افزایش چندین برابری و دور از انتظار ورود گردشگران خارجی به ایران نشان داد که همه راههای توسعه گردشگری به هتل و جاده، راهآهن و رستوران ختم نمیشود. این مولفهها در ثابت نگاه داشتن و افزایش این ارقام تاثیری مستقیم میتوانند داشته باشند اما به نظر میرسد سیاست خارجی با برداشتن موانعی بزرگ راه را برای آنها هموار کرد و با تغییر نگاه به ایران، اتفاقهای دیگری هم افتاد که شاید خیلی بزرگ به نظر نرسند، اما میتوانند به انجام کارهای بزرگی منجر شوند. نمونهاش تلاش فعالان گردشگری بود که نتیجه داد و ایران در سال 2017 میزبان جشن جهانی راهنمایان گردشگری است. آنها گرد هم میآیند تا در کنار دیدن و شناخت بیشتر ایران تجربههای خود را به اشتراک بگذارند.
رییس هیاتمدیره کانون انجمنهای صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور که از شکلدهندگان این گردهمایی است، در دلایل تلاش برای این میزبانی به «فرصت امروز» میگوید: من در سفرهایم متوجه شدم که بسیاری از راهنمایان گردشگری، ایران را نمیشناسند یا به ایران علاقهمند نبودند، برخی هم از امنیت ایران مطمئن نبودند. به گفته آرش نور آقایی، اگرچه ایران بهعنوان یک کشور جذاب و صاحب فرهنگ برای برخی از آنها تا حدودی شناخته شده بود، اما علاقهمند به سفر به ایران نبودند.
ایـن فـعـال گـردشگری اهمیت این گردهمایی را نه فقط از آن جهت که راهنمایان را بهعنوان گروهی که با گردشگران ارتباط مستقیم دارند، گرد هم میآورد بلکه از جهات دیگر نیز حائز اهمیت میداند. وی توضیح میدهد: من بیش از یک دهه در این حوزه کار کردم و 30 کشور خارجی را در سفرهایم ارزیابی کردهام. ما در حوزه گردشگری بسیار ناچیز کار کردهایم و هر کاری هرچند کوچک میتواند اثرات مطلوبی داشته باشد. نورآقایی بیان کرد: برگزاری گردهمایی سهم اندکی خواهد داشت اما نتایج مهمی را میتواند داشته باشد. رییس هیاتمدیره کانون انجمنهای صنفی راهنمایان گردشگری ادامه میدهد: حضور راهنمایان جهانی در گام اول میتواند تاییدکننده و منتشرکننده پیامهای متعددی باشد که به نظر من مهمترین آنها امنیت است.
وی راهنمایان گردشگری را به لحاظ اینکه با انسانهای متفاوت و متعددی در ارتباط هستند؛ زبان گویایی میداند که میتوانند در معرفی واقعی ایران تاثیرگذار باشند. نورآقایی میگوید: عوامل متعددی در توسعه گردشگری دخالت دارد و میزبانی، گردهماییها، جشنوارههای هنری، مسابقات ورزشی، دعوت از هنرمندان مشهور و اجرای موسیقی توسط گروههای مختلف میتواند در معرفی و جلب توجه گردشگران خارجی به ایران بسیار تاثیرگذار باشد.
پیشنهاد دیگری که رییس هیاتمدیره کانون انجمنهای صنفی راهنمایان گردشگری به آن اشاره کرده و در حال تلاش برای عملی شدن آن هستند، دعوت از بلاگر به کشور است که میتوانند حامل پیامهای مثبتی از ایران بوده و در تعدیل اخبار جهانی درباره ایران میتواند بسیار تاثیرگذار باشد. نور آقایی میگوید: ما حداقل 10 سال باید روی این برنامهها کار کنیم و برگزاری این گردهمایی یک هزارم از کاری است که در حوزه گردشگری باید انجام شود.
