کونوسوکه ماتسوشیتا، بنیانگذار شرکت الکترونیکی ژاپنی پاناسونیک که دفتر مرکزی آن در کادوما، اوساکا قرار دارد، فعالیت خود در صنعت الکترونیک را از بخش فروش شرکت هیتاچی آغاز کرد. وی در سال ۱۹۱۸ کارخانه تولید ابزار برقی ماتسوشیتا را برای تولید لوازم برقی جانبی تاسیس کرد. در سالهای نخست، شرکت به فروش لامپ، اتوی برقی و هولدرهای لامپ پرداخت و در سال ۱۹۲۷ نخستین تولید خود را که لامپهای دوچرخه بود، با برند ناسیونال به بازار ژاپن عرضه کرد.
پاناسونیک در طول دهههای ۱۹۵۰، ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ خط تولید محصولات و لوازم برقی خانگی، با برند ناسیونال را گسترش داد. این کارخانجات لوازم الکتریکی در شهرهای مختلف ژاپن و قسمتهایی از آسیا دایر شد و تولیدات برند ناسیونال آن شامل انواع رادیو، تلویزیونهای ویاچاس و ویسیآر، پلوپز، جاروبرقی، یخچال، فریزر، دستگاههای صوتی و تصویری، ضبط صوت و... بود.
برند ناسیونال بهجز بازار ایالات متحده در تمامی نقاط جهان عرضه میشد که به لحاظ استفاده شرکت نشنال رادیو کمپانی، از برند ناسیونال، ماتسوشیتا اجازه استفاده از این برند را برای محصولات خود نداشت. در تاریخ ۲۷ آوریل ۱۹۸۹، کونوسوکه ماتسوشیتا بنیانگذار شرکت ماتسوشیتا الکتریک، در سن ۹۴ سالگی درگذشت. در ماه نوامبر ۱۹۹۰ شرکت ماتسوشیتا به خریداری شرکت رسانهای آمریکایی امسیای (مالک یونیورسال استودیوز) به ارزش ۶,۵۹ میلیارد دلار اقدام کرد، که کمتر از پنج سال بعد، در آوریل ۱۹۹۵ میلادی، پاناسونیک ۸۰ درصد از سهام شرکت امسیای را به ارزش ۷ میلیارد دلار، به شرکت سیگرم کمپانی واگذار کرد.
در ژانویه ۲۰۰۶ پاناسونیک خط تولید تلویزیونهای آنالوگ را که ۳۰ درصد از فروش کلی تلویزیونهای این شرکت به خود اختصاص میداد، متوقف کرد و کمتر از یک ماه پس از آن، تمرکز خود را بر تولید تلویزیونهای دیجیتال معطوف کرد. در ماه نوامبر ۲۰۰۸ مدیران وقت پاناسونیک، شروع به رایزنی با یکی از بزرگترین رقبای خود؛ سانیو، به منظور ادغام دو شرکت در یکدیگر کردند که این مراودات در نهایت به خریداری ۵۰,۲ درصد از سهام شرکت سانیو، به ارزش ۴,۵ میلیارد دلار، توسط پاناسونیک انجامید. در دسامبر ۲۰۰۹ دو شرکت با هم ادغام شدند و هماکنون سانیو شرکت تابعهای از پاناسونیک بهشمار میآید.
شرکت پاناسونیک طیف وسیعی از محصولات و تجهیزات الکترونیکی، الکتریکی و صنعتی را تولید و عرضه میکند. این محصولات عبارتند از: تلویزیون (السیدی، الایدی)، دستگاههای پخش دی وی دی، سیستمهای سینمای خانگی، دستگاههای ضبط و پخش تصاویر دیجیتال، دوربینهای فیلمبرداری ویدئویی، دوربینهای عکاسی دیجیتال، لوازم صوتی خانگی و سیستمهای صوتی حرفهای، سیستمهای پخش اتومبیل، وسایل برقی خانگی جاروبرقی، یخچال و فریزر، مایکروویو، پلوپز، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی، سشوار، غذاسازهایخانگی، سیستمهای اتوماسیون اداری، سیستمهای مخابراتی، مهندسی سیستم، سیستمهای دوربین مدار بسته، سیستمهای امنیتی، تجهیزات مانیتورینگ، نمایشگرهای پلاسما، نمایشگرهای دید بالا، پروژکتورها، کولرهای گازی و تجهیزات تهویه هوا، سیستمهای پردازش اسناد، دستگاههای فتوکپی و فاکس، دستگاههای تلفن ثابت، سیستمهای سانترال مرکزی تلفن و پیایایکس، کامپیوترهای قابل حمل صنعتی، لپتاپ و بخشهای مهندسی سازه.
