در محیط پویا و رقابتی کنونی، موفقیت هر سازمانی برای افزایش و حفظ سهم بازار و بهبود وضعیت رقابتی درگرو شناسایی عواملی است که باعث ایجاد مزیت رقابتی میشوند. مزیت رقابتی یعنی تدبیر كردن و طرحریزی یكسری از ویژگیهای منحصربهفرد برای قاپیدن مصرفكنندگان از سایر رقبا. در این مسیر ایجاد یك برنامه بازاریابی مناسب با شرایط کسبوکار نسبت به سایرین میتواند بسیار جوابگو باشد. امروزه كسب مزیت رقابتی در گرو آن است كه سازمانها در ابعاد مختلف به سمت سرآمدی و برتر شدن حركت كنند. ایجاد رقابت با رعایت اصول اخلاقی به این معناست كه با شیوه علمی و با برنامهریزی راهبردی در جهت قویتر كردن سازمان گام برداشت.
برای ایجاد كسب مزیت رقابتی راهكارهای مختلفی وجود دارد كه لازم است به تناسب شرایط سازمان و محیط بیرونی به كار گرفته شوند. كسب توانمندیهای رقابتی در جهان امروز به یكی از چالشهای اصلی صنایع مختلف تبدیل شده است. شركتها بدون داشتن مزیت رقابتی نمیتوانند در زمره بهترینها قرار گیرند، به عبارت دیگر شركتهایی موفق بودهاند و جزو بهترینها هستند كه دارای مزیت رقابتیاند.
توجه بشر به رنگها و اشکال پیرامون
بشر از دیرباز از محیط رنگی طبیعت پیرامون خویش تاثیر پذیرفته، نسبت به شکل و رنگ محیط اطراف خود حساس بوده و از رنگ در زمینههای مختلف استفاده فراوانی كرده است. علاوه بر آنكه رنگ در ایجاد ارتباط و پیامرسانی نقش مهم و چشمگیری دارد، در جوامع مختلف بهعنوان نماد عاطفی، فرهنگی، قومی و ملی به كار رفته است، بنابراین میتوان گفت که بازاریابان کسبوکار ما در محیط پیچیده امروز بهتر است از روانشناسی رنگها و اشکال نیز اطلاعات کافی داشته باشند.
بازاریابی با استفاده از محیط کسبوکار
یکی از روشهای بازاریابی که میتوان از آن در جهت پیشبرد برنامه بازاریابی منسجم و مناسب با کسبوکار استفاده کرد، بهرهگیری از محیط شرکت برای تبلیغات است. برای این کار میتوان بر دیوار بیرونی شرکت، نام و زمینه کار شرکت را نوشت. هرگونه نوشته یا علامتی از کسبوکار در محیطهای عمومی محل کار، تبلیغی شبانهروزی خواهد بود و میتواند دیگران را با کسبوکار ما آشنا سازد، حتی زمانی که شرکت تعطیل است اما اگر امکان نصب تابلو یا نوشتهای بزرگ وجود ندارد، میتوان کنار زنگ در ورودی علاوه بر نام شرکت، زمینه کاری خود را نوشت. البته برای نصب تابلوهای بزرگ شاید نیاز به دریافت مجوز باشد. در این راستا بهتر است از رنگها و طراحی مناسب و حرفهای استفاده کرد. حتی میتوان روزها و ساعات فعالیت شرکت را ذکر کرد.
در زمینه تبلیغات در محل کسبوکار موضوع بعدی آن است که میتوان از محل کسبوکار خود برای بازاریابی استفاده کرد. اگر مشتریان به محل کار مراجعه میکنند و باید مدتی در این محل بمانند، میتوان از این فرصت فوقالعاده استفاده کرد. به این ترتیب که بهجای استفاده از تابلوهای تزیینی بر دیوارهای شرکت بهتر است مطالبی را بر دیوارها نصب کرد که محصولات و خدمات را تبلیغ میکنند. حتی اگر تا به حال به اندازه کافی منابع مالی در زمینه تبلیغات داشتهایم باید برای باقی ماندن در تجارت هزینههای خود را به حداقل برسانیم و از روشهای نوین، ساده، خلاقانه و کمهزینه بازاریابی بهره بگیریم. توجه به این موضوع میتواند یکی از کلیدهای موفقیت کسبوکار ما باشد. موافق نیستید؟!