سالهای زیادی است که سبک و سیاق رستورانها و فستفودهای ایران رو به تغییر گذاشته و اگر همینگونه پیش برود، شاید در آیندهای نه چندان دور تعداد رستورانهای ایتالیایی و هندی و فرانسوی در سطح شهر از تعداد سفرهخانههای سنتی ایرانی هم بیشتر شود.
از طرفی سلیقه غذایی افراد هم رو به تنوع نهاده است و میزان استقبال از رستورانهای بینالمللی نشان میدهد که همه دوست دارند انواع غذاها را در کشورهای دیگر نیز آزمایش کنند و بدانند سبک آشپزی دیگر کشورها چگونه است و طعمهای تند و شور و متفاوتتر از دستپخت مادران را هم بچشند.
در این بین به نظر میرسد ذائقه غذایی ایرانیها به غذاهای ایتالیایی تمایل بیشتری دارد، گواه این سخن هم تعداد زیاد رستورانهای ایتالیایی در تهران است که روزبهروز بر شعب آنها اضافه میشود. سه سال پیش فقط چهار رستوران ایتالیایی در سطح تهران فعال بودند، اما امروز شاید تعداد این رستورانها به بیش از 20 رستوران در سطح شهر برسد.
طبیعتا هر چه تعداد این رستورانها افزایش یابد، نیاز به تلاش و خلاقیت برای جذب مشتریان بیشتر احساس میشود. این تلاش اغلب در حوزه کیفیت غذاها، قیمتها، نوع پذیرایی و شیوههای تبلیغاتی انجام میشود. در این بین رستورانهایی که سعی بر ایجاد تمایز کنند سهم بیشتری از تعداد مشتریان را به دست میآورند.
در این بازار داغ یکی از رستورانهای ایتالیایی اقدامی جالب را برای ایجاد تمایز و جذب مشتری در دستور کار قرار داده است. در این رستوران شما مبلغ ثابتی را برای نوشیدنی پرداخت میکنید. تا اینجا که همهچیز عادی است، اما جذابیت ماجرا زمانی است که با همین مبلغ ناچیز، در مدت زمان حضور در رستوران به انواع نوشابهها و نوشیدنیها بهصورت سلف سرویس دسترسی پیدا میکنید. در واقع این رستوران برای رقابت با سایر رستورانهای مشابه این تمایز را ایجاد کرده است که دو دلیل میتواند داشته باشد: اول اینکه همراه با غذاهای ایتالیایی اغلب نوشیدنی زیادی خورده میشود و این امکان با استقبال خوبی از طرف مشتریان مواجه میشود و نکته دوم اینکه غالبا کودکان علاقه زیادی به خوردن نوشابهها و انواع نوشیدنیهای گازدار نشان میدهند، به همین دلیل به راحتی میتوانند این رستوران را از بین سایر رستورانهای مشابه انتخاب کرده و خانواده را به سمت آن بکشانند.
این اقدام جالب، این رستوران را به یک پاتوق خوب برای خانوادهها بهویژه کودکان تبدیل کرده است. به محض ته کشیدن لیوان نوشیدنی، پیشخدمتی بالای سر مشتری ظاهر میشود و سوال میکند که آیا میخواهید نوشیدنیتان را شارژ کنم؟ نکته جالب این مسئله اینجاست که این پیشنهاد ویژه هزینه چندانی را به مدیریت رستوران تحمیل نمیکند و حتی ممکن است با رقیقتر کردن نوشیدنی، هزینه آن جبران شود.
بهنظر میرسد اینجا کیفیت نوشیدنیهای رستوران چندان برای مشتریان مهم نیست، مهم همین پیشنهاد ویژهای است که غذا خوردن آنها را با تفریح و سرگرمی همراه می سازد و لذت وقتگذرانی در رستوران را بیشتر میکند.