کونوسوکه ماتسوشیتا در راستای تولید لوازم مورد نیاز پس از جنگ جهانی دوم، کمکهای فراوانی به برادر همسرش توشیو ایوئه، بهمنظور راهاندازی شرکت سانیو کرد، ولی این شرکت بعدها به بزرگترین رقیب ماتسوشیتا تبدیل شد. در ۲۱ دسامبر ۲۰۰۹ شرکت پاناسونیک با خرید ۵۰,۲ از سهام سانیو به ارزش ۴,۵ میلیون دلار، مدیریت اکثریت سهام این شرکت را در دست گرفت. در ژوییه ۲۰۱۰ پاناسونیک با خرید سهم باقیمانده این شرکت، سانیو را به تملک خود درآورد. این شرکت، در سال ۲۰۱۲ میلادی در مجموع معادل ۵۲۰,۲۱۶ میلیون ین، در بخش تحقیق و توسعه خود هزینه کرده است. این رقم حدود ۶,۶ درصد از کل درآمد سالانه این شرکت را شامل میشود تا تاریخ ۳۱مارس ۲۰۱۲ کمپانی پاناسونیک ۱۴۰,۱۴۶ اختراع را در اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده، بهنام خود ثبت کرده که اکثر آنها در این مرکز و توسط کارمندان فعال در آن به ثبت رسیده است و همچنین این شرکت در سال ۲۰۱۲ بهعنوان چهارمین تولیدکننده تلویزیون در جهان شناخته شد، سهام شرکت پاناسونیک در بازارهای بورس توکیو، بورس اوساکا، بورس ناگویا و بورس فیلیپین معامله میشود.
شرکت پاناسونیک هماکنون در عرصه تولید محصولات الکتریکی و الکترونیکی برای کاربردهای خانگی، تجاری و صنعتی فعالیت میکند. این شرکت درآمدی معادل ۷,۸۴۶تریلیون ین در سال مالی منتهی به مارس۲۰۱۲ داشته که ۵۳ درصد از بازار ژاپن، ۲۵درصد از آسیا، ۱۲درصد از قاره آمریکا و ۱۰ درصد را نیز از بازار اروپا کسب کرده است. گروه پاناسونیک شبکهای جهانی متشکل از ۵۸۰شرکت و ۳۳۰ هزارنفر کارمند است که افزون بر ۱۵ هزار محصول را با برندهای ناسیونال، پاناسونیک و تکنیکس تولید و عرضه میکند. شرکت پاناسونیک در ورزشهای مختلف و باشگاههای ورزشی گوناگون، بهعنوان اسپانسر فعالیت و سرمایهگذاری میکند. این شرکت اسپانسر اصلی مارکو رویس است که در بوندسلیگا و باشگاه فوتبال بروسیا دورتموند، همچنین تیم ملی فوتبال آلمان بازی میکند. این شرکت مالک باشگاه فوتبال گامبا اوساکا بوده که یکی از تیمهای فعال در «جیلیگ» ژاپن بهشمار میآید. پاناسونیک سرمایهگذار رسمی و اسپانسر اصلی لیگ برتر فوتبال آمریکاست. این شرکت مالک باشگاه والیبال پاناسونیک پانترز یکی از تیمهای فعال در «ویلیگ» ژاپن بهشمار میآید.
از دیگر رشتههای ورزشی که این شرکت در آن به سرمایهگذاری مشغول است، میتوان به اتومبیلرانی اشاره کرد. پاناسونیک اسپانسر اصلی تیم فرمول یک تویوتا محسوب میشود. هیرو ماتسوشیتا، نوه بنیانگذار پاناسونیک که خود در گذشته از رانندگان مسابقات اتومبیلرانی بهشمار میآمد، هماکنون مدیریت بخش حمایتهای مالی شرکت پاناسونیک را برعهده دارد.