ششمین نمایشگاه صنایع هوایی و فضایی در تهران با حضور 130 شرکت داخلی و 23 شرکت خارجی با ارائه جدیدترین دستاوردها، تجهیزات، صنایع و قطعات مختلف صنایع هوایی واحدهای تولیدی، تجاری و تحقیقاتی را به نمایش گذاشتند. این نمایشگاه در شش بخش تعمیر، نگهداری و اورهال هواپیما، الکترونیک، اویونیک، مخابرات و رادار، صنایع هوایی بدون سرنشین، هوانوردی عمومی و هواپیماهای سرنشیندار، آموزش، استانداردسازی و مهندسی مشاور، خدمات فنی و قطعهسازی (زنجیره تامین هوا فضا) و فضایی و هوافضا و رونمایی از چند محصول جدید در صنعت هوایی و فضایی برگزار شد.
در حاشیه این نمایشگاه با مسئولان صنعت هوافضا کشور درباره پیشرفت و شرایط این صنعت در پساتحریم وتفاوتهای نمایشگاه امسال با گذشته به گفتوگو پرداختیم. در همین راستا منوچهر منطقی، رئیس ستاد هوایی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در گفتوگو با «فرصت امروز» درباره تفاوت ششمین نمایشگاه صنایع هوایی و فضایی و سالهای قبل گفت: این نمایشگاه در زمینه قطعهسازی و در قسمت بالگرد و هواپیماهای سبک از نظر تنوع و مشارکتهای داخلی و خارجی بیش از گذشته وسیعتر شده است.
وی افزود: صنعت هوافضای ما در حال حاضر هیچگونه تفاوتی با سایر کشورها ندارد زیرا در زمینه هوایی و قطعه، مجوزهای لازم برای تولید داده شده و تولید آن آغاز شده اما در این حوزه مجوزی صادر نشده وگرنه در صورت اعطای مجوز، مطابق با استانداردهای روز دنیا تولید خواهد شد.
منطقی در ادامه درباره تفاوت نمایشگاه صنایع هوایی و فضایی ایران با سایر کشورها، تصریح کرد: نمایشگاهmaks روسیه از جمله نمایشگاههای قوی در صنعت هوایی دنیا است که در شرایطی آزاد و غیرتحریم، سالهای زیادی در حال برگزاری است اما نمایشگاه صنایع هوایی و فضایی ایران شش دوره در شرایط تحریم برگزار شده و ما امیدواریم که با برگزاری چند دوره در شرایط آزاد به نمایشگاههای هوافضای روز دنیا برسیم.
رئیس ستاد هوایی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در خصوص پیشبینی صنعت هوایی کشور در آینده و پساتحریم اظهار کرد: این صنعت با توجه به استعدادهایی که دارد میتواند بهراحتی خود را به دنیا معرفی کند. سه اتفاق مهم در این دوران رخ خواهد داد؛ از جمله اینکه درباره توسعه فناوری ما تاکنون به خود اتکا داشتیم و روی پاهای خود ایستاده بودیم و مطمئنا در حال حاضر سرعت عمل ما از دنیا بسیار بالاتر است.
وی افزود: نکته بعدی این است که ما تا امروز تمام توان خود را بر تامین نیازها و تولید داخل گذاشته بودیم و با توجه به اینکه کشش تامین بازارهای دیگر جهانی داریم، میتوانیم در زمینه گسترش صادرات نیز اقدامات مثبتی صورت دهیم. منطقی در ادامه گفت: ما تاکنون در زمینه هواپیماهای زیر 100 نفر فعالیت داشتیم اما امیدواریم پس از این دوران بتوانیم، در زمینه ساخت هواپیماهای بالای 100 نفر نیز در سطح جهانی مشارکت داشته باشیم و از نظر من شرایط کشور در دوران پساتحریم بسیار مثبت خواهد بود.
تجربه مثبت صنعت هوایی کشور در آینده
علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشور در حاشیه این نمایشگاه در گفتوگو با «فرصتامروز» اظهارکرد: نمایشگاه امسال با توجه به اینکه شرایط بینالمللی ما بسیار بهتر از قبل شده و نسبت به گذشته بسیار فعالتر و پویاتر در حال فعالیت است صنعت هوایی ما از این به بعد دوران مثبتی را تجربه خواهد کرد و با توجه به شرایطی که در کشور ایجاد شده شرایط بسیار مطلوبی را تجربه خواهیم کرد. وی افزود: بین ایران و کشورهای غربی صنعت هوایی کشور از جمله مباحث مهم مورد بحث و بررسی بود که به آن توجه جدی شد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشور در خصوص صنعت هوایی کشور و شرایط آن در حال حاضر، گفت: از نظر من میتوانیم ارتباط خود را با سایر کشورها برقرار کرده و اگر لغو تحریمها در موعد مقرر اجرایی شود ارتباط با دنیا بهصورت جدی برقرار خواهد شد که بسیار در جهت پیشرفت صنعت هوایی کشور اهمیت زیادی دارد.
نقش موثر بخش خصوصی در نمایشگاه امسال
در ادامه فتحالله امی، رئیس پژوهشگاه هوافضا در گفتوگو با «فرصت امروز» درباره این موضوع گفت: این نخستین دوره این نمایشگاه است که بخش خصوصی و سندیکای شرکتهای هوافضایی در برگزاری آن نقش جدی داشتهاند و این نکته که بهصورت غیردولتی در حال برگزاری است بسیار جالب و قابل تامل است و از طرفی باعث میشود تا این نمایشگاه به سمت فن بازار حرکت است تا در آنجا کارهای تجاری هم انجام شود، یعنی خریدوفروش قطعات و مجموعههای هوافضا صورت بگیرد که از این جهت کار ارزشمندی است.
وی درباره مقایسه این نمایشگاه با سایر نمایشگاههای مطرح در این زمینه در سطح جهانی گفت: ما تا رسیدن به نمایشگاههای برتر جهانی فاصله بسیاری داریم. امی درباره وضعیت صنعت هوایی کشور در حال حاضر و در پساتحریم، اظهار کرد: ما در دورانی که کشور دروضعیت تحریم بود، شرایط سختی را تجربه کرده و زیرساختهای لازم را در این زمینه در کشور ایجاد کردیم و به همین جهت باید از دوران پساتحریم استفاده کرده و زیرساختها را با کمک کشورهای توسعهیافته گسترش دهیم.
برهمین اساس، باتوجه به شرایط صنعت هوایی کشور طی سالهای گذشته اگر از پیشرفتهای حاصله چشم پوشی کنیم، اتفاقات و شرایط آنطور که شایسته این صنعت است نبوده و منتقدان بسیاری دارد که طبق اظهار کارشناسان امیدواریم در پساتحریم و ارتباط بیشتر با جهان، شرایط به مراتب بهتر از گذشته باشد.