آیا میدانستید یکی از وظایف اصلی مدیران بحث کنترل است؟ طبق تعریف کنترل تلاش منظمی است در جهت رسیدن به اهداف استاندارد، طراحی سیستم بازخورد اطلاعات، مقایسه اجزای واقعی با استانداردهای از پیش تعیین شده و سرانجام تعیین انحرافات احتمالی و سنجش ارزش آنها بر روند اجرایی که در بر گیرنده حداکثر کارایی است. از طریق کنترل میتوان از منابع و فعالیتهای اعضای سازمان، حداکثر کارایی و اثربخشی را درجهت نیل به اهداف سازمان بهدست آورد. بنابراین کنترل، فرآیندی است که از طریق آن مدیران اطمینان حاصل میکنند عملکرد سازمان با فعالیتهای برنامهریزی شده تطبیق دارد. فرآیند کنترل شامل مراحل ذیل میباشد:
1- تعیین معیار (استاندارد) یا ضابطهای برای کنترل 2- سنجش عملکرد در برابر استانداردها یا معیارها (اندازهگیری عملکرد) 3- تشخیص و ارزیابی انحرافات و تحلیل علل آن 4- اقدامات اصلاحی. مهمترین عامل در ایجاد موفقیت در بحث کنترل، پیادهسازی چهار موضوع فوق در همه فرآیندهاست.