طبق آخرین برآوردهای انجام شده ادامه ساخت آزادراه تهران- شمال در تمام قطعات چیزی حدود 5 هزار میلیارد تومان اعتبار میخواهد و بدون احتساب نرخ تورم از تاریخ کلنگزنی یعنی سال 75 تاکنون چیزی حدود 1100میلیارد تومان برای این آزادراه هزینه شده است. در حال حاضر از چهار قطعه آزادراه تهران – شمال تنها قطعه 4 با 32 کیلومتر به افتتاح رسیده است. در قطعه یک هم مهمترین فعالیتی که به اجرا درآمده پیشرفت فیزیکی 23 درصدی پل شماره6 و حفاری نیمهتمام تونلهای شماره 13، 14 و 15 بوده است و در قطعات 2 و 3 هم به غیراز ری تونل البرز عملیات اجرایی خاصی انجام نشده است حال اینکه گفته میشود بنیاد مستضعفان با کمبود بودجه مواجه شده و قصد دارد اعتبار مورد نیاز ساخت ادامه پروژه را از محل فروش شرکتهای اقماری خود تهیه کند.
اما مهمترین اقدامی که اخیرا انجام شده حضور پیمانکاران ایرانی و ایتالیایی و کاهش قرارداد پیمانکاران چینی و مذاکره با فرانسویها برای تامین فاینانس ساخت آزادراهها بوده است. حال اینکه همزمان با کاهش مبلغ قرارداد پیمانکار چینی حضور شرکتهای پیمانکاری بخشخصوصی داخلی در پروژه آزادراه تهران- شمال پررنگ میشود.
ورود 5 شرکت داخلی به آزادراه تهران- شمال
هرچند طرح اولیه آزادراه تهران- شمال توسط یک شرکت ایرانی بررسی و پیشنهاد داده شده بود اما با عدم موافقت دولت با نحوه بازگشت سرمایه به این شرکت پس از آن هیچ شرکت داخلی وارد پروژه آزادراه تهران-شمال نشد تا اینکه بنیاد مستضعفان از حضور پنج شرکت ایرانی به این پروژه از خردادماه سالجاری خبر داد.
مهران اعتمادی، مدیرعامل شرکت ساخت آزادراه تهران- شمال بنیاد مستضعفان در گفتوگو با خبرنگار «فرصت امروز» با اشاره به کاهش مبلغ قرارداد پیمانکار چینی گفت: مبلغ قرارداد پیمانکاران چینی را برای قطعه یک از 400میلیون دلار به 200میلیون دلار کاهش دادیم و در حال حاضر از 11میلیون دلار صورت وضعیت چینیها برای بازه زمانی پنج ماه، 8 میلیون دلار پرداخت شده است و پس از پایان این قرارداد هیچ قرارداد دیگری با چینیها نخواهیم داشت.
وی با اشاره به انتشار فراخوان بینالمللی قطعه سوم آزادراه تهران- شمال برای انتخاب پیمانکار گفت: شرکتهای داخلی فرصت حضور در قطعه سوم را هم دارند و تا شش ماه دیگر فراخوان انتخاب پیمانکار قطعه سه برگزار میشود و هر شرکتی که حائز شرایط باشد میتواند در این فراخوان شرکت کند.
به هر پیمانکار 8 کیلومتر رسید
به گفته مدیرعامل شرکت ساخت آزادراه تهران – شمال ازآنجا که قطعه یک آزادراه تهران- شمال تا آبانماه سال 95 باید زیر بار ترافیک برود برای افزایش سرعت کار از خردادماه سالجاری پنج پیمانکار ایرانی بخشخصوصی وارد قطعه یک شدند و هر پیمانکار مسئول ساخت هشت کیلومتر از مسیر آزادراه تهران - شمال است.
وی درباره مبلغ قرارداد پیمانکاران ایرانی گفت: علاوه بر چینیها چند شرکت مشاور ایرانی برای ادامه کار شرکت چینی انتخاب شدهاند که مبلغ قرارداد این شرکتها چیزی حدود 700 میلیارد تومان است و پیمانکار ایرانی با قراردادهای 130 میلیارد تومانی وارد کار شدند و یکی از شرکتها با قرارداد 270میلیاردی و دو شرکت دیگر با قراردادهای 260 میلیارد تومانی شروع به کار کردند.
مذاکره مهم نیست، قرارداد امضا کنید
درحالیکه بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی مدعی است که از حضور بخشخصوصی داخلی و شرکتهای پیمانکاری ایرانی استقبال میکنند اما دبیر انجمن شرکتهای راهسازی میگوید: دولت میداند تنها مشکل شرکتهای ایرانی و بخشخصوصی برای حضور در پروژه آزادراه تهران- شمال بحث نقدینگی است.
علی آزاد در گفتوگو با «فرصت امروز» با بیان اینکه در حال حاضر سه شرکت داخلی پورنا، ناودیسرا و ای ویل توانستهاند در قطعه یک آزاد راه تهران- شمال شروع به کار کنند، ادامه داد: بخشخصوصی در حوزه راهسازی فقط مشکل تامین نقدینگی دارد وگرنه در بخشهای تکنولوژی و طراحی همسطح شرکتهای خارجی هستیم و معتقدم سطح شرکتهای پیمانکاری ایرانی بسیار بالاتر از شرکت پیمانکار چینی فعال در آزادراه است.
وی درخصوص مذاکره بنیاد مستضعفان با شرکت فرانسوی برای تامین فاینانس مورد نیاز و شرکت ایتالیایی برای حضور در پروژه تونل البرز گفت: تاکنون با شرکتهای زیادی برای پروژههای مختلف وارد مذاکره شدهایم و هرچند پس از انجام توافقات هستهای فرصت بسیار خوبی برای مذاکرات با شرکتهای قدر ایجاد شده اما مهم این است که این مذاکرات به انعقاد قرار داد برسد وگرنه تعداد جلسات و مذاکرات با شرکتهای مختلف مهم نیست. آزاد تاکید کرد: هرچند در طول یک سال اخیر با شرکتهای پیمانکار داخلی متعددی برای حضور در آزادراه تهران- شمال مذاکرات متعددی انجام شده اما تاکنون فقط با سه شرکت قرارداد امضا شده است.
دبیر انجمن شرکتهای راهسازی معتقد است پرونده قطعات آزادراه تهران- شمال باوجود اقداماتی که در یک سال اخیر انجام شده به غیراز قطعه چهار به جایی نمیرسد. وی در این باره میگوید: برخی از این اقدامات، اقدامات نمادین است و امیدوارم قطعه یک در موعد مقرر به سرانجام برسد اما در مورد قطعات دو و سه فکر نمیکنم عزم دولت جدی باشد.