سرمایهگذاری در صنعت گردشگری جنبههای مختلفی دارد که هر یک بهنوعی در برآوردن نیازهای گردشگران مفید و موثر است. امروزه با توسعه صنعت گردشگری شیوههای متفاوتی از ارائه خدمات و امکانات رفاهی برای جذب توریسم به کار گرفته میشود، از این رو توجه به نیازهای مخاطبان و ارائه سبکها و شیوههای نوآورانه در ارائه خدمات گردشگری بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین علاوه بر جاذبههای طبیعی و تاریخی که در شهرها و کشورهای مختلف برای جذب مخاطبان استفاده میشود، مجتمعهای مدرن برای برآوردن و پاسخگویی به نیازهای گردشگران جایگاه ویژهای پیدا کرده است.
رقابت در ساخت مراکز تفریحی و توریستی مجلل و مجهز هر روز گزینه جدیدی را پیشروی مشتریان بالقوه در صنعت گردشگری قرار میدهد اما سوال اصلی اینجاست که این مراکز تفریحی و توریستی چقدر از نیازهای گردشگران را پاسخ میدهند و چه راهکارهای برای جذب بیشتر گردشگران وجود دارد؟ هرچند تمرکز امکانات رفاهی در مجموعههای گردشگری پدیده تازهای در صنعت توریسم محسوب نمیشود اما در کشور ما تنها چند سال از عمر آن میگذرد، از این جهت در سالهای اخیر سرمایهگذاریهای خوبی در این بخش انجام شده است.
حضور بخشخصوصی برای سرمایهگذاری در صنعت گردشگری میتواند زمینههای اشتغالزایی مناسبی را در کشور فراهم کند. علاوه بر این ایران با داشتن جاذبههای متنوع طبیعی میتواند به یکی از قطبهای اصلی گردشگری در منطقه و جهان تبدیل شود اما همچنان نبود مراکز تفریحی و توریستی مدرن یکی از کاستیهای صنعت توریسم در ایران محسوب میشود. از این رو گروه سرمایهگذاری «فرصت امروز» به بررسی جنبههای مختلف سرمایهگذاری در این زمینه پرداخته که در ادامه میخوانید.
مزیتهای دهکدههای تفریحی و توریستی
مهمترین عامل موفقیت در دهکدههای تفریحی و توریستی، تجمیع و تمرکز ارائه خدمات به گردشگران است. این مراکز تفریحی با نگاه اصولی به نیازهای واقعی گردشگران سعی در فراهم آوردن محیطی جذاب و آرام همراه با امکاناتی در زمینههای تفریحی، ورزشی، اقامتی، تجاری، صنایع دستی و... در کنار هم دارند. تمرکز تمام امکانات رفاهی در یک مجموعه کامل مزیتهایی را در جهت جذب هر چه بیشتر گردشگران به وجود میآورد.
در این زمینه توجه به ساختارهای فرهنگی و اجتماعی یکی از مهمترین عوامل موفقیت در احداث چنین پروژههایی است. تعبیه مراکز و فروشگاههای صنایع دستی شهرها و حتی کشورهای مختلف در دل یک دهکده گردشگری مدرن جذابیتهای خاص خودش را دارد. از سوی دیگر وجود هتلهای مدرن، سالنهای همایش، بانک، شهربازی، مجموعه ورزشی، سالنهای نمایشگاهی و.... یکی دیگر از مزیتهای اینگونه مراکز است.
دهکدههای گردشگری عموما بهگونهای طراحی میشوند که بیشترین رفاه را برای مخاطبان به همراه داشته باشند از این حیث توجه به تمام نیازهای افراد در سنین مختلف باید در اولویت برنامهریزی مدیران چنین مجموعههایی قرار گیرد. توجه به بازارهای بینالمللی و تعامل با مراکز تفریحی و توریستی دیگر در نقاط مختلف جهان میتواند تا حد زیادی باعث توسعه و شهرت یک مجتمع گردشگری شود، بنابراین ارتباطات بینالمللی و تعامل با نهادهای معتبر و تبلیغات جذاب باید در جایگاه بالای اهمیت قرار گیرد.
رشد جوامع شهری در قالب ساختارهای جدید زمینهساز به وجود آمدن نیازهای جدید در زمینههای مختلف شده است، از این رو وجود چنین مراکزی که بتواند به تمام نیازهای مخاطبان در محیطی آرام طی یک دوره تعطیلات چند روزه پاسخ دهد فرصتی دو سویه برای گردشگران و صاحبان این مراکز تفریحی فراهم میکند.
