امروزه تبلیغات یكی از حربههایی است كه تولیدكنندگان و صادركنندگان انواع كالاها و خدمات برای جذب مشتری بیشتر و ربودن گوی سبقت از رقبای خود به كار میبرند بنابراین اگر به بیلبوردهای تبلیغاتی یا حتی رادیو و تلویزیون نظر بیندازیم، میبینیم همگی در تلاش هستند تا افراد را در جهت موردنظر برای دستیابی به اهداف مادی قانع كنند. بیشک تغذیه سالم یکی از مهمترین مسائل زندگی هر فرد محسوب شده و بیتوجهی به آن میتواند عوارض جبرانناپذیری به بار آورد و از آنجا که عادتهای غذایی هرکس در دوران کودکی شکل گرفته و تاثیرات خود را تا پایان عمر باقی میگذارد، باید توجه خاصی به تغذیه کودکان
صورت گیرد.
قانونی كه هیچ وقت اجرا نشد
تبلیغات در رسانه ملی یکی از مواردی است که بیشتر تولیدکنندگان برنامهریزی میکنند تا محصولات را در آن به نمایش در بیاورند. اما در بعضی موارد شاهد آن هستیم که بدون هیچگونه نظارتی موادغذایی با ارزش بسیار پایین مانند چیپس و پفک به نمایش عموم درمیآید. در همین رابطه وزارت بهداشت طی یک ابلاغیه، ممنوعیت تبلیغ کالاهای آسیبرسان سلامت به صداوسیما را اعلام کرد. بنا بر قانون، سازمانها مسئولند نسبت به عدم تبلیغات این کالاها برنامهریزی کنند. براساس قانون برنامه پنجم توسعه، تبلیغ کالاهای آسیبرسان سلامت ممنوع است.
خوراكیهای مضر همچنان از رسانه ملی تبلیغ میشود
در این لیست که از سوی وزارت بهداشت اعلام شده است، کالاهای خوراکی همچون چیپس و پفک، فستفودها و. . . بهعنوان کالاهای آسیبرسان معرفی شدهاند که باید تبلیغات آنها ممنوع شود. این در حالی است که سهم زیادی از آگهیهای بازرگانی صدا و سیما را تبلیغات چیپس و پفک تشکیل میدهد، خوراکیهایی که کارشناسان تغذیه و سلامت بر مضر بودن آنها تاکید دارند و معتقدند نباید تبلیغ شوند.
سازمان استاندارد و وزارت بهداشت جوابگو باشند
متولی و صادرکننده مجوز پخش این نوع تبلیغات در رسانه ملی نهادها و وزارتخانههای ذیربط است بهعنوان نمونه در تبلیغ محصولات آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت متولی صدور مجوز پخش تبلیغات در رسانه ملی است و در این مورد صداوسیما طبق مجوزی که از وزارتخانه مربوطه برای پخش تبلیغات گرفته است به وظیفه خود عمل میکند. سازمان استاندارد و وزارت بهداشت باید درخصوص چگونگی صدور مجوزهایی که به سلامتی جامعه آسیب میرساند، جوابگو باشند.
جریمههای سنگینی كه برای صداوسیما مهم نیست!
جالب اینکه با وجود آنکه مدتی است از ابلاغ این قانون میگذرد و به گفته معاون بهداشتی وزیر بهداشت در صورت ادامه تبلیغات اقلام ممنوعه وزارت بهداشت توسط صداوسیما جریمههای سنگین از سوی وزارتخانه برای آنها در نظر گرفته خواهد شد، هنوز هم شاهد نمایش این تبلیغات در تلویزیون هستیم زیرا هم تلویزیون و هم شرکتهای سازنده این خوراکیها درآمدهای بسیاری را از این راه به دست میآورند که چشمپوشی از آن برایشان ممکن نیست. بنابراین حتی عملا نمیتوان گفت که قانون ممنوعیت تبلیغ مواد خوراکی مضر روی ریل اجرا افتاده چه برسد به اینکه بتوان نسبت به شکست یا موفقیت آن پیشداوری کرد.