تولید داخلی با وجود پشتیبانی دولت هنوز نتوانسته بازار خوبی پیدا کند. اگر چه استقبال مردم از برخی صنایع داخلی بسیار خوب است اما در مقابل بسیاری از تولیدات ایرانی با اقبال خوبی از سوی خریداران روبهرو نشدهاند. خریداران و مصرفکنندگان معمولا کالاهای موجود در بازار، داخلی و خارجی، را با یکدیگر مقایسه کرده و برای خرید اقدام میکنند، در این مقایسه کیفیت حرف نخست را میزند و بسیاری از کالاهای تولید داخل به دلیل کیفیت نامطلوب کنار گذاشته میشوند.
محمدرضا مرتضوی، دبیرخانه صنعت، معدن و تجارت در گفتوگو با «فرصت امروز» با تاکید بر اینکه بسیاری از صنایع داخلی با استقبال مناسبی از سوی بازار روبهرو میشوند، توضیح میدهد: خوشبختانه بسیاری از صنایع تولید داخل توانسته جای خود را بازکند و نیاز متقاضی را نیز برطرف کند، صنایعی مثل فولاد، پتروشیمی، موادغذایی، چوب و. . . توانسته تا حد بالایی نیاز مشتریان را برطرف کند که هم از نظر کیفیت و هم از نظر ظاهر اطمینان مشتریان را جلب کرده است.»
به گفته مرتضوی، تولیدات بخش پوشاک در بسیاری موارد بازندگان بازار بودهاند، او میگوید: مصرفکنندگان داخلی در برخی صنایع مثل پوشاک و نساجی به دلیل عدم همگامی تولیدات داخلی با مد به تولیدات داخلی روی خوش نشان نمیدهند و از سوی دیگر سلیقه مشتری هرروزه در حال تغییر است، در حالی که صنعت پوشاک ما هیچگونه تغییری نمیکند.
مرتضوی با بیان اینکه ما در دهه 40 در صنعت نساجی شرکتهای صاحب نامی از جمله تریکو خراسان که به نام دنیس تریکو معروف است، افزود: ما در کشور بسیاری از برندهای صاحب نام را داشتیم که همپای شرکتهای اروپایی بودیم اما امروزه به دلیل دخالتها و واگذاریهای دولتی دچار عقب ماندگی در این صنعت شدیم. متاسفانه به جایی رسیدیم که مشتری رغبتی برای مصرف پوشاک تولیدات داخلی ندارد. اما از سوی دیگر بسیاری از تولیدات ما توانسته اعتماد مشتری را در مقابل تولیدات خارجی جلب کند. بهعنوان مثال محصولات روشنایی و لامپهای تولید داخل توانسته در مقابل برندهای خارجی دراین زمینه به خوبی قد علم کرد و مشتری خود را جلب کند. من میتوانم به قطع بگویم که امروزه تولید داخل در اکثر صنایع توانسته مشتری ایرانی را به خود جلب کند.
محصولات داخلی توان رقابت با نمونه خارجی دارند
بهنام عزیززاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور با دفاع از کیفیت تولیدات داخلی آمار صادرات و واردات کاشی سرامیک کشور را بیان کرده و میگوید: در سال جاری میزان کل واردات کاشی و سرامیک به داخل کشور کمتر از 5 میلیون متر مربع است درحالی که آمار صادرات ایران رقمی حدود 100 میلیون متر مربع است. میزان مصرف نیز کمتر از 200 میلیون متر مربع بوده است. هر کالایی مشتری خاص خود را دارد اما میزان واردات ما در مقابل آمار صادراتی بسیار ناچیز است. این اعداد نشان میدهد، تولید داخل کشور در این صنعت پاسخگوی خواست و تقاضای مصرفکنندگان بوده است.
او در گفتوگو با «فرصت امروز» ادامه میدهد: کیفیت بالای کاشی و سرامیک تولید داخل و استفاده از تکنولوژی روز دنیا نیاز به واردات این محصولات احساس نمیشود و استقبال زیادی از محصولات خارجی درایران نمیشود. البته به طور حتم همواره سلیقه و انتخابهای خاص وجود دارد و کاشی و سرامیک خارجی هم مشتریان خاص خود را دارد.
عزیززاده ادامه داد: برخی محصولات مثل خودروی داخلی با نمونه خارجی آن تفاوت بسیاری دارد اما محصولی مثل کاشی و سرامیک داخلی و خارجی تفاوت چشمگیری با هم ندارد. محصولات داخلی امکان رقابت با نمونههای خارجی را دارند و از طرفی قیمت این محصولات نیز کمتر از نمونه خارجی است. این مزیتی برای ما است که محصولی با کیفیت و قیمتی ارزان در اختیار مشتری میگذاریم. من بهعنوان رئیس انجمن نه تولید کننده، معتقدم که تولیدات داخلی ما یک سروگردن از نمونه خارجی بالاتر است.
استقبال از محصولات داخلی به دلیل قیمت کمتر
بهروز چوداری، رئیس اتحادیه تزیینات داخلی ساختمان درباره چگونگی استقبال مشتریان از تولیدات داخلی اظهار داشت: در حال حاضر در زمینه تزیینات داخلی ساختمان مثل کاغذ دیواری و... مشتری تولیدات داخلی را به دلیل کیفیت و طراحی متفاوت آن ترجیح میدهد. از نظر من دلیل این موضوع برمیگردد به عدم وجود تکنولوژی و ماشینآلات به روز دنیا و همچنین نبود طراحی زیبا و همگام با طراحی داخلی از جمله مواردی است که باعث شده از تولیدات داخلی ما استقبال خوبی صورت نگیرد.
او ادامه داد: البته نمیتوان گفت که تولیدات داخلی هیچگونه متقاضی ندارد، زیرا میزان هزینهای که مشتری در نظر گرفته تعیینکننده سلیقه آنها است. هنگامی که مشتری نمیتواند هزینه زیادی متحمل شود، تولیدات داخلی میتواند پاسخگوی نیاز او باشد اما اگر به طرح یا کیفیت آن توجه شود، به طور حتم محصولات و تولیدات خارجی شرایط بهتری دارد.
رئیس اتحادیه تزیینات داخلی در پاسخ به اینکه برای شما بهعنوان فروشنده یک محصول صنعتی، میان تولید داخلی و خارجی کدام یک بهتر است؟ اظهار کرد: مسلما هنگامی که تولیدات داخلی از کیفیت بالایی برخوردار باشد، برای فروشنده نیز شرایط بهتری خواهد داشت. زیرا هزینههایی مثل گمرک، هزینه حملونقل و هزینههایی که برای زمان آن باید متحمل شویم بهتر خواهد بود و به طور حتم در قیمت محصولی که در اختیار مشتری قرار میگیرد تاثیر زیادی خواهد داشت.
* ارتباط با کارشناس: sanazkolahdooz@yahoo.com