روز گذشته، نشست خبری تبیین جزییات طرح خرید کالای ایرانی با حضور مجتبی خسروتاج، قائممقام وزارت صنعت، اصغر میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی و ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی در بیستویکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها برگزار شد.
در این نشست، خسروتاج در پاسخ به این پرسش که برخلاف سیاستهای وزارت صنعت در این طرح که شامل کالای ایرانی میشد، چرا خودروهای چینی در لیست اعلامی دیده میشود در حالی که تولید داخل آن بالاتر از 40درصد نیست، گفت: ما با این کار همه خواستههای مصرفکننده را در نظر گرفتهایم و حق انتخاب بیشتری به مردم دادهایم. این احترام گذاشتن به سلیقه مشتریان است. البته خودروهای چینی تنها 6/5درصد از حجم تولیدات خودرو را در سال گذشته به خود اختصاص دادند.
وی گفت: در این طرح 26نوع خودرو مشمول دریافت تسهیلات 25میلیون تومانی شدهاند که 18 مورد از این خودروها برای شرکتهای ایرانخودرو و سایپا و تولید داخل آنها بالای 60درصد است. قائممقام وزارت صنعت تاکید کرد: 95درصد خودروهایی که در فهرست وزارت صنعت قرار دارند بالای 60درصد تولید داخل هستند. با توجه به اینکه حدود 1400 واحد قطعهساز در کشور وجود دارند، باید توجه ویژهای به خودرو میکردیم و این موضوع طبیعی است.
خسروتاج در پاسخ به «فرصت امروز» که چرا در بخش کالاهای لوازم خانگی در کارت اعتباری 10 میلیونی به سلیقه مردم توجه نشده و تنها کالاهای ایرانی در فهرست آمده است، گفت: ما در بخش لوازم خانگی بیش از 3هزار کالا را در فهرست قرار دادیم و کمبودی در این بخش نداشتیم اما در بخش خودرو، دو خودروساز داخلی داشتیم و باید نیازهای مشتریان را مورد توجه قرار میدادیم.
قائممقام وزارت صنعت اعلام کرد: در فاز دوم خرید کالای ایرانی در بخش لوازم خانگی برنامههایی داریم و قرار است در ادامه طرح سرمایهگذاری و تولید مشترک با اروپا نیز داشته باشیم. قائممقام وزیر صنعت در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص کارت خرید اعتباری 10میلیون تومانی گفت: بهتدریج اسامی واحدهای تولیدی دیگری که اعلام آمادگی کنند، در فهرست وزارت صنعت درج خواهد شد. در بخش کالای مصرفی بادوام قرار است بیش از 1000 کالا در فهرست قرار گیرد. تاکنون 53 کالا را در لیست وزارت صنعت گذاشتهایم. همچنین 3020 نماینده فروش و 36 واحد تولیدی از طریق اینترنتی در این طرح مشارکت کردهاند.
وی هدف وزارت صنعت را در طرح خرید کالاهای تولید داخل ایجاد فضای رقابتی میان تولیدکنندگان دانست و افزود: سیستم بانکی در سه طرح خرید خودرو، خرید کالاهای واسطهای و کارت اعتباری خرید کالای ایرانی به کمک خریداران آمده است. امیدواریم واحدهای تولیدی از محل این طرحها بتوانند نیازهای خود را تامین کنند و گردش منابع در اقتصاد رونق یابد.
فضای رقابتی در تولید مورد تاکید است
خسروتاج وجود هر گونه رانت کالایی در فهرست اعلام شده وزارت صنعت را رد و تاکید کرد: در وهله نخست تاکید ما روی کالاهای ایرانی یا تولیداتی که بخش عمده آن در کشور تولید میشود، بود. این فضا برای تولیدکنندگان کاملا رقابتی است و ما با هیچکس قرارداد انحصاری نبستهایم. سخنگوی وزارت صنعت با توضیحاتی در زمینه وام خرید خودرو، گفت: خودروسازان در این طرح متناسب با تولید و ظرفیت خود اقدام به فروش محصولاتشان میکنند. درخصوص تحویل هم توصیه ما بر تحویل فوری خودروها در سریعترین زمان ممکن است تا خریداران با مشکلاتی روبهرو نشوند. وی تاکید کرد: خودروها تا زمانی که اقساط آن به پایان نرسیده به نام خریدار نمیشود و اگر کسی بخواهد بعد از مدتی اقدام به فروش خودرو کند باید کل مبلغ خودرو را یکجا به شرکت خودروساز بپردازد. تنها در این صورت است که امکان فروش آن برای فرد متقاضی به وجود میآید.
