برای خلق یک برند موفق باید به درک عمیقی از ماموریت سازمان و شناخت مشتریان دست پیدا کرد. دستیابی به یک برند مقبول و مشهور کار آسانی نیست، اما تکنیکهایی برای این کار وجود دارد که در اکثر موارد به نتیجه خواهد رسید. در ادامه شما را با برخی از تکنیکهای نوین مدیریت برند تجاری آشنا خواهیم کرد.
1- با ارائه محصولات ارزشمند، از پیام و بیانیه سازمان خود پشتیبانی کنید
اگر پیامی که از جانب نام تجاری شما به مشتریان منتقل میشود مثبت باشد اما در عوض، سازمان به وعدههای خود عمل نکند، در مدت زمان کوتاهی حجم بسیاری از مشتریان خود را از دست خواهید داد و نام تجاری با شکست مواجه خواهد شد. اما اگر کسبوکار شما به وعدههای خود عمل کند، نه تنها اعتماد مشتریان را بهدست آورده بلکه آنها را ترغیب به معرفی محصولات و ترویج کیفیت بالای خدمات به اطرافیان خود خواهد کرد. و به راحتی خواهید دید که رفته رفته شهرت نام تجاری شما زبانزد خاص و عام خواهد شد.
مطمئن باشید که مشتریان شما تمایز بین عملکرد واقعی برند با آنچه به آنها وعده میدهید را متوجه خواهند شد. برای مثال، اگر ادعا کنید که محصول جدید شما که «دوغ با طعم آویشن» است و باکیفیتترین و خوش طعمترین نوشیدنی موجود در بازار است، اما مشتریان پس از استفاده متوجه شوند که آویشن استفاده شده دارای کیفیت مناسبی نیست، این مسئله مانع موفقیت شما در امر فروش خواهد شد.
2- بازار هدف خود را شناسایی کنید
پایه اصلی گروه سنی و جمعیتی مشتریان شرکت شما را چه کسانی تشکیل میدهند؟ چه کسانی به محصولات ارائه شده توسط شرکت شما علاقهمندند و چگونه به نام تجاری واکنش نشان میدهند؟ از مشتریان بخواهید نگرش و تصورشان را درمورد محصولات شما قبل و بعد از استفاده از آن توصیف کنند. همواره اینگونه بوده که هدف قرار دادن یک جمعیت و بازار خاص و تمرکز روی آن، اغلب موثرتر از تلاش برای کسب سهم بازار بیشتر و فروش محصولات برای کل بازار و عموم است. شما ممکن است بعد از یافتن پاسخ به این سوال که چه کسانی محصولات شما را خریداری میکنند تصمیم بگیرید که حیطه تمرکز خود را محدود کنید. برای مثال اگر شما دریابید که پسران نوجوان بیشترین گروه دوستدار خرید اسنکمیکس شما هستند، ممکن است بخواهید استراتژی برند خود را تغییر دهید تا محصولات را برای این گروه سنی بیشتر جذاب کنید.
3- تجزیه و تحلیل رقابتی انجام دهید
روی محصولات و خدمات ارائه شده توسط شرکتهای رقیب تحقیق کنید و درمورد ایجاد مزیت رقابتی برای متمایز کردن شرکت خود از سایرین تصمیمگیری کنید. پیدا کردن مزیتی که شما را از دیگران متمایز میکند ضروری است، زیرا مشتریان شما گزینههای انتخابی متعددی دارند که گاهی به علت کثرت برندهای مختلف، حتی آنها ممکن است در طول عمر خود هرگز به وجود محصولات شما پی نبرند، این وظیفه شماست که به آنها کمک کنید و برند خود را معرفی کنید.
ممکن است که دریابید که یک شرکت خاص در حال حاضر در بخش ویژهای از بازار فعالیت میکند و دارای سهم بزرگی از این بازار است، اما این بدان معنا نیست که محصولات شما دیگر در آن قسمت از بازار هیچ متقاضی نخواهد داشت. اگر شما دریافتید که بازار با محصولات بینظیر اشباع شده است، مسیر متفاوتی را در نظر بگیرید. در این شرایط یا میتوانید استراتژی برند خود را تغییر دهید یا در محصولات خود تغییر ایجاد کنید و بهدنبال ایجاد مزیت رقابتی دیگری کنید.
4- با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید
تعامل با افرادی که محصولات شما را خریداری میکنند امری مهم در برندسازی محسوب میشود. چگونگی صحبت و رفتار شما نشاندهنده ارزش نام تجاری تان است و به طور پیوسته به مشتریان این امکان را میدهد که نظرات و سوالات خود را بپرسند به طوری که بتوانند فرصت بیشتری برای شناخت و آشنایی با محصول را پیدا کرده و در نهایت به نام تجاری شما اعتماد کنند. وقتی که بازخوردی دریافت میکنید بیدرنگ به آن پاسخ دهید. به مشتریان این اطمینان را بدهید که وقتی کسی شکایتی میکند صدایش شنیده میشود و به آن رسیدگی میشود و مسئلهای که موجب ایجاد نگرانی فرد شده است حل و فصل خواهد شد. از پاسخگوی خودکار برای پاسخدهی به ایمیلها اجتناب کنید. سعی کنید تا جایی که میتوانید برای کسبوکار خودتان تصویر ذهنی جذاب و دوستانه خلق کنید. یکی از کارمندان را مأمور جوابگویی دوستانه و بهموقع به ایمیلهای مشتریان کنید. اجازه دهید مشتریان شور و شوق و هیجان خود را از تجربه محصولات و خدمات، از طریق ایمیل با شما در میان بگذارند.
