پس از گذشت 14 سال از انعقاد تفاهمنامه همکاریهای علمی، آموزشی و فناوری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان در سال 2002، نخستین نشست کمیته مشترک پیادهسازی برنامه راهبردی تفاهمنامه مذکور هفته گذشته به میزبانی کشور پاکستان در اسلامآباد برگزار شد.
مبرهن است که موقعیت استراتژیک کشور پاکستان و وجود مرزهای مشترک آبی و خاکی با این کشور میتواند نقش مهمی در توسعه روابط تجاری، سیاسی و امور مرتبط با علم و فناوری ایفا کند. وجود مشترکات فرهنگی و دینی بین دو کشور میتواند کمک شایانی به در نوردیدن مرزهای دانش و فناوری فیمابین، ورای مرزهای سیاسی و جغرافیایی کند.
در این راستا و به جهت از سرگیری همکاریهای دوجانبه بین دو کشور، این نشست در تاریخ پنجم و ششم خرداد ماه با حضور نمایندگان ایران و پاکستان در اسلامآباد برگزار شد.
اعضای هیأت ایرانی شامل دكتر دوستی رئیس پارك علم و فناوری خراسان جنوبی، دكتر بندانی رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان، دكتر حاج جباری مدیركل امور دانشجویان غیر ایرانی، دكتر ملبوبی معاون فناوری پژوهشگاه ژنتیك و نمایندگان کشور پاکستان، رئیس بنیاد علوم پاكستان، نماینده شورای تحقیقات علمی و صنعتی پاكستان، مشاور علمی وزارت علوم و فناوری، نماینده كمیسیون آموزش عالی، نماینده دانشگاه ملی علوم و فناوری و نماینده فناوری اطلاعاتی مؤسسه كامست بودند.
دکتر محمدرضا دوستی در خصوص نشست کمیته مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان چنین عنوان کرد: آنچه در وهله اول حائز اهمیت است مشترکات فرهنگی و دینی ما و پاکستان است و توسعه ایران و پاکستان در زمینههای علمی و فناوری به هم وابسته است.
وی افزود: با توجه به مذاکرات گذشته پارک علم و فناوری خراسان جنوبی در دیدار با سفیر پاکستان و استقبال وی از استفاده از تجربیات این مجموعه در خصوص راهاندازی مراکز رشد تخصصی در پاکستان، این مهم در نشست مشترک بین دو کشور نیز مطرح شد.
عضو کمیته مشترک علمی، آموزشی و فناوری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان از انعقاد تفاهمنامه فی مابین خبر داد و اذعان داشت: این تفاهمنامه در 20 بند تنظیم و امضا شده است. آنچه وظیفهای سنگین بر دوش استان خرسان جنوبی نهاده راهاندازی مرکز مشترک تبادلات علم و فناوری ایران و پاکستان در چابهار است که با حمایت مسئولان کشوری و استانی خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان این مهم تحقق خواهد یافت.
دکتر دوستی افزود: برگزاری کارگاههای آموزشی مرتبط با پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد، تبادل حداقل 10 متخصص در حوزه انتقال فناوری و تجاریسازی محصولات دانشبنیان و بازدید نمایندگان جمهوری اسلامی پاکستان از پارکهای علم و فناوری ایران جهت آشنایی با راهاندازی پارکها و مراکز رشد از دیگر بندهای مهم حوزه فناوری تفاهمنامه بود که مسئولیت آن بر عهده پارک علم و فناوری خراسان جنوبی نهاده شده است.
وی در پاسخ به این سوال که حوزههای علمی و فناوری مورد تفاهم چه زمینههایی بودهاند، گفت: انتقال تکنولوژی، محصولات واکسیناسیون، محیط زیست، گیاهان دارویی، مهندسی ژنتیک نباتات، بیوتکنولوژی، نانو تکنولوژی و انرژیهای تجدیدپذیر، زمینههای مورد توافق و تفاهم دو کشور در تفاهمنامه مذکور بودند.
دبیر وزارت علوم و فناوری پاکستان نیز با استقبال از این نشست گفت: ایران به خوبی از تحریمها برای توسعه علمی استفاده کرد. دبیر وزارت فدرال علوم و فناوری پاکستان در دیدار با اعضای ایرانی کمیته مشترک دو کشور بر هوشیاری ایران در استفاده از تحریمها برای توسعه علمی خود اشاره کرد و خواستار استفاده از تجربیات ایران در این حوزه شد.
فاضل عباس ماکن با اعضای کمیته مشترک علمی فناوری و آموزشی ایران دیدار کرد و گفت: در آخرین بازدید من از ایران، استفاده ایران از تحریمها را برای رشد و توسعه علمی خود مشاهده کردم و اکنون از شما درخواست میکنیم که فناوریهای علمی و تجربیات خود را به ما منتقل کنید.
وی با ابراز خرسندی از برگزاری نخستین نشست کمیته مشترک افزود: در گذشته به علت آنکه جلسات منظم کمیته برگزار نشده بود، ما شاهد عدم پیشرفت در همکاریهای علمی میان دو کشور بودهایم. اما مذاکرات و توافقهای امروز نشان میدهد که ما در آینده شاهد توسعه همکاریها خواهیم بود. شایان ذکر است در این دیدار رئیس بنیاد علمی پاکستان، مشاور علمی وزارت علوم وفناوری و تنی چند از مقامات وزارت علوم و فناوری پاکستان نیز حضور داشتند.
در ایــن نشســت دو روزه، طـــرفیــن زمینههای توسعه همكاریهای علمی، آموزشی و فناوری را در حوزههای مختلفی از جمله انجام تحقیقات مشترك، تبادل تجربیات در حوزه تأسیس، راهاندازی و مدیریت پاركهای علم و فناوری، تبادل استاد و دانشجو، اعطای بورسهای كوتاهمدت و بلندمدت، تأسیس دانشكدهها و دورههای مشترك، آموزش اعضای هیات علمی دانشگاهها و مراكز آموزش عالی، توسعه همكاریها میان مراكز علمی و پژوهشی دو طرف بین دو كشور را بررسی کردند.