میزان سرمایهگذاری و امکانات لازم
برای سرمایهگذاری دراحداث یک دهکده گردشگری با چنین امکاناتی به سرمایهای لااقل 500 میلیارد تومانی نیاز دارید که این هزینهها بدون در نظر گرفتن قیمت زمین است، از این رو یا باید روی جذب سرمایههای خارجی حساب کنید و به شیوههای نوین تامین مالی متوسل شوید یا اینکه کلیت طرح را بهگونهای برنامهریزی کنید که فازهایی که در زمان کوتاهتری به بهرهبرداری میرسند در اولویت قرار گیرند. در این صورت دوره بهرهبرداری و سودآوری طرح سریعتر آغاز میشود و میتوانید برای ادامه کار روی این درآمدها حساب ویژهای باز کنید.
اینکه در مجموع حجم سرمایهگذاری شما چقدر خواهد بود بستگی به امکانات و فضاهایی دارد که در مجموعه دیده شده است. هتلها، شهربازی، ورزشهای آبی، مراکز خرید، فروشگاههای صنایع دستی، باغ گلها، باغ پرندگان و بسیاری از امکانات دیگری که میتواند در مجموعه شما جا داشته باشد هر یک به حجم سرمایهگذاری شما خواهد افزود. در صورت داشتن طرح مناسب در مورد زمین میتوانید روی واگذاری آن از سوی سازمان جنگلها و مراتع حساب باز کنید. برای کسب مجوزهای لازم هم باید به سراغ سازمان میراثفرهنگی و گردشگری بروید. در نهایت اجرای چنین طرحی میتواند حدود 3 تا 4 هزار اشتغال ایجاد کند. در رابطه با میزان سودآوری کار هم نگرانی خاصی وجود ندارد، از این رو میتوانید بازدهی 40 تا 50 درصدی را برای طرح خود متصور باشید.
چند توصیه مهم
بنا به توصیه کارشناسان، در حال حاضر ظرفیتهای مناسبی برای سرمایهگذاری در این زمینه در سواحل جنوبی و شمالی کشور وجود دارد. تبریز، چهارمحال و بختیاری و سمنان از دیگر استانهای مستعد پیادهسازی این طرح است. توجه داشته باشید که مکانیابی مناسب در این کار حرف اول و آخر را میزند، چون شما قرار است محیطی آرام و جذاب برای گردشگران فراهم کنید. نکته دیگری که باید در نظر بگیرید توجه به زمانبندی پروژه است. در طرحهای بزرگ توجه به زمانبندی و اجرای بهموقع بخشهای مختلف از اهمیت ویژهای برخوردار است، چرا که تداخل زمانی اجرای بخشهای مختلف میتواند روند عملیاتی طرح را با چالش مواجه کند.
از سوی دیگر بهتر است بخشهای زودبازده را در اولویت قرار دهید. در نظر گرفتن نیازهای مخاطب، تبلیغات جذاب و بازاریابی مناسب و شبکهای میتواند تا حد زیادی در موفقیت کار موثر باشد، بنابراین توجه به این بخش کار در کنار عملیات اجرایی پروژه ضرورت دارد. اینکه مجتمع شما چگونه در میان مردم شناخته شود و چه ویژگیهایی از آن برجسته شود و حتی توجه به بازاریابی منطقهای و متفاوت به دلیل چندجانبه بودن این طرح باید در اولویت قرار گیرد.
یک نمونه در حال ساخت
دهکده صنایع دستی گردشگری نیاوران یکی از طرحهایی است که چندی پیش عملیات اجرایی آن در ساری آغاز شده و در آیندهای نزدیک به بهرهبرداری خواهد رسید. منصوری، عضو هیاتمدیره و مدیرعامل این طرح در خصوص زمینههای شکلگیری این طرح به «فرصت امروز» میگوید: این طرح با در نظر گرفتن شرایط روز و تغییراتی که در صنعت گردشگری اتفاق افتاده شکل گرفته و یک طرح نوآورانه با نگاه توریسم تجاری است. این مجموعه 25 هکتاری که شامل 72 کاربری مختلف است یکی از جذابترین مکانهای تفریحی -توریستی کشور است که با توجه به در نظر گرفتن نیازهای منطقهای و جهانی برنامهریزی شده است.
وی میافزاید: توجه به نیازهای گردشگران و اولویت دادن به بخش صنایع دستی یکی از شاخصههای این طرح محسوب میشود. همچنین برای معرفی و توسعه صنایع دستی کشور ما و برخی دیگر از کشورها امکاناتی در نظر گرفته شده است. منصوری ادامه میدهد: تا این لحظه در مجموع کاربریهای این طرح که شامل هتل، مراکز خرید، مرکز بازی و سرگرمی، سالن همایش، شهربازی و... میشود حدود 150 میلیارد سرمایهگذاری در آن صورت گرفته و پیشبینی ما تا 780 میلیارد تومان برای اتمام کار است. منصوری میگوید: کارگاههای مختلف طرح به بهرهبرداری رسیده و تا پایان اردیبهشت فروشگاهها و مراکز خرید مجموعه نیز به بهرهبرداری خواهد رسید و به همین ترتیب مجموعه طرحها در حال تکمیل شدن است که تا پایان سال 95 کل طرح به بهرهبرداری خواهد رسید.