتواند رضایت آنها را تامین کند، ممکن است در آینده بدون وجود چنین پیشنهادی نیز اقدام به خرید محصول شما کنند.
گرایش به سمت تبلیغات محتوایی
در مقابل استفاده از روشهای سنتی بازاریابی، تبلیغات محتوایی قرار دارد که بسیار کمهزینهتر بوده و یکی از جدیدترین روشهای برقراری ارتباط با مخاطبان است. این تکنیک به دنبال آن است که با استفاده از تولید محتوای هدفمند و مرتبط و مناسب، گروه خاصی از جامعه را هدف قرار دهد. یکی از بزرگترین منابع برای به نمایش گذاشتن این محتواها، شبکههای اجتماعی هستند.
در حقیقت شما با استفاده از این تکنیک، به جای آنکه تنها به دنبال فروش محصولات خود باشید، به دنبال ارائه محتوا و مفاهیمی هستید که آگاهی مشتریان را نسبت به عملکرد شما بالاتر می برد و در نتیجه وفاداری آنها را نسبت به شما افزایش میدهد