پنجمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر 94 از 18 تا 22 اسفند ماه با حضور فعالان و تولیدکنندگان صنعت پوشاک برگزار خواهد شد. این جشنواره که در سالهای پیش، تنها در بخش نمایشی فعالیت میکرد، به درخواست تولیدکنندگان و پیگیریهای دبیرخانه کارگروه مد و لباس، از زمستان 93 بخش فروش را هم در خود جای داد. نخستین تجربه نمایشی و فروش جشنواره مد و لباس فجر مطابق خواستههای تولیدکنندگان پوشاک نبود. به همین دلیل برخی از صنعتگران تمایلی به شرکت در جشنواره مد و لباس فجر 94 ندارند و کسانی که خواستار حضور در آن هستند، میگویند ساعت کار جشنواره برای فروش مناسب نیست.
دستفروشی رسمی در جشنواره مد و لباس فجر
بنیامین اسلامی، مدیرعامل شرکت تولیدی پوشاک الیاف طبیعی آندیا، در گفتوگو با «فرصت امروز»، ضمن تقدیر از تلاشهای دبیر کارگروه مد و لباس، با اشاره به برخی ناهماهنگیهای جشنواره 93 میگوید: سال گذشته تجربه خوبی از حضور در جشنواره مد و لباس فجر نداشتیم اما گرفتن حق فروش در این جشنواره از جمله نقاط مثبت آن بود.
وی میافزاید: ساعت کار نمایشگاه تا شش عصر بود، در حالی که بیشترین فروش ما از این ساعت به بعد است. سال گذشته همزمان با جشنواره مد و لباس فجر در یک نمایشگاه دیگر نیز حضور داشتیم و میزان فروش ما نسبت به این جشنواره، 10 برابر بیشتر بود. همچنین مشکل دیگر ما حضور فروشندگان بینام و نشانی بود که روی کارتن، اجناسشان را میفروختند و بهصورت رسمی در جشنواره دستفروشی میکردند! به نظر میرسد کارگروه باید در انتخاب خود برای عرضه غرفهها دقت و وسواس بیشتری به خرج دهد.
فروش در جشنواره مناسب نیست
در این میان برخی از تولیدکنندگان پوشاک هم تمایل چندانی به حضور در جشنواره مد و لباس فجر 94 ندارند یا اطلاعات ارائه شده از سوی دبیرخانه کارگروه مد و لباس را ناکافی میدانند. مرتضی علیپور، مدیرعامل شرکت تولیدی دوکارد (dokard)، از جمله تولیدکنندگانی است که اعتقادی به شرکت در این جشنواره ندارد و میگوید: برنامهای برای حضور در این نمایشگاه نداریم.
وی در گفتوگو با «فرصت امروز» میافزاید: برنامههای فروش ما بیشتر در فروشگاههای خودمان است که بهصورت مستقیم اجناس را به مشتری عرضه میکنیم. در سیستم عرضه مستقیم، با کاهش واسطهها، اجناس با هزینه کمتر به دست مشتری میرسد و این موضوع به سود ما هم هست. فروش مستقیم سود خوبی نصیب ما میکند و برند ما نیز بهتر معرفی میشود. البته در نمایشگاه این امکان وجود دارد ولی به دلیل نامناسب بودن ساعت کار آن، فروش به اندازهای نیست که بخواهیم در آن حضور یابیم.
مدیرعامل دوکارد (dokard) با تولید ماهانه 10 هزار ثوب لباس میگوید: ظرفیت تولید ما تا 200 هزار ثوب لباس در ماه است اما به دلیل رکود بازار و حجم گسترده لباسهای خارجی، بخش زیادی از تولید تعطیل مانده است. در شرکت ما همچنین این امکان وجود دارد که مشتریان طرح و رنگ و مدل لباسها را تغییر دهند و در تیراژ بالا (10 تا 20 هزار ثوب) در مدت 20 روز، سفارش را تحویل بگیرند. در مجموع زنجیره تولید و تامین پوشاک بسیار روان شده است.
جای خالی مکان عرضه لباسهای مجلسی بانوان
اما مشکل برخی دیگر از تولیدکنندگان برای حضور در جشنواره مد و لباس فجر 94، اختصاص نیافتن مکان مناسبی برای عرضه لباسهای مجلسی بانوان است. اصغر رشیدی، عضو هیأترئیسه شرکت تولیدی پوشاک زنانه دوریس (DORIS) در گفتوگو با «فرصت امروز»، با اشاره به این مشکل میگوید: کار ما طراحی و تولید لباس مجلسی بانوان است و سبک لباسهای ما بهگونهای است که برای استفاده در مجالس زنانه مناسب هستند. وی میافزاید: در جشنوارهها و نمایشگاههای اینچنینی باید مکانی برای عرضه این گونه پوشاک تعبیه شود تا مشتریان و بازدیدکنندگان بتوانند لباسهای مورد نظر خود را تهیه کنند.
صنعت پوشاک بدون زیورآلات و ملزومات
رشیدی که مدیر بخش طراحی دوریس هم هست، یکی از ضعفهای اصلی صنعت پوشاک کشور را نبود هماهنگی در زنجیره تولید میداند و میافزاید: در بخش طراحی ضعیف هستیم و برخی از تولیدکنندگان نمیخواهند هزینه کنند. همچنین زیورآلات و ملزومات لباس هم در ایران تولید نمیشود و درکلِ بازار ایران به اندازه یک شرکت خارجی تنوع جنس (زیورآلات و ملزومات) وجود ندارد. این مقوله بخش مهمی در فروش لباس است و زیبایی آن را کامل میکند.
فروش آنلاین و کاهش هزینهها
اسلامی، مدیرعامل شرکت تولیدی پوشاک الیاف طبیعی آندیا نیز مانند سایر تولیدکنندگان از تاثیر کمبود نقدینگی در تولید میگوید. وی فروش آنلاین را یکی از راهکارهای کاهش هزینههای تولید میداند و میافزاید: فروش آنلاین یکی از راههایی است که در سرشکن کردن هزینهها میتواند به تولیدکننده کمک کند. در حال حاضر دستمزد خیاطان و دوزندگان ما از فروش آنلاین تامین میشود.
این تولیدکننده پوشاک طبیعی، ادامه میدهد: راهکار دیگر، تامین مواد اولیه مورد نیاز از داخل است. ما اکنون با تولید ماهانه 15هزار دست پوشاک، تا 99 درصد از مواد اولیه را از بازار داخل تامین میکنیم. بخش زیادی از فروش ما بهصورت سفارشی است. در سالهای اخیر با کاهش حجم نقدینگی، فروش وعدهای (چکی) را حذف کردهایم و بخشی از تولید را بهصورت سفارشی انجام میدهیم.
* ارتباط با کارشناس: molood.gholami@yahoo.com