در دنیای رقابتی و بازارهای پیچیده بینالمللی امروز یکی از اولویتهای سازمانها تامین نیازهای مشتریان و کسب رضایت و اعتماد آنها است. بیشک موفقیت یا عدم موفقیت هر سازمانی به رفتار مشتری بستگی دارد. از طرفی میتوان مشتریمداری را نیز نوعی ارزش نهادن به انسان تعریف کرد. متاسفانه مشتریمداری در ایران آنچنان که باید و شاید دغدغه سازمانها نبوده و یکی از دلایل این امر را میتوان در دولتی بودن و انحصار در برخی صنایع و شرکتها (عدم وجود بازار رقابتی) و بیتوجهی دستگاههای نظارتی یافت. اما در این میان شرکتهایی هم هستند که با در پیش گرفتن ایدههای خلاقانه، مشتریان خود را به برند خود وفادار میکنند.
یکی از شرکتهای خارجی که در سالهای اخیر در ارائه خدمات ویژه به مشتریان ایرانی خود عملکرد مناسبی داشته، جینوست است. چهل سال قبل در شهر پرس استرالیا شخصی به نام آلیستر نوروود نخستین فروشگاه جینوست را تاسیس کرد که در آن پوشاک ساده جین به مردم عرضه میشد. در سال 2007 نخستین شعبه جینوست در خاورمیانه و در شهر دوبی افتتاح شد و به دنبال آن در سال 2008 جینوست فعالیت خود را در ایران آغاز کرد. این شرکت برای دستیابی به اهداف خود که رأس آن سرویسدهی هرچه بیشتر و رضایتمندی مشتریان است، به صدور کارتهایی بهعنوان کارت عضویت اقدام کرده است.
صدور این کارت به وسیله متصدیان فروشگاهها در تمامی شعب آن انجام میشود و دارندگان کارت عضویت میتوانند زودتر از زمان شروع حراجهای پایان فصل از مزایا و شرایط این حراجها بهرهمند شوند. به این ترتیب مشتریان ویژه این فروشگاهها دیگر مجبور نیستند دردسر ایستادن در صفهای طولانی مقابل اتاق پرو در زمان ازدحام ناشی از پایین آمدن قیمتها را به جان بخرند یا با قفسههای خالی و درنهایت اجناس تکسایزی مواجه شوند که از چشم مشتریان پروپاقرص و پیگیر برندهای خارجی حوزه پوشاک دور مانده است.
از دیگر مزیتهای کارت عضویت میتوان به تخفیفهای دائمی این شرکت اشاره کرد. تخفیفهای ویژه اعضا در زمانها و فصول مختلف سال تا 70 درصد متغیر است.
قرعهکشی ماهانه و خدمات پس از فروش
در پایان هر ماه از بین کسانی که در همان ماه خرید کردهاند به قید قرعه برندگانی مشخص و مبلغی بین 30 تا 300 هزار تومان در کارت اعضا ذخیره میشود که در قالب خرید از فروشگاه قابل استفاده است.
از آنجایی که کالاهای فروخته شده در این مجموعه فروشگاهها تعویض یا پس گرفته نمیشود و هیچگونه ضمانتی ندارد دارندگان کارت عضویت میتوانند از مزایای تعویض یا خسارت ناشی از خرابی جنس در صورت تایید مدیریت فروشگاه بهرهمند شوند.
نادیده نگرفتن قدرت تشکر
این شرکت با بهرهگیری از یک ارزش قدیمی که همان گفتن عبارت «متشکرم» است در پایان هر خرید در قالب یک پیامک ساده از خریداران خود تشکر میکند. این روزها گفتن عبارت «متشکرم» به یک فرمول در رقابت تبدیل شده و بهراحتی میتواند برای شرکتها مزیت رقابتی ایجاد کند. به نظر میرسد جینوست گفته ماهاتما گاندی را دستورالعمل کار خود قرار داده است. به گفته گاندی:
مشتری مهمترین ناظر بر فعالیتهای ماست.
مشتری به ما وابسته نیست ما به او وابسته هستیم.
مشتری در کار ما یک هدف زودگذر نیست بلکه هدف و غایت همه اقدامات ماست.
مشتری یک فرد خارجی در سازمان ما محسوب نمیشود بلکه جزیی از سازمان است.
مشتری نیاز خود را به ما میگوید و ما باید نیاز او را برآورده کنیم.
ما با خدمتی که به مشتری ارائه میدهیم به او لطف نمیکنیم بلکه او از این طریق فرصتی برای ادامه کار به ما میدهد و در حق ما لطف میکند.