از زمانی که گزینه اشتراک گذاری در زیر انواع محتوای درج شده در فیس بوک قرارگرفته، انبوه محتوا به سوی کاربران این شبکه سرازیر شده و شکی نیست که درواقع شاید بدون فکر کردن به جزییات آن و تنها به صورتی دیوانه وار در حال اشتراک گذاری محتوا هستیم، اما باید چه چیزی را و چگونه به اشتراک بگذاریم؟
اخیراً مطالعه ای در این رابطه در دو بخش توسط Fractl منتشرشده است که به بررسی عادات اشتراک گذاری هر کاربر عادی فیس بوک و موارد انگیزشی آن پرداخته است که اطلاعاتی را در رابطه با چرایی و چگونگی اشتراک گذاری محتوا توسط افراد با جنسیت های مختلف و سنین مختلف روی شبکه های اجتماعی معروف و معتبر در جهان در اختیار ما قرار می دهد.
متولدین بعد از جنگ جهانی دوم در مقابل متولدین بعد از سال 2000
درحالی که 38درصد از 2هزار نفر مورد بررسی قرارگرفته در این تحقیق و بررسی اعلام کرده اند که کمتر از یک بار در هفته اقدام به اشتراک گذاری محتوا می کنند، احتمال اشتراک گذاری محتوا توسط کاربران مرد و متولد بعد از سال 2000 از کمترین میزان برخوردار بوده و همچنین احتمال اشتراک گذاری مطالب سیاسی توسط کاربران زن و مرد متولد بعد از سال 2000 نسبت به دیگر مطالب 4درصد کمتر و به طور قابل توجهی اشتراک گذاری مطالب مرتبط با الگوهای رفتاری توسط این گروه از کاربران تا 6درصد بیشتر است.
اما در مقابل کاربران متولد پس از سال های پایان جنگ جهانی دوم تا حدود 15درصد کمتر اقدام به اشتراک گذاری مطالب مرتبط با الگوهای رفتاری کرده و اشتراک گذاری مطالب مرتبط با مسائل سیاسی تا حدود 7درصد در بین آنها بیشتر است. اگر از حجم زیاد اشتراک گذاری مطالب و عکس های زیبا در ارتباط با حیوانات و نوزادان متعجب هستید، باید بگویم که زنان متولد در سال های بعد از جنگ جهانی دوم تا حدود 18درصد بیشتر از دیگر کاربران اقدام به اشتراک گذاری این قبیل از انواع محتوا می کنند.
چیز قابل توجهی که بین تمامی کاربران شبکه اجتماعی فیس بوک مشترک است، این است که کاربران این شبکه همه و همه به اشتراک گذاری محتوای طنز و خنده دار علاقه داشته یا حداقل نسبت به دیدن و استفاده از آن علاقه نشان می دهند.
محتوای داغ و هیجانی
امروز پروفایل فیس بوک شما به عبارتی به عنوان نخستین تأثیر در یک ارتباط و تعامل دوطرفه در نظر گرفته می شود؛ خواه این تعامل و ارتباط با یک کارفرما، یک هم اتاقی آینده یا دوستانی از دوستان شما باشد. بنابراین تعجبی نیست که بیش از 52درصد از افراد مورد نظرسنجی قرارگرفته در این تحقیق ادعا کرده اند که همواره سعی می کنند از هرگونه محتوای بحث برانگیز و حاشیه ساز خود را دور نگه داشته و 32درصد هم اعلام می کنند که به تصویر ایجادشده از پروفایل خود در ذهن مخاطبان بسیار حساس بوده و با آگاهی کامل نسبت به آن برخورد می کنند.
چرا اقدام به اشتراک گذاری محتوا می کنیم؟
دستاورد دیگر حاصل شده از این تحقیق بیان می دارد که اغلب مردم بدون توجه به نوع محتوا و نوع و کاربرد آن اقدام به اشتراک گذاری مطلب یا محتوایی نمی کنند، 55درصد از این افراد می گویند آنها عموما اقدام به اشتراک گذاری محتوایی می کنند که ازنظر دوستان آنها کاربردی باشد.
65درصد از مردان و 73درصد از زنان ادعا می کنند که عموما اقدام به اشتراک گذاری مطالب می کنند چراکه اشتراک گذاری این محتوا به آنها کمک می کند تا ارتباط نزدیک تری با دوستان فیس بوکی خود داشته باشند و تنها 19درصد از مردان و 16درصد از زنان به اشتراک گذاری محتوای تولیدشده توسط یک گروه یا فرد سوم دیگری جهت ترغیب یا تحت تأثیر قرار دادن دوستان خود در رابطه با موضوعی اقدام می کنند.
ما همه به خوبی می دانیم که هرگاه محتوای منتشرشده توسط شخصی بیش ازحد در خوراک خبری ما معرفی شد، به طورمعمول یا از دیدن محتوای منتشرشده توسط وی لغو اشتراک یا اینکه خیلی سریع و بدون توجه از روی محتوای منتشرشده یا بازنشر شده توسط وی عبور می کنیم. افرادی که بیش از چهار مرتبه در روز اقدام به اشتراک گذاری محتوا روی پروفایل خودشان می کنند، چیزی حدود 5درصد از کل اشتراک گذاری محتوا در خوراک خبری را تشکیل می دهند.
احتمال اینکه منبع این گونه مطالب از مجموعه ای از محتوای بحث برانگیز و سیاسی نشات گرفته باشد، بسیار زیاد است. این تحقیق به این نتیجه رسیده است افرادی که بیش از چهار نوبت در هرروز اقدام به اشتراک گذاری مطلب می کنند، تا 43درصد کمتر از دیگر افراد از محتوای بحث برانگیز دوری کرده و احتمال اجتناب نکردن آنها از اشتراک گذاری محتوای سیاسی تا 90درصد کمتر از دیگر افراد است.