شرکت خردهفروشی «همبرگر فستفود مکدونالد»، استاد جهانی بازاریابی با بیش از ۳۵,۰۰۰ شعبه در بیش از 119 کشور و با فروش سالانه 23 میلیارد دلار، در سراسر جهان روزانه به ۶۴ میلیون مشتری سرویس میدهد. مکدونالد در هر سه ساعت در تمامی جهان یک رستوران جدید باز میکند.
اعتبار و عملکرد این شرکت متعلق به بازاریابی قوی آن است، مکدونالد راههای چگونگی خدمت به مردم را میداند و انتقادهای مصرفکنندگان را با کمال میل میپذیرد. قبل از ظهور مکدونالد، آمریکاییها همبر گر مورد مصرف خود را در رستورانها دریافت میکردند و اغلب مصرفکنندگان با همبرگرهای کیفیت پایین و حتی ناپاک، خدمات کند و غیردوستانه و در یک فضای پر سروصدا مواجه میشدند.
در سال 1955 ری کراک 52 ساله فروشنده لوازم دستگاههای شیر مخلوطکن، بخشی از شرکت مکدونالد را با 2. 7 میلیون دلار خریداری کرد و یکی از هفت روش سریع در ساخت غذا را ابداع کرد. او توانست در مدت زمان کوتاهی تعداد شعبههای این رستوران را گسترش دهد. با گذشت زمان، دکور، منوی صبحانه و غذاهای این رستوران به روز شده و رسانهها همواره تغییرات به وجود آمده این رستوران را در فضاهای خبری منعکس میکنند.
کراک فلسفه بازاریابی اولیه این شرکت را از V به QSC که مخفف کیفیت، خدمات، نظافت و ارزش است تغییر داد. مشتریان وارد یک رستوران پاکیزه و محیطی دوستانه میشوند و در کمترین زمان ممکن مزه خوب غذا را میچشند. مکدونالد به هیچ عنوان رستوران جعبهای (رستوران کوچک) نیست، این کسبوکار روی میزهای پذیرایی خود تلفن نصب کرده و کشیدن سیگار در تمامی شعبههای آن ممنوع است. مکدونالد محیطی مناسب و جذاب برای تمامی افراد خانواده مخصوصا کودکان است.
مکدونالد با در اختیار داشتن هنر خدمترسانی مشتریان را مجذوب میکند و با دقت این اصول را در دورههای آموزشی در «دانشگاه همبرگر» مکدونالد در روستای الک گراو در ایالت ایلینوی به کارکنان خود آموزش میدهد. این رستوران، نظارت بر محصول و ارائه خدمات با کیفیت را از طریق نظرسنجی دائمی مشتری افزایش میدهد و تمام انرژی خود را در بهبود تولید همبرگر، پایین آوردن هزینهها، سرعت بخشیدن به خدمات و جلب رضایت مشتریان صرف میکند.
فراتر از این تلاشها، هر یک از شعبههای این رستوران از طریق فعالیت در جوامع محلی و پروژههای خدماترسانی در تلاش برای تبدیل شدن به بخشی از محلههای موردنظر هستند. شعبههای خارج از ایالات متحده مکدونالد، با دقت ویژهای سفارش مشتریان را با توجه به نوع خدمات، سلیقهها و آداب و رسوم محلی انجام میدهند. برای مثال، مکدونالد محصولات توسعهیافتهای بهویژه برای بازار هند مخصوص افراد گیاهخوار ارائه میدهد که از موادی مانند گوشت گاو، گوشت خوک و محصولات جانبی آنها هیچ خبری نیست. شعبههای این رستوران در هندوستان با ارائه سوپ ذرت و همبرگر، در ژاپن سالاد و ماکارونی و در رم با انواع نوشیدنی به همراه موسیقی زنده پیانو خدمترسانی ویژهای به مشتران ارائه میدهند.
وقتی مکدونالد نخستین رستوران خود را در مسکو افتتاح کرد، این رستوران موانع عظیمی را با استانداردهای بالای خود برای رضایت مصرفکننده در بازارهای جدید پشت سر گذاشته بود. این شرکت آموزشهای ویژهای برای تامینکنندگان، کارکنان و حتی مصرفکنندگان زیر نظر کارشناسان فنی در نظر گرفت و با بذرهایی که از کانادا وارد روسیه کردند به کشاورزان این سرزمین مراحل کاشت، داشت و برداشت آن را آموختند. مدیران روس جدید این شرکت، زمانی معادل 630 ساعت آموزشهای اجباری برای پختوپز گوشت، ساندویچ فیله و ماهی و ارائه خدمات با لبخند را در دانشگاه همبرگر میآموزند.
مکدونالد برای جذب مصرفکنندگان، موادغذایی سریعی ارائه میدهد که تا به حال در هیچ رستورانی مشاهده نشده است. در روز افتتاحیه این رستوران در مسکو، فیلمی برای 700 مشتری که در صف ایستاده بودند نمایش دادند و در آن به مشتریان توضیح داده شد که درخصوص ارائه غذاها و نوع خدمات هر مقدار پولی که مایل هستند بپردازند و تا پایان روز افتتاحیه حدود 50000 نفر به این رستوران مراجعه کردند. رستوران مکدونالد با افتخار تمامی درآمد حاصل آن روز را به صندوق کودکان بیسرپرست مسکو تقدیم کرد. در نتیجه، رستوران جدید در مسکو بسیار موفق راهاندازی شد. مکدونالد در اوج موفقیت همچنان در حال گسترش در سراسر جهان است. بنابراین، تمرکز مکدونالد بر چگونگی جذب مصرفکنندگان است که آن را به بزرگترین سازمان غذا و خدمات در جهان تبدیل کرده است.