دوشنبه, ۱ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Mon, 22 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

کیفیت مدیریت

8 سال پیش ( 1395/1/3 )
پدیدآورنده : جواد مرزبان  

بررسی‌ها نشان می‌دهد به هر میزان شرکت‌ها به موضوع تحقیق و توسعه توجه بیشتری داشته‌اند در ادامه فعالیت موفق‌تر عمل کرد‌ه‌اند. میزان بودجه و درآمد اختصاصی خودروسازان به حوزه تحقیق و توسعه در برخی شرکت‌های خودروساز دنیا بین 2 تا 3 درصد است، به طوری که امروز میزان در آمد اختصاصی به این حوزه از سوی شرکت‌های ژاپنی بیشتر از خودروسازان امریکایی شده و بالای 3 درصد است. متاسفانه در ایران در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری‌ها کمی ضعیف‌تر است و حتی بنا به گفته برخی فعالان این صنعت، چنانچه این سهم نیم درصد باشد رقم بسیار خوبی است، منتهی بسیاری از این مبالغ مستقیم در حوزه تحقیق و توسعه نیست و غالبا در زمینه سیستم‌های کیفی در این صنعت به کار گرفته می‌شود.

متاسفانه عمده سرمایه‌گذاری و درآمدهای اختصاصی به بخش تحقیق و توسعه، جنبه‌های فنی و تکنیکی و تحقیقاتی را در برنمی‌گیرد و بیشتر در حوزه کیفیت مدیریتی به‌کار گرفته می‌شود. البته درصد مطرح درآمد شرکت‌ها در حوزه تحقیق و توسعه صنعت خودرو حتی اگر نیم درصد نیز باشد رقم ناچیزی است، بنابراین به نظر می‌رسد با وضعیتی که امروز در صنعت خودروسازی در پیش گرفته شده است، وضعیت خودروسازان روز به روز وابسته‌تر نیز خواهد شد.

در چنین شرایطی نه تنها اتکا به دانش فنی داخلی نخواهد بود، بلکه با روش‌هایی که در پیش گرفته شده است عملا خودروسازان به سمت واردات خودرو به‌صورت CKDو یا فعالیت در قطعه‌سازی کشیده شده و مجدد چرخه واردات را ادامه داده و عملا فضای تکیه بر توان طراحی و تولید در داخل سهمی نخواهد داشت.در این شرایط پیش‌بینی می‌شود که آینده خودروسازی ایران به لحاظ اتکا به دانش داخلی رو به ضعف است.

نخستین نکته در این زمینه تغییر نگاه به حوزه تحقیق و توسعه در صنعت خودرو است. تا زمانی که دیدگاه موجود اصلاح نشود، اعتماد و اطمینان اینکه دانش داخلی می‌تواند ما را خودروساز کند، وجود نخواهد داشت. در صورتی که بر پایه عناصر داخلی از طراحی اولیه تا طراحی پلت فرم در داخل انجام شود و این دیدگاه در مدیران در سطح کلان به‌وجود‌ آید، قطعا بودجه‌های اختصاص یافته نیز در این راستا خواهد بود.کمبود نقدینگی از موانع این کار است. البته بسیاری از کشورها در همین شرایط و کمبود‌ها حرکت کردند و امروز در این حوزه از صنعت خودروی ایران پیشی گرفتند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/KQbgRUer
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه