در اروپا، ایالات متحده آمریکا، آفریقا، جهان عرب، روسیه و حتی ژاپن و کره برای اداره دنیا، صحبت از فناوری و اخبار مربوط به دنیای دیجیتال است، اما در سراسر دنیا، کشور هند به عنوان یک اقتصاد نوظهور چه حرفی برای برای گفتن از فناوری دارد ؟ کشور هند با بیش از یک میلیارد و 250 میلیون نفر، در دهه های اخیر مهندسان زیادی در عرصه تکنولوژی در سیلیکون ولی، پایتخت دیجیتال جهان دارد.
هند، این بازار نو ظهور دنیا، در کنار کشور هایی مثل برزیل، روسیه، چین و آفریقای جنوبی در حال رشد و تأثیر گذاری بر امور جهانی است. چهار سال طول کشید تا هند به زحمت توانست کاربران اینترنتی خود را از 100 میلیون به 400 میلیون نفر برساند. اگر به پیشرفت هند در عرصه فناوری منطقی نگاه کنیم، این اتفاق، شرکت های دیجیتال زیادی را به خود جذب کرد، به طوری که حضور و ابتکارات این شرکت ها در اواخر سال 2015، باعث شتاب بیشتر بخش تکنولوژی هند شد.
با بیش از 400 میلیون کاربر اینترنت در هند، که 50 درصد نسبت به سال گذشته بیشتر شده اند، هند به زودی از ایالات متحده آمریکا در زمینه تعداد کاربر پیش می افتد و این کشور به زودی پس از چین به دومین کشور از نظر تعداد کاربران اینترنتی تبدیل خواهد شد.
شرکت گوگل پیش بینی کرده است که تا پایان سال 2018، تعداد کاربران اینترنتی هند از مرز 500 میلیون نیز می گذرد. کارشناسان، دلیل این افزایش را توزیع و عرضه تلفن های هوشمند با قیمت مناسب در بازار هند می دانند. طبق آمار، سال 2015، حدود 590 میلیون شهروند هندی (تقریبا نیمی از جمعیت این کشور) تلفن هوشمند خود را داشته اند.
با توجه به شاخص های جهانی وب، کاربران تلفن همراه در هند، به طور متوسط روزانه سه ساعت وقت خود را صرف گشت و گذار و رسیدگی به امور خود در اینترنت می کنند. بنابراین برای غول های دنیای دیجیتال و فناوری دنیا، فرصت مناسبی است تا از بازار بالقوه هند برای پیاده کردن طرح های خلاقانه خود استفاده کنند.
دسترسی به اینترنت، کلید توسعه دیجیتال در هند
در سپتامبر سال گذشته، شرکت گوگل، در شهر دهلی نو همکاری خود را با شرکت مخابراتی زیر شاخه راه آهن هند، به نام Railtel آغاز کرد. آن ها با همکاری یکدیگر در بیش از 400 ایستگاه قطار، دسترسی اینترنت را برای مردم فراهم کردند. این سرمایه گذاری گوگل، یک سرمایه گذاری مطمئن است، اما زمانی منطقی به نظر می رسد که این غول آمریکایی بتواند گردش مالی خود را در هند و طی مدت دو سال، 35 درصد افزایش دهد.
فیس بوک و اپل نیز از دیگر غول های اینترنتی دنیا هستند که از این فرصت برای سرمایه گذاری استفاده کرده اند. اپل هم به نوبه خود، به لطف بازار بالقوه و فعال هند، به فروش یک میلیارد دلاری در سال 2015 دست یافت.
هند، اکوسیستمی برای کارآفرینی غول های اینترنتی دنیا
هند، منطقه ای است که شرکت های بزرگ و معتبر دنیای وب، علاقه مند سرمایه گذاری و راه اندازی کسب وکار های جدید در آن هستند. اکوسیستم استارتاپ های اینترنتی در هند، روز به روز در حال رشد و پیشرفت است. در این کشور، تاکنون 4100 استارتاپ راه اندازی شده است و سومین کشور دنیا از نظر تعداد استارتاپ های بخش فناوری است. به گزارش انجمن ملی شرکت ها و خدمات نرم افزاری، این استارتاپ ها بیش از 80 هزار شغل در هند ایجاد کرده اند.
طرح افزایش سواد دیجیتال مردم هند
هند، با بیش از 650 هزار روستا، کشوری است که بیشتر از نیمی از مردم آن در روستا زندگی می کنند. بیشتر این روستا ها، دور افتاده اند و پیشرفت چندانی در زمینه اقتصادی نداشته اند. با این حال، یکی از تمایلات رو به رشد در میان مردم این کشور، این است که فرآیند مدرنیته را طی کنند.
دولت، به کمک سازمان های جهانی و غیر دولتی به طور فزاینده ای به دنبال بهبود شرایط زندگی مردم روستایی در این کشور است. به گزارش سازمان نظرسنجی ملی هند، در سال 2011، تنها 3.5 خانواده از هر 100 خانوار روستایی به اینترنت دسترسی داشتند. در حال حاضر نزدیک به 90 هزار مرکز اطلاعات روستایی در هند وجود دارد. با این حال، این مراکز اطلاعاتی، به اینترنت دسترسی ندارند و خدمات خود را درب منزل خانوار ها تحویل می دهند.
برای اینکه سواد دیجیتال مردم هند افزایش یابد، لازم است که 3.5 میلیون نفر در زمینه دیجیتال تحت آموزش قرار بگیرند. برای این منظور، مؤسسه Usof با هدف آموزش مردم تأسیس شد. شرکت های مختلف جهانی از جمله اینتل نیز بخشی از فعالیت خود را در قالب ماموریت های آموزشی و سوادآموزی دیجیتال راه اندازی کرده است. هدف از طرح افزایش سواد دیجیتال در هند، افزایش سواد حداقل یک نفر در هر خانوار هندی است. در حال حاضر، تعداد خانوار های هند، 147 میلیون خانوار برآورد شده است.