5- یک استراتژی بازاریابی موفق طراحی کرده و توسعه دهید
یکــی از اســتراتژیهای بازاریابی برای افزایش میزان شهرت بیشتر برند محصولات، در دسترس بودن آن نزد مشتریان است. تا حد امکان محصولات خود را در معرض دید مشتریان خود قرار دهید. با توجه به نوع محصول و خدماتی که ارائه میکنید ممکن است که بخواهید تبلیغات خود را بهصورت آنلاین، در روزنامه، در مجلات و هر کجا که امکان دستیابی به مشتریان بیشتر وجود دارد انجام دهید. هرگز از خلق برند جسورانه برای محصولات خود، هراس نداشته باشید و آنها را تا جایی که ممکن است در ملأعام به نمایش بگذارید. همانگونه که قبلا اشاره شد برند میبایست در معرض دید همگان باشد تا به نهایت اثربخشی خود دست یابد.
گاهی اوقات برند شرکت خود را در مکانهای غیرمنتظره ترویج و تبلیغ کنید. خلاقیت در نحوه نمایش و کانالهای ترویج آن در میان مشتریان را هرگز فراموش نکنید. تبلیغات رادیویی، لباس کارکنان، بیلبورد، حضور در جشنهای خیریه، کنسرتها و جشنهای عمومی، روزنامه، ایستگاهای تلویزیونی و وبلاگهای محلی همه اینها راههایی نسبتا ارزان و خلاق برای ترویج نام تجاری محسوب میشوند.
6- در رسانههای اجتماعی حضور فعال داشته باشید
این روزها رسانههای اجتماعی یکی از بهترین راهها برای ساختن یک برند موفق است. در رسانههای اجتماعی عمومی ورود کنید و به طور منظم آنها را با تصاویر، مقالات و دیگر اطلاعات ذیربط با شرکت خود به روزرسانی کنید. موضوعاتی مرتبط و جذاب برای مشتریان خود بیابید و برای آنها فرصت برقراری تعامل ایجاد کنید. بهعنوان مثال، اگر شما یک شرکت مسافرتی دارید، یک تصویر از یک مکان زیبا با یک پیامی همانند مورد زیر در آن قرار دهید: «شمارش معکوس برای آغاز تعطیلات تابستانی! قصد دارید امسال به کجا سفر کنید؟» به هرزنامه تبدیل نشوید. به بیانی دیگر، هیچگاه برند خود را بیارزش نکنید و با اقدامات خود سبب نشوید که در صندوق هرزنامه افراد قرار گیرید. سعی کنید خارج از سطل بازیافت مشتریان بمانید. برای مخاطبان خود یک دوست صمیمی و واقعی باشید.
7- یک وبسایت جذاب بسازید
عصر حاضر، عصر اینترنت و رسانههای اجتماعی است، بنابراین برای ساخت یک برند موفق داشتن یک وبسایت ضروری است. دیگر استفاده از روشها و رسانههای سنتی برای کسبوکار مضحک به نظر میرسد، امروزه اگر یک وبسایت نداشته باشید، بهعنوان شرکتی سنتی و غیرقابل دسترس شناخته خواهید شد. افراد حرفهای استخدام کنید یا از الگوی ویژهای استفاده کنید تا یک وبسایت جذاب بسازید.
حداقل اطلاعاتی که باید در وبسایت گنجانده شود شامل اطلاعاتی در مورد برند، آدرس محل دفتر شرکت و اینکه چه ساعتی و چگونه میتوانند به شما دسترسی داشته باشند، است. از وبسایت بهعنــوان فرصتی بــرای معرفــی هرچه بهتر محصولات و خدمات شرکتتان استفاده کنید. بهعنوان مثال، مایکروسافت با استفاده از وبسایت خود، در سالهای «1980و1990» تصویری بهعنوان شرکتی که با استفاده از شیوههای خلاق و خودکار برای تبدیل شدن به نوآورانهترین و موثرترین محصول در حوزه فناوری اطلاعات تلاش میکند را در ذهن مخاطبان خود ایجاد کرد. این عامل در نهایت منجر به افزایش محبوبیت برند مایکروسافت و رشد و افزایش فروش محصولات این شرکت به نسبت سایر رقبا شد.
8- در جامعه نقش بسزایی ایفا کنید
حضور در ملأ عام اعتبار و اعتماد بیشتری به برند شما میبخشد. زمانی که حادثهای رخ میدهد بلافاصله برای رفع مسائل ناگوار پیش آمده، داوطلبانه تلاش کنید و در انجام فعالیتهای اجتماعی و مدنی فعال باشید. این بهترین راه برای جلب اعتماد مشتریان فعلی و آتی شرکت است. نمایشــگاه خیابانی و سایر رویدادهای روزانه اغلب فرصت مناسبی برای کسبوکار شما برای بهدست آوردن اطلاعاتی بهروز و دست اول فراهم میکند. کمک و حمایتهای مالی به جامعه، از راههای گوناگون بازخوردش را نسبت به برندتان نشان خواهد داد. شما میتوانید یک تیم کوچک پیادهروی یا انجمن حمایت از زنان را حمایت مالی کنید تا در جامعه حضور و نقش فعال داشته باشید.
در پایان باید خاطرنشان کرد که تمامی تکنیکهای فوق زمانی اثربخش خواهند بود که همراه با ارائه محصولات و خدمات باکیفیت مطلوب و شایسته به مشتریان باشد.
* کارشناس ارشد بازرگانی بین الملل