قطار سوم، شش ماه پس از دومین قطار به ایران رسید؛ قطاری که از بوداپست حرکت میکند تا گردشگران اروپایی علاقهمند به شرق را به این سو بیاورد. قطار عقاب طلایی این بار 150 مسافر را به ایران آورد تا در بازگشت مسافران هوایی این سفر را به بوداپست باز گرداند. عقاب طلایی هتل پنج ستارهای که شاید گذرش از ایران برای آنها که چندین سال برای قرار دادن ایران دربرنامه سفر این قطار رایزنی میکردند، کمی دور از ذهن میرسید اما در دولت یازدهم میسر شد و کام گردشگران اروپایی را شیرین کرد؛ گردشگرانی که در نظرسنجیهایشان بین بلغارستان، مجارستان، ایران، رومانی، روسیه و ترکیه، به گفته رییس جامعه تورگردانان، با 98 درصد رضایتمندی ایران را بهترین عنوان کردند، آنها سفیران گردشگری برای ایران شدند و حالا قطارهای دیگری در راه است.
ابراهیم پورفرج با بیان اینکه پخش و انتشار خبر ورود قطار دوم توسط خبرگزاریها و رسانههای داخلی و بهخصوص کشورهای مختلف از جمله آمریکا، ژاپن، پرس تیوی و...، تبلیغات مثبتی را برای سفر به ایران به دنبال داشت درخصوص برنامههای این قطارها به «فرصت امروز» میگوید: طبق برنامهریزی تا پایان امسال هشت قطار دیگر به ایران خواهد آمد. اما باید ببینیم چقدر میتوانیم برای ورود این قطارها خودمان را آماده کنیم. این فعال گردشگری با اشاره به اینکه شرکت پاسارگاد تور مدیریت ورود قطارها را بر عهده دارد، جامعه تورگردانان و سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را از نهادهای مشاورهدهنده و همراه این شرکت عنوان میکند و میافراید: اما در کنار ما و سازمان متولی گردشگری نهاد دیگری که به نظر من با این برنامه بسیار همراه بوده و بیشترین کمک را کرده راهآهن است که نهایت همکاری را دارد، چرا که محل اقامت مسافران در قطار است و این کار، راهآهن را پر مسئولیت کرده و خوشبختانه آنها از پس این برنامه ویژه و بینالمللی بر میآیند.
رییس جامعه تورگردانان در پاسخ به این سوال که تا به حال انتقادهای زیادی بر زیرساختهای گردشگری وارد بوده ولی از طرف دیگر ورود گردشگران خارجی رو به افزایش است، توضیح میدهد: ما در سالهای گذشته نمیتوانستیم ظرفیتهایمان را در فصلهای توریستی پر کنیم، اما حالا تا پایان 2015 تکمیل هستیم حتی در فصول دیگر هم توریست داریم. وی ادامه میدهد: افزایش گردشگران خارجی در سال 93 نسبت به سال 92 دو برابر بود اما احتمالا امسال در نهایت 22 تا 25 درصد رشد داشته باشیم چون ظرفیتها و زیرساختهای گردشگری به ما بیش از این اجازه نمیدهد و ما نمیتوانیم پاسخگو باشیم. این فعال بخشخصوصی امیدوار است با اجرایی شدن تفاهمنامه لوزان و برداشتن تحریمها تغییراتی در زیرساختها صورت بگیرد و واردات خودروهای گردشگری و ارتقای هتلها و ساخت هتلهای جدید بتواند تقویتکننده زیرساختهای گردشگری شده و ظرفیت پذیرش گردشگران ورودی بالاتر برود.
گردشگر حرفهای امکانات حرفهای میخواهد
تغییر دیپلماسی خارجی و به تفاهم رسیدن مذاکرات مسئلهای است که یک متخصص گردشگری نیز به آن اشاره دارد. علی رحیمپور معتقد است به دلیل موقعیت ایران تقاضا برای ورود به ایران ذخیره شد و با برداشتن تحریمها زمینه مساعدتری برای ورود گردشگران فراهم و کشور با حجم بالایی در این حوزه روبهرو خواهد شد. معاون پیشین پـژوهـشـکـده گردشگری کشور در اینباره به «فرصت امروز» با توضیحات بیشتری میگوید: تقاضا نهتنها برای ورود گردشگران است، بلکه سرمایهگذاران خارجی بسیار تمایل دارند در حوزه زیرساختها، تجهیزات و تاسیسات گردشگری در کشور ما سرمایهگذاری کنند.
