برند پوشاك « Roman Originals» یك سری آگهیهای تبلیغاتی را ساخته است كه به ورود آن به عرصه گفتوگو در شبكههای اجتماعی كمك میكند. خواه شما این لباس را به رنگهای مشكی و آبی خواه به رنگهای سفید و طلایی ببینید، هشتگ TheDress #توجه همه مردم جهان را به سوی خود جلب كرده است. به نظر شما چگونه یك برند روی سرنوشت غیرمنتظره یك آگهی تبلیغاتی در رسانههای اجتماعی سرمایهگذاری میكند؟
Roman Originals، برندی در شهر بیرمنگهام انگلستان پشت این پیراهن است كه البته نمیدانست یا انتظار نداشت كه در پایان هفته گذشته در كانون یك پدیده در رسانههای اجتماعی قرار بگیرد.
این پست كه همه جا سروصدا به پا كرد، توسط یك خواننده و ترانهسرای اسكاتلندی منتشر شد. او یك تصویر را در شبكه اجتماعی Tumblr به اشتراك گذاشت. این خواننده از مردم پرسیدكه پیراهن موردنظر را به چه رنگی میبینند؟ (رنگ واقعی این پیراهن آبی و مشكی بود) بسیاری از كارشناسان به ارائه یكسری توضیحات در این باره پرداختند كه چرا مردم این پیراهن را به رنگهای مختلف میبینند. در ادامه تعدادی از چهرههای مشهور شامل كیم كارداشیان و خواننده رپ معروف، كانیه وست با سوق دادن داستان به سوی یك پدیده در رسانههای اجتماعی بر بار این تصویر افزودند. طی پنج روز 73 میلیون نفر از این پست بازدید كردند.
به گفته آدریان ادیسون، رییس بخش تجارت الكترونیك Roman Originals، از آنجا كه پست اصلی هیچ گونه اشارهای به نام برند نمیكند، این شركت باید با استفاده از رسانههای اجتماعی و دادههای اطلاعاتی به سرعت اقدام میكرد. ادیسون معتقد است كه با استفاده از قدرت به اشتراكگذاری در رسانههای اجتماعی، این تصویر به سرعت در همه جا انتشار یافت. Roman Originals هرگز انتظار وقوع چنین پدیدهای را نداشت و تقریبا غیرممكن است كه یك كمپین تبلیغاتی بتواند به این سرعت گسترش پیدا كند. بنابراین كلید موفقیت این برند انجام واكنش در زمان مناسب و به شكلی موثر است.
Roman Originals با استفاده از رسانههای اجتماعی شروع به ایجاد یك محتوای واكنشی و دعوت از یك كسب و كار فعال در زمینه تكنولوژی تبلیغاتی موسوم به « Quancast» برای كمك به ساخت یكسری آگهیهای تبلیغاتی پولی سازگار با علایق خود بهوسیله دادههای اطلاعاتی موجود كرد. این شركت همچنین یكسری افراد خلاق را به فروشگاههای خود فرستاد، به این ترتیب تبلیغات در ویترین میتوانست بازتابی از اتفاقات آنلاین باشد. سپس صفحه اصلی سایت نیز با افزودن هشتگ TheDress بهعنوان محصول، رقابتی را برای برنده شدن در مسابقه و افزایش تعداد مشتركان برگزار كرد.
كلید موفقیت Roman Originals در زمینه امكان نشان دادن واكنش به چنین پدیدهای، دسترسی به دادههای به روز شده از طریق Quancast بود. به این ترتیب اطلاعات بیشتری درباره نحوه شكلگیری مكالمات در رسانههای اجتماعی و در نتیجه ساخت یكسری آگهی تبلیغاتی را با هدف گذاری بهتر را فراهم كرد. به اعتقاد ادیسون، افزایش میزان فروش یكی از اهداف انجام این كار به شمار میرفت.
در كنار رشد آمار فروش، Roman Originals قصد سرمایهگذاری روی این پدیده بهعنوان یك برند با هدف ایجاد تعامل بهطور خاص را داشت. آمار بازدید از سایت Roman Originals ناگهان به شكل قابلتوجهی به 1.2 میلیون نفر افزایش پیدا كرد. میزان مشاهده جزییات هر محصول نیز در طول روز بیش از 3 هزار درصد رشد یافت. به این ترتیب امكان سرمایهگذاری روی عرضه گسترده برای Roman Originals به وجود آمد.