بانک مرکزی 4 ساله خرید دین میکند
وی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود اطلاعیه مشترک بانک مرکزی و وزارت صنعت در بازپرداخت هفت ساله وام خرید خودرو، در حال حاضر فروش خودرو با بازپرداخت چهار ساله انجام میشود، گفت: در این طرح بانک مرکزی فقط چهار سال خرید دین را انجام میدهد و ما ملزم به این کار شدهایم. البته باید بگویم از همان ابتدا در اطلاعیه مشترک مدت بازپرداخت این وام را چهار تا هفتساله اعلام کرده بودیم. حال این خودروساز است که با سنجش مشتری اقدام به تعیین مدتزمان بازپرداخت میکند. خسروتاج با اعلام اسامی پنج بانک عامل در خرید خودرو با وام 25میلیون تومانی، گفت: برای خرید تراکتور و کمباین، بانک کشاورزی بانک عامل اعلام شده است و در سایر خودروها نیز بانک ملت، تجارت، سپه و صادرات بانک عامل تعیین شدهاند.
در صورت پرداخت ماهانه، بهره وام خودرو 16درصد است
میرمحمدصادقی با ارائه توضیحاتی درخصوص تسهیلات بانک مرکزی اظهار کرد: اولویت بانک مرکزی در پرداخت تسهیلات بر سرمایه در گردش است. ما در شش ماه نخست امسال 17 هزارمیلیارد تومان تسهیلات پرداختی بانکها را داشتهایم که بخش عمده آن از سرمایه در گردش بانکها بود. وی در خصوص تسهیلات جدید نیز گفت: در طرح خرید خودرو قسطی با توافقات انجام شده تا سقف 25میلیون تومان به مردم تسهیلات داده میشود و بهره این تسهیلات در صورت بازپرداخت ماهانه از سوی خریدار، 16درصد است اما اگر خریدار توان پرداخت ماهانه را نداشته باشد این نرخ موثر بهره بالاتر از 16درصد خواهد بود و این ربطی به بانک مرکزی یا وزارت صنعت ندارد. این توافق خودروساز با خریدار است. مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی درخصوص تسهیلات اعتباری با بهره 12درصدی نیز گفت: بازپرداخت این تسهیلات 18 ماهه است و زمان اجرای این طرح شش ماه اعلام شده اما بعد از آن و بر حسب میزان استقبال مردم بانک مرکزی تصمیم میگیرد که این رویه را ادامه دهد یا نه.
کارت اعتباری برای همه 10 میلیونی نیست
ناصر حکیمی، مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی نیز در این نشست توضیحاتی ارائه داد. وی افزود: بعد از صدور کارت اعتباری برای مشتری، وی میتواند در طول یک سال نسبت به خرید کالای موردنظر خود اقدام کند. اعتبار این کارتها یکساله و قابل تمدید است. حـکـیـمـی درخصوص بازپرداخت تسهیلات اعتباری گفت: در بخش بازپرداخت سه حالت برای مشتری وجود دارد؛ اقساط وام از فیش حقوق کسر شود، از حسابی که حقوق دریافت میکند کسر شود یا در صورتحساب و بهصورت قبض پرداختی از سوی دارنده کارت پرداخت شود.
وی ادامه داد: تسهیلات اعتباری، گردشی است و یک وام محسوب نمیشود. با پرداخت هر قسط به اندازه اصل قسط پرداختی به میزان اعتبار کارت اضافه میشود. تا پایان مدت اعتبار کارت، از مجموعه اعتبار آن میتوان استفاده کرد. اگر اقساط 18 ماه در 12 ماه پرداخت شود، دارنده کارت میتواند از اعتبار آن تا 18ماه دیگر استفاده کند. به این ترتیب اعتبار کارت در اصل 30 ماهه است نه 18 ماه. وی اضافه کرد: کارتهای 10 میلیونی بسته به توان بازپرداخت مشتری و قدرت مالی او ارائه میشود و ممکن است برای همه مبلغ 10میلیون تومان تعلق نگیرد. سقف این اعتبار 10 میلیون است.