وی که تالیفات و مقالات تخصصی متعددی در این حوزه منتشر کرده، معتقد است گردشگران ایران حرفهای هستند و در توضیحات بیشتری میافزاید: این گردشگران عموما به اغلب کشورهای موردنظرشان سفر کردهاند و به خاطر شرایط سیاسی، امکان سفر به ایران نداشتند و قاعدتا جای خالی آن در لیست علاقهمندیهایشان خالی است. به گفته این استاد دانشگاه، سفر به کشورهای مختلف و بهخصوص پیشرفته، این گردشگران را حرفهای کرده است و حالا زمانی پا به ایران میگذارند که سلیقهشان تخصصی شده است.
علی رحیمپور با بیان اینکه گردشگر حرفهای امکانات حرفهای میخواهد، میگوید: ما در زمینه تورگردی، ایجاد مراکز و فروشگاههای تخصصی صنایع دستی، تسهیلات ورود گردشگران و... کاستیهای زیادی داریم و غیرقابل قبول است که در واکنش به استقبال و تقاضاهای ورود به ایران پاسخی در حد و اندازههای بینالمللی نداشته باشیم. این متخصص گردشگری به مشکلات و کمبود مراکز اقامتی در اصفهان، یزد و تهران برای گردشگران خارجی در سال گذشته اشاره میکند و ادامه میدهد: باید شرایطی ایجاد شود تا سرمایهگذاران خارجی بتوانند در زمینه حملونقل و تاسیسات گردشگری به این حوزه وارد شوند و مهمتر از همه اینکه ما برای احداث هتلها و مراکز اقامتی به برندهای مشهور جهانی نیاز داریم.
رحیمپور در بخش دیگری از صحبتهایش به مسئلههای داخلی در این حوزه نیز نظر دارد. وی میگوید: تقاضاهای داخلی هم در این بخش زیاد است و بخشخصوصی ما تمایل و توانایی قابل توجهی برای سرمایهگذاری در این بخش دارد و دولت و سازمان میراثفرهنگی باید پیگیری کرده و امکانات، احداث تاسیسات گردشگری و مکانیابی برای ایجاد هتلها و مراکز اقامتی را بررسی کند و در اختیار این بخش بگذارد. این متخصص گردشگری معتقد است: بخشخصوصی به تسهیلات بانکی نیاز دارد، در حالی که بهرههای بانکی بسیار بالاست و کار را برای این بخش دشوار و گاه غیرممکن کرده است. به گفته وی، این تسهیلات باید باشد تا بخشخصوصی بتواند با ایجاد امکانات جدید جایگاه گردشگری ایران را در جهان ارتقا دهد.
به گزارش «فرصت امروز» قطارهای گردشگری که با مدیریت شرکت پاسارگادتور به ایران میآید بخشی از گردشگران علاقهمند را به ایران میآورد و گردشگران خارجی نیز از طریق آژانسهای مسافرتی، فعالان بخشخصوصی و... به ایران میآیند، متاسفانه به دلیل نبود نظام جامع آمار دقیقی از گردشگران ورودی در دست نیست اما براساس آمارهایی که معاونت گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارائه کرده است، ورود گردشگر خارجی در سال 93 نسبت به سال قبل نزدیک به 5 درصد رشد داشته است.
نگاهی به عملکرد این سازمان نشان میدهد تلاشهایش در این زمینه به تشکیل کارگروهها، شرکت در نمایشگاههای خارجی، بازرسی از تاسیسات، معرفی پروژهها و تاسیسات گردشگری به صندوق توسعه ملی برای اخذ تسهیلات و... محدود میشود که شاید گامهای اولیه برای صنعت گردشگری باشد. اما هنوز از برنامههای جدی، تعریف شده و زمانبندی شده خبری نیست و این در حالی است که به گفته کارشناسان، گردشگران خارجی بسیاری میخواهند ایران را ببینند.