در سال های اخیر روابط سیاسی و اقتصادی آلمان و چین رشد قابل توجهی یافته است. روابط استراتژیک تجاری برلین و پکن در سال 2004 آغاز و در سال 2014 به یک روابط اقتصادی مفصل و راهبردی بدل شد.
به لحاظ سیاسی آلمان، پکن را به عنوان یک شریک مهم و استراتژیک قلمداد می کند که نقش بسیار مهمی در فعالیت های تجاری برلین در شرق آسیا ایفا می کند. سرمایه گذاری دو کشور در زمینه های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، علمی و سیاسی سبب شده است رابطه آنها از حالت صرفاً تجاری خارج شده و به یک ارتباط قدرتمند همه جانبه بدل شود، موضوعی که چین را به یک شریک تجاری و سیاسی ویژه برای آلمان بدل ساخته است.
در ادامه نگاهی خواهیم داشت به یکی از مهم ترین شرکای اقتصادی آلمان و گستردگی روابط اقتصادی دو کشور را مورد تحلیل و بررسی قرار خواهیم داد.
چین
چین یکی از بزرگ ترین شرکای اقتصادی آلمان در جهان محسوب می شود. براساس اطلاعات منتشر شده توسط اتاق بازرگانی آلمان تراز تجاری دو کشور در سال 2014 میلادی به رقم خیره کننده 154 میلیارد یورو رسیده است.
همچنین در بخش دیگری از این گزارش آمده است که صادرات آلمان به چین به میزان قابل توجهی افزایش یافته و در سال 2015 میلادی بیش از 5 هزار و 200 شرکت تجاری آلمانی در چین فعالیت می کنند.
در حالی که آلمانی ها به دفعات از وجود بروکراسی اداری و فساد در سیستم اداری چین انتقاد کرده اند، روابط اقتصادی دو کشور در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است. طبق اطلاعات رسمی منتشر شده خودرو و ماشین آلات صنعتی بخش عمده صادرات آلمان به چین را تشکیل می دهد. اقلامی نظیر محصولات الکترونیکی، تجهیزات نوری و هواپیما از جمله دیگر مواردی است که شرکت های آلمانی به چین صادر کرده اند.
نکته جالب در این میان آن است که بخش قابل توجهی از صادرات چین به آلمان را لوازم الکترونیکی و ماشین آلات صنعتی تشکیل می دهد.
براساس آمارهای منتشر شده از سوی اداره آمار فدرال آلمان، چین بزرگ ترین شریک تجاری آلمان در حوزه واردات محسوب می شود. در زمینه صادرات چین پس از آمریکا، فرانسه، انگلیس و هلند پنجمین کشور صادرکننده به آلمان محسوب می شود.
تحلیلگران معتقدند روابط اقتصادی چین و آلمان به صورت پایدار و پیوسته افزایش یافته و بارسیدن به متوسط 14 درصد می تواند در طی پنج سال به بالاترین نرخ خود برسد.
تحقیقات و مطالعات منتشر شده حاکی از آن است که بر خلاف کاهش رشد اقتصادی چین و افت تولید ناخالص داخلی آلمان حجم روابط اقتصادی برلین و پکن به شکل قابل توجهی افزایش یافته و به 154 میلیارد یورو در سال 2014 میلادی رسید. از سوی دیگر میزان صادرات آلمان به چین از واردات این کشور از این غول اقتصادی شرق آسیا پیشی گرفته است.
بررسی ها و تحقیقات صورت گرفته از 500 شرکت تجاری آلمانی فعال در چین نشان می دهد که آنها دیدگاه مثبتی نسبت به آینده فعالیت خود در اقتصاد این کشور داشته و به رغم کاهش رشد اقتصادی چین معتقدند که همچنان می توانند به فعالیت های تجاری شان بپردازند.
از سوی دیگر اطلاعات رسمی منتشر شده توسط دولت چین نشان دهنده آن است که سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اقتصاد چین در حال افزایش بوده و در این میان سرمایه گذاران آلمانی نقش پر رنگی در اقتصاد چین داشته وآلمان یکی از 10 کشور عمده سرمایه گذار در اقتصاد چین محسوب می شود. رشد سرمایه گذاری آلمانی ها و رسیدن آن به 3 میلیارد و 100 میلیون دلار در سال 2014 مبین ادعای مقامات چینی بوده و از گسترده تر شدن روابط اقتصادی آلمان و چین حکایت دارد.
علاوه بر این شرکت های آلمانی فعال در اقتصاد چین تاکنون یک میلیون 100 هزار چینی را به استخدام خود درآورده که این موضوع نقش بسیار مهمی در رشد اقتصادی چین و کاهش نرخ بیکاری آن داشته است.
با این همه برلین و پکن گاهی اوقات گفت وگوهای نه چندان دوستانه تجاری نیز با یکدیگر داشته اند برای نمونه لی جین پینگ، رئیس جمهور چین درگفت وگو با آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان اعلام کرد که کشورش هیچ گونه علاقه ای برای آغاز جنگ تجاری با اتحادیه اروپا در قالب سازمان تجارت جهانی ندارد که این موضوع بیانگر اهمیت اروپا و بزرگ ترین اقتصاد آن یعنی آلمان برای پکن است.