میزبانی همایشهای جهانی، معرفی ایران
یک مدرس گردشگری بینالمللی معتقد است: اگرچه ایران در رقابت سختی این میزبانی را از آن خود نکرده اما اتفاق خوبی است، زیرا با تلاش و پیگیری برخی فعالان گردشگری امکانپذیر شده و قاعدتا در مسیر توسعه گردشگری انجام میشود. کیانوش محرابی به «فرصت امروز» میگوید: گردهماییهای جهانی در یک کشور عموما اثرات خوبی به دنبال داشته و متناسب با اهمیت جهانی آن گردهمایی پـیـامـدهـای ارزشمندی دارد. این فعال گردشگری معتقد است مهم است که راهنمایان از چه کشورهایی به ایران میآیند، چون میزان تاثیرگذاری آنها متفاوت است. محرابی با بیان اینکه هر کدام از این راهنمایان در واقع صدایی برای معرفی ایران هستند، ادامه میدهد: دعوت از مدیران شرکتها، اپراتورها و آژانسدارهای خارجی نیزبهعنوان تصمیم گیرندگان میتواند بهمراتب نقش موثری در رشد و توسعه گردشگری داشته باشد.
مـحـرابـی مـیافـزایـد: به نظر من با این شروع ما با تلاش برای گرفتن میزبانی همایشهای جهانی توریسم که سالانه برگزار میشود، میتوانیم گامهای بلندتری برداریم. چرا که در این همایشها به آخرین تحقیقات، پژوهشها، آمارها و دستاوردهای گردشگری ارائه شده، اشاره شده و توجه بیشتری را به ایران جلب خواهد کرد.
گام کوچکی برای برداشتن گامهای بعدی
علیرضا صادقی امیری، دیگر فعال گردشگری اثرگذاری این گردهمایی را بر راهنمایان گردشگری از مهمترین نتایج این همایش میداند و به «فرصت امروز» میگوید: این کار قاعدتا تاثیرهای بینالمللی خواهد داشت. صادقی میافزاید: مهم است کسانی که به ایران میآیند، از چه کشورهایی هستند، برخی ایران را نمیشناسند و برخی هم کم میشناسند و عدهای هم به لحاظ تبلیغاتی که درست یا نادرست بوده، نگاه خوبی به ایران ندارند. مدیر انجمن جوانان سپید پارس معتقد است کشورهای آمریکایجنوبی، آفریقا، شرق آسیا و کشورهایی که ایران را به درستی نمیشناسند میتوانند گزینههای خوبی برای این گردهمایی باشند.
این فعال گردشگری میگوید: برخی کشورها مثل ژاپن گردشگرهای منظم و خوش رفتاری هستند، برخی هم پول زیادی به این چرخه وارد میکنند و برای ما خوب است که در جذب گردشگر به این مسائل هم توجه کنیم. صادقی امیری میگوید: فرصت مناسبی است که ما ایران واقعی را به دنیا معرفی کنیم تا تبلیغات غیرواقعی از ذهن مردم دیگر کشورها پاک شود. ما باید از این فرصت برای رفع سوءتفاهم استفاده کنیم. این فعال گردشگری معتقد است، برگزاری این همایشها روحیه و اعتماد به نفس فعالان این حوزه را بالاتر برده و گام کوچکی برای برداشتن گامهای بلند بعدی است.
به گزارش «فرصت امروز» ایران موفق شد، در مراسم کنوانسیون امسال که از ششم تا دهم بهمن ماه در پراگ برگزار شد و با 18امتیاز از سنگاپور و دانمارک پیشی گرفته و مـیـزبـان راهـنمایان گردشگری جهان در سال 2017 شود. 350 راهنمای گردشگری از 41 کشور دنیا در مراسم امسال شرکت کردند تا با اشتراک گذاشتن تجربههایشان میزبان بعدی را انتخاب کنند. تلاش نمایندگان ایران که از چندین سال پیش شروع شده بود تا لحظات آخر ادامه داشت و در نهایت به ثمر نشست. این میزبانی با پشتوانه بخشخصوصی و فعالان گردشگری ممکن شد و حالا آنها کمتر از دو سال زمان دارند تا بهترین برنامه را برای این میزبانی تهیه کنند.