هیات دولت برای کمک به تثبیت و جلوگیری از افزایش نرخ خدمات حملونقل عمومی شهری در سال جاری مبلغ یک هزار میلیارد ریال به ستاد مدیریت حملونقل سوخت تخصیص داد تا به عنوان بخشی از یارانه بلیت اتوبوس و مترو برای تخصیص به شهرداریها پرداخت شود.
طبق صحبتهای محسن سرخو، عضو شورای شهر استان تهران با «فرصت امروز» قرار بر این است که 30 درصد از نرخ تمام شده قیمت بلیت مترو را مسافر، 30 درصد دیگر را شهرداری و مابقی هزینه تمام شده بلیت مترو هم سهم دولت باشد که دولت با اختصاص یارانه یک هزار میلیارد ریالی سهم خود از هزینههای حملونقل شهری را پرداخت کند.
با توجه به اینکه گستردگی حملونقل عمومی نقش مهمی در اقتصاد خانوار دارد، سیاستهای شهری دولتها هم با توجه به اهمیت این موضوع تعریف میشود. علاوه بر تاثیر مستقیم استفاده از حملونقل عمومی در اقتصاد خانوادههای ایرانی چیزی که مسئولان را به اجرای سیاستهای تشویقی برای استفاده هر چه بیشتر مردم از حملونقل عمومی شهری وادار میکند، آلودگی بیش از حد هوای کلان شهرهاست که در چند سال اخیر به بزرگترین معضل مسئولان شهری تبدیل شده، اما در این میان عدم ناوگان مناسب و کافی برای نیاز مردم به نارضایتی مصرف کنندگان از سیستم حملونقل عمومی و در نهایت افزایش تردد خودروهای تک سرنشین منجرشده است.
حال شورای شهر، شهرداری را به گسترش خطوط حملونقل عمومی در سطح شهرها به ویژه کلان شهرها مکلف کرده که اعضای شورای شهر در گفتوگو با خبرنگار «فرصت امروز» به تشریح مهمترین برنامههای شهرداری برای کلان شهر تهران در 5 سال آینده پرداختند.
افتتاح 30 کیلومتر از مترو تا پایان سال
در حال حاضر در کشورمان تعداد شهرهایی که خط مترو از آنها عبور کرده، کمتر از انگشتان دست است. این در حالی است که مترو به صرفهترین سیستم حملونقل شهری به شمار می آید و در کلان شهر تهران مترو تا به امروز با جابهجایی بیش از 4 میلیارد نفر تا سال 91 بیشترین سهم را در حملونقل شهری داشته، بنابراین توجه مسئولان شهری به مترو باید بیش از سایر ناوگان های حملونقل شهری باشد.
محسن سرخو، عضو شورای شهر تهران در گفتوگو با «فرصت امروز» درباره برنامههای شهرداری در حوزه مترو گفت: تا پایان سال 93 در مجموع 30 کیلومتر مترو به بهره برداری میرسد که بخشی از آن مربوط به متروی خط 3 و بخشی از آن مربوط به متروی خط 7 است. وی ادامه داد: «امسال بخشی از مترو خط 3 که باید در دولت گذشته به بهره برداری میرسید، افتتاح میشود که این خط از مصلی شروع و تا بلوار ارتش ادامه دارد.»
از نصف برنامههای شهری عقب هستیم
برابر برنامه 5 ساله شهرداری، این نهاد متولی در پایان سال پنجم باید 700 کیلومتر مترو در شهر تهران احداث کرده باشد. محمد حقانی، عضو دیگر شورای شهر در گفتوگو با «فرصت امروز» درباره برنامههای 5 ساله شهرداری در حوزه مترو گفت: «در حال حاضر تهران تنها 150 کیلومتر مترو دارد که در خوشبینانهترین حالت این عدد در چهار سال بعد به 310 کیلومتر میرسد و به عبارت دیگر، شهرداری از بیش از نصف برنامههای خود عقب مانده است.»
وی درباره علت این عقب ماندگی گفت: «متاسفانه در دولت نهم و دهم سهم دولت از تخصیص اعتبارت به حملونقل شهری اگر هم نگوییم به صفر، اما به حداقل میزان ممکن رسید. تمام اینها در حالی است که مطالعات نشان میدهد ساخت 700 کیلومتر مترو برای نیاز مردم در 4 سال آینده ضروری است. حقانی با اشاره به میزان سرمایهگذاری و تخصیص اعتبارات برای برنامه 5 ساله شهرداری گفت: «برای رسیدن به 310 کیلومتر مترو باید برای هر سال از این برنامه 5 ساله، 22 هزار میلیارد ریال سرمایهگذاری شود که شهرداری در این مورد باید به تعهدات خود پای بند باشد.
شهرداری 5000 دستگاه اتوبوس به مردم بدهکار است
یکی از مشکلاتی که مردم کلان شهرها با سیستم حملونقل شهری دارند، ناوگان اتوبوس است. به گفته حقانی بیش از 3000 هزار دستگاه اتوبوس شهری فرسوده و غیراستاندارد در ناوگان شهری وجود دارد که هم از لحاظ ایمنی و هم از لحاظ ایجاد آلودگی در سطح شهر سلامت مردم را تهدید میکند.
وی ادامه داد: علاوه بر فرسودگی ناوگان اتوبوسی ما با کمبود اتوبوس شهری هم مواجه هستیم که شهرداری 5000 دستگاه اتوبوس به سیستم حملونقل شهری در واقع به مصرفکننده نهایی یعنی همان مردم بدهکار است که هر چه زودتر باید بدهی خود را بپردازد و ناوگان شهری را نوسازی و کامل کند.