ستاد خدمات سفر که در سال گذشته با همکاری مشترک 18 دستگاه و سازمان کارش را شروع کرده است، امسال نیز پیش از تعطیلات نوروزی و در یک نشست خبری برنامههای خود را اعلام کرد. به گفته رییس این ستاد، طرح نوروزی این ستاد از آذرماه به استانها ابلاغ شده و براساس آن تا به حال 1200 جلسه در این خصوص برگزار شده است. مرتضی رحمانی موحد فعالیتهای این ستاد را در قالب کمیتههای امنیت، بهداشت، خدمات اسکان، فرهنگسازی، اطلاعرسانی، آمار، نظارت و بازرسی عنوان کرد. معاونت گردشگری کشور با بیان اینکه بیش از 470 تاسیسات گردشگری به مهمان پذیرها و هتلهای کشور افزوده شده است تاکید کرد: به همه مردم توصیه میکنیم در اقامتگاههای رسمی و مسقف اقامت داشته باشند.
این مقام ارشد گردشگری درخصوص چگونگی نظارت در این ایام توضیح داد: کارشناسان و بازرسان به استانها اعزام خواهند شد و براساس گزارش آنها استانها موظف به حل و رفع مشکلات پیش آمده خواهند بود. رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر درباره نظارت بر عملکرد هتلها و مراکز اقامتی گفت: نحوه ارائه خدمات در هتلها و مراکز اقامتی توسط بازرسان در تمامی ایام نوروز بیوقفه ارزیابی خواهد شد. وی افزود: هتلها اگر مطابق قوانین و استانداردها عمل نکنند با آنها برخورد میشود.
به گفته رحمانی هتلها اجازه رزرواسیون انبوه را ندارند و تمامی اطلاعات اشخاص مانند اسامی و مدتزمان حضور باید مشخص باشد. معاون گردشگری اعلام آمار دقیق گردشگران ورودی و خروجی را به سال آینده موکول کرد. رحمانی موحد به سرویسهای بهداشتی مسیرها بهعنوان یکی از معضلات همیشگی مسافران نوروز اشاره کرد و توضیح داد: 11 هزار و 826 سرویس بهداشتی فعال در تمامی مسیرهای کشور پیشبینی شده است، هرچند مشکل سرویسهای بهداشتی از سالیان گذشته باقی مانده اما بخشی از سرویسهای بهداشتی مربوط به جانماییهای اشتباه سالهای گذشته است، بخشی هم توسط بخشخصوصی احداث شده اما بهرهبردار ندارد و برخی هم قابل واگذاری بوده که واگذار شده است.
رییس ستاد هماهنگی خدمات سفر در تشریح وضعیت دستگاههای حملونقل در ایام نوروز توضیح داد: دراین مدت حدود 20 هزار و 500 اتوبوس، 38 هزار و 800 مینی بوس، 2 هزار و 88 پایگاه اورژانس، هزار و 350 پایگاه سازمان امداد و نجات، صدور مجوز 723 پرواز توسط سازمان هواپیمایی کشور و تجهیز یک میلیون و 960 هزار صندلی، آماده ارائه خدمات به مسافران و گردشگران نوروزی هستند.
اما از طرفی دیگر یک فعال گردشگری معتقد است تا به حال خدمات سفرمتناسب با نیازها و مشکلات مسافران نورزوی نبوده و نظارت با برنامهریزیهایی که انجام میشود موفق نبوده است. هوشنگ غفارپور با بیان اینکه ساخت هتل در کشور متناسب با رشد جمعیت نیست به «فرصتامروز» میگوید: آنطور که هتلدارها میگویند ظرفیت اشغال هتلها در کشور 55 درصد است و از طرفی دیگر در برخی استانها و شهرها در برخی فصول به سختی میتوان محل اقامت مناسبی پیدا کرد.
این آژانسدار با سابقه بزرگترین مشکل مسافران نوروزی را کمبود یا نبود سرویس بهداشتی مناسب عنوان کرده و افزود: بهطور مثال در مسیر شیراز – اصفهان که از پرترددترین مسیرها برای گردشگران است به سختی یک سرویس مناسب برای شستوشوی صورت یا وضو گرفتن خواهید دید.
این فعال جهانگردی میگوید: ما در حجم خدمات گردشگری و ارائه این خدمات، هتلها و اقامتگاههای گردشگری بسیار ضعف داریم. غفارپور ادامه میدهد: وقتی رییس ستاد هماهنگی خدمات تاکید میکند در اقامتگاههای رسمی و مسقف اقامت کنید آیا در وبسایت سازمان این اقامتگاههای رسمی را به مردم معرفی کرده است.
به گفته وی سازمانها، وزارتخانه و موسسات مختلفی دارای مهمانخانه و مسافرپذیر هستند و از طرفی دیگر برخی ارگانها هم کارمندانشان را در چادرها و کمپهایی بدون زیرساخت و مقررات اسکان میدهند و همه اینها موازیکاری است. وی میافزاید: کنترل، نــظـارت و هـمـاهـنگی درخصوص برنامهریزی برای این اقامتگاهها آسان به نظر نمیرسد.
به گزارش سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رزمایش ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در روز 25 اسفند ماه برگزار خواهد شد. این رزمایش در ضلع جنوبی حرم مطهر امام خمینی (ره) و با همکاری نیروی انتظامی و پلیس راهور برگزار میشود و تمامی دستگاهها به ارائه امکانات و خدمات خود میپردازند. همچنین مسافران میتوانند از سامانه 09629، پورتال جامع گردشگری ایران و سایت خانه مسافر اطلاعات لازم را کسب کنند.