شرکت بیمه «رازی» به عنوان نخستین شركت بیمه خصوصی ایران، با هدف توسعه فرهنگ بیمه، ارتقای كیفیت خدمات و گسترش فضای رقابتی فعالیت خود را از اوایل سال1382 آغاز کرد.
در طی 12 سال فعالیت این شرکت تعداد بیمه گذاران از مرز 8میلیون نفر گذشته و حدود 500 هزار نفر اشخاص حقیقی و حقوقی تاکنون خسارت دریافت داشته اند. در ادامه، گفت وگوی ما را با جوان ترین مدیر عامل بیمه ای کشور بخوانید.
ارزیابی شما از یک سال گذشته صنعت بیمه چیست؟
مهم ترین اتفاق یک سال گذشته صنعت بیمه تصویب قانون جدید بیمه شخص ثالث و اجرای آن بود. این قانون، دادن تخفیف در شرکت های بیمه را حذف کرد و باعث شد رقابت های ناسالمی که به ضرر صنعت بیمه کشور تمام می شد تا حدودی بهبود پیدا کند و بین حق بیمه ها و خسارت ها تعادل برقرارشود.
البته به اعتقاد من شرکت های بیمه با حق بیمه های موجود هم زیان می دهند و تاکنون اگر شرکت های بیمه به این روند ادامه دادند یا به این دلیل بوده که می توانستند ازمحل سرمایه گذاری منابع تولید شده ازحق بیمه شخص ثالث زیان را جبران کنند، یا احتمالا اگر شرکتی هم تخفیفاتی داده برای تولید منابع نقدی وعمل به تعهدات قبلی شرکت بوده است. این قانون اجازه تخفیف را حذف کرد و دیگر شرکت های بیمه نمی توانند به ارائه تخفیف ها ادامه دهند. اثرات تصویب این قانون را بعد از گذشت این چند ماه می ببینیم.
از طرف دیگر موضوع نگران کننده بحث بیمه های درمانی است. شرکت های بیمه در بیمه های درمانی هم با هم رقابت دارند و نرخ حق بیمه هایی که ارائه می کنند، نرخ های رقابتی است، اما مجبور به پرداخت تعهدات خود به مراکز درمانی، بیمارستان ها و مراکز پاراکلینیکی هستند که این تعهدات براساس تعرفه وزارت بهداشت هر ساله مورد بازنگری قرار می گیرد و در هفت ماهی که از سال گذشته است، رشد حق بیمه ها حدود 8درصد، اما رشد خسارت ها نزدیک به 30درصد بوده است که نشان دهنده شرایط بسیار نگران کننده بیمه درمان تکمیلی در صنعت بیمه است، لذا شرکت های بیمه باید یک بازنگری در سیاست های خود در زمینه بیمه های درمانی انجام دهند.
نظرخود را برای ورود بیمه گران خارجی به بازار بیمه و رقابت پذیری شرکت های بیمه داخلی با شرکت های بیمه خارجی بگویید؟
حضور شرکت های بیمه خارجی در ایران کاملا مثبت و به نفع صنعت بیمه ایران است. به دلیل نداشتن دانش بیمه ای و نرم افزارهای لازم می توانیم از تجربیات بیمه گران خارجی برای توسعه وتعمیم صنعت بیمه استفاده کنیم. اعتقاد دارم ورود شرکت های بیمه خارجی باعث نمی شود رقابت سخت تر شود.
سهم بازار برای این شرکت ها مهم نیست، بلکه سود اقتصادی مهم است، پس قیمت های منطقی می دهند که سودآور باشد. از هر جهت حضور هر بیمه گری از بازار های توسعه یافته وارد کشورشود، به نفع کشورما است و به صنعت بیمه کمک می کند و امیدوار هستم در آینده نزدیک محقق شود.
با توجه به کم بودن امکانات فناوری اطلاعات در صنعت بیمه در مورد نو آوری محصولات بیمه ای توضیح دهید؟
یکی از لطماتی که صنعت بیمه کشور ما می خورد، نداشتن امکانات فناوری اطلاعات جدید در حوزه بیمه است و شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند، متاسفانه حاضر نیستند خودشان را با نیازهای شرکت های صنعت بیمه تطبیق بدهند یا اینکه این امکان را فراهم کنند خود شرکت های بیمه دست به نو آوری بزنند. یعنی نه حاضرند خودشان این کار را انجام دهند نه اجازه می دهند این نو آوری را شرکت بیمه ای انجام دهد.
اگر محصول جدیدی داشته باشیم به دلیل نداشتن امکانات در فناوری اطلاعات باید آن محصول را فراموش کرد که این نقص مهمی در صنعت بیمه کشور است. وقتی مقایسه با کشورهای دیگر داریم، می بینیم خیلی از کارها را می توانیم انجام دهیم، مثل فروش بیمه نامه و ارائه یکسری خدمات روی موبایل که اجازه آن را نداریم و به دنبال آن نو آوری نمی توان داشت.
برنامه های شرکت «بیمه رازی» برای فرهنگ سازی چیست؟
در بیمه رازی غیر از فعالیت اقتصادی و توجهی که به عملیات بیمه گری داریم، دوست داریم نگاهی را که در گذشته به شرکت های بیمه بوده است، یعنی: «موقع پول گرفتن خوب پول می گیرند، ولی موقع پرداخت خسارت پول نمی دهند» را تغییر دهیم. بیمه رازی تمام تلاش خود را به کار گرفته است و برای پرداخت سریع خسارت، تا حدودی موفق بوده ایم. مردم کشورما باید به این باور برسند که در موقع وقوع خسارت، بیمه پشت آنها است و به موقع خسارت شان پرداخت می شود.
دیدگاه و برنامه شما درباره مدیریت دانشی چیست؟
نگاه سازمانی بیمه رازی یک نگاه یادگیرنده است. در سازمان های یادگیرنده دانش به اشتراک گذاشته می شود و پویایی وجود دارد و یاد گیری سازمانی اتفاق می افتد. منظور از یادگیری فقط بحث آموزش نیست بلکه هم دانش نهان و هم دانش آشکار که در مدیریت دانشی به آن پرداخته می شود، باید به اشتراک گذاشته شود.
اخیرا عضو بنیاد اروپایی تعالی سازمانی یا EFQM شدیم و درصدد آن هستیم در نخستین ارزیابی که توسط EFQM اصلی در ایران انجام خواهد شد، نخستین شرکت باشیم. همه این ها کمک می کند کیفیت بهتری را برای ارائه خدمات به مشتریان داشته باشیم و باعث رضایتمندی تمام ذی نفع های خود شامل کارکنان، نمایندگان و سهام دارانمان شود و توازنی در اداره شرکت ایجاد کنیم.