در این شماره از ستون ستارههای تبلیغات، به معرفی گروه تبلیغاتی پابلیسیز (PUBLICIS GROUPE) میپردازم. شاید کمی باورش برای شما سخت باشد اما این گروه تبلیغاتی و بازاریابی، زیر چتر خود بیش از 1320 دفتر را در اقصی نقاط جهان در قالب شرکتهای مختلف هدایت و راهبری میکند. آژانسهای خلاقیت، دیجیتال و تمامسرویس برخی از شرکتهایی هستند که تحت لوای این نام بزرگ فعالیت میکنند. لئو برنت، رُسِتا، ساچی و ساچی، زنیت اپتی مدیا، ام اس ال و ویواکی از جمله شرکتها و گروههای معروفی هستند که در بخشهای مختلف شاخه بازاریابی و تبلیغات با پابلیسیز تعامل دارند.
تاریخچه و روند پیشرفت پابلیسیز (PUBLICIS GROUPE)
مارسل بلواشتاین (Marcel Bleustein) فرزند یک مهاجر که از مرزهای روسیه و لهستان به فرانسه آمده بود، این شرکت را تنها در 20 سالگی تاسیس کرد. چون مارسل جوان این شرکت را در سال 1926 تاسیس کرده بود از درهم آمیختن آوای شش (six) و کلمه تبلیغات به زبان فرانسوی نام مجموعه را انتخاب کرد. او که در 14 سالگی مدرسه را برای کار در حرفه پدری یعنی مبلمان رها کرده بود، خیلی زود متوجه شد که علاقه وی به تبلیغات است. برای همین پس از بازگشت از خدمت سربازی اساس فعالیتش را تاسیس و گسترش پابلیسیز قرار داد. اما پدر او در این زمینه اظهار نظر جالبی کرد: «او من را رها میکند تا هوای داغ بفروشد!» پدر بلو اشتاین برای اینکه در آینده شاهد سرزنش فرزندش نباشد، پساندازش را برای ایجاد این شرکت تبلیغاتی به پسرش داد.
البته شاید بلو اشتاین پدر حق داشت! در آن زمان به تبلیغات در فرانسه به جهت اینکه تصویری عاری از حقیقت را ارائه میکرد، به دیده تحقیر نگریسته میشد. مارسل پرانگیزه با 40هزار فرانک دریافتی از پدر شرکت را تاسیس کرد و شروع به مطالعه در مورد بازار فرانسه کرد. او دو قانون برای ارائه تبلیغات در پابلیسیز وضع کرد که احتمالا برای اوضاع آن زمان این صنعت راهگشا بوده است! اول اینکه در تبلیغات «کالا» کاملا مشخص باشد و اینکه به هیچ وجه دستکاری نشود و همانگونه که هست در معرض دید مشتری قرار گیرد.
پرواز مدیر برای خرید مدیای تبلیغاتی!
شاید ماجرای آقای تامسون را هنوز به یاد داشته باشید که برای عقد قرارداد با مشتریان بینالمللی 20 سال با کشتی، از آمریکا به کشورهای دیگر سفر میکرد. اما در مدل روسی این نوع سخت کوشی، آقای بلو اشتاین پس از اینکه کسبوکارش رونق گرفت و تنها با گذشت سه سال از تاسیس شرکتش میلیونر شده بود، با خرید یک فروند هواپیما و دریافت گواهینامه مربوطه، با پرواز به مناطق مختلف فرانسه، سعی در عقد قرارداد با شبکههای مختلف رادیویی و ایجاد امکان ارائه تبلیغات در آنها داشت. آشنایی با این مدیا (رادیو) در حقیقت سوغات سفر بلواشتاین از ایالات متحده برای فرانسه بود. این مسئله باعث شد او روی این مسئله بسیار تمرکز داشته باشد. وی سعی کرد قراردادهای اختصاصی را با رادیوهای مختلف منعقد سازد و البته در این راه موفق شد. این کوششها باعث عقد قرارداد با 20 رادیو از بین 29 رادیوی موجود شد و پابلیسیز را به یکی از بزرگترین شرکتهای تبلیغاتی فرانسه تبدیل کرد.
بسیاری او را پدر تبلیغات مدرن فرانسه میدانند و حضور و فعالیتهای وی را مقارن با ورود کشور فرانسه به دوره جدیدی از تبلیغات میدانند. اضافه شدن مشتری معتبری مانند پراکتاند گمبل به جمع شرکای تجاری پابلیسیزی در آن دوران شاهدی بر این مدعاست. حتی قوانین دولتی در سال 1934 که رادیوهای دولتی را از ارائه تبلیغات منع میکرد و پابلیسیز را تنها با 11 رادیوی خصوصی تنها گذاشت نیز مانع موفقیت این شرکت نشد.
بازسازی پس از جنگ جهانی دوم و آتشسوزی مهیب!
وقوع جنگ جهانی دوم، پایانی بر رشد و شکوفایی پابلیسیز بود، پس از اشغال پاریس و حاکمیت آلمانها بر آن کشور، قانونی ضد یهودی وضع شد که در آن یهودیها را از داشتن رادیو خصوصی منع میکرد. بنابراین بازگشت وی به پاریس هم بیفایده بود. پس از جنگ جهانی دوم از ساختمان پابلیسیزجز ویرانهای باقی نمانده بود و البته دولتِ پس از جنگ نیز کلا تبلیغات در رادیو را منع کرد. اما اینها باعث دلسردی آقای بلواشتاین نشد و تبلیغات در روزنامهها، روی اتوبوس و مترو را جایگزین آن کرد و با بازگشت برخی مشتریان قدیمی باز پابلیسیز به همان شرکت قدرتمند قدیمی تبدیل شد. وی پس از مدت کوتاهی رویایش برای خرید دفتر مرکزی در میدان الیزه را محقق کرد.
در سال 1970 پابلیسیز و تمام مستنداتش در آتش سوخت و بازسازی شرکت از اول آغاز شد. اما این مشکل بزرگ نیز بر اراده مردان بزرگ پابلیسیز تاثیر نگذاشت. مسیر رشد و ترقی آنها تا امروز ادامه دارد و مشتریان معروفی چون هاینیکن، کوکاکولا و سیته، نستله، اُرنج و ارِآل از خدمات این گروه تبلیغاتی بهره میبرند.
ارتباط با کارشناس: alijah.sh@gmail.com