در هفته گذشته 81، 867تن انواع محصولات پلیمری عرضه شد که در نهایت 55، 553 تن از آن به ارزش 2025/8 میلیارد ریال دادوستد شد. بررسیها نشان میدهد حجم عرضهها نسبت به هفته پیشتر بیش از 9 درصد رشد داشت اما نسبت به متوسط هفتگی اسفند ماه 11 درصد کاهش از خود نشان داد. در ضمن در این ماه حجم معامله نسبت به هفته قبل و متوسط اسفند ماه 1393 به ترتیب 41/6 و 13/2درصد رشد از خود نشان داد.(جدول 1)
معرفی 10 شرکت برتر از نظر حجم عرضه و معاملات و ارزش معاملات
آمــارها نشــان میدهد بیشتــرین حجــم و ارزش معاملات به ترتیب مربوط به شرکت پتروشیمی امیرکبیر، شرکت پتروشیمی بندرامام و شرکت پتروشیمی تندگویان است که شرکت پتروشیمی تندگویان بیشترین حجم عرضه بورس کالای ایران را به خود اختصاص داده است. (جدول 2) در ادامه جدول 20 محصول پرطرفدار آورده شده است.
بررسی عوامل تاثیرگذار بر معاملات محصولات پلیمری در هفته گذشته
باوجود رشد نسبی حجم عرضه و معاملات محصولات پلیمری نسبت به هفته پیشتر، هنوز هم این زیرگروه نتوانسته به دوران رونق خود بازگردد. عوامل متعددی در این زمینه نقش دارند که در ادامه به پارهای از آنها اشاره میشود.
1-عـرضـه تعدادی از مجتمعهای پتروشیمی به طور مستقیم در بازار آزاد: بررسیها نشان میدهد شـــرکتهـای پتروشیمی (بــهخصوص شرکتهـــای پتـــروشیمی خصـــوصی)به جهت جذب مشتریان، جذب نقدینگی و رقابت با یکدیگر، به ارائه تخفیفات در قیمت محصولات خود مبادرت کرده و آنها را با قیمتهای پایینتر نسبت به بورس کالای ایران به فروش میرسانند. این امر برای محصولاتی که اختلاف قیمت بورس با بازار کمتر است بیشتر رخ داده که به این ترتیب جذابیت حضور خریداران را در بورس کالای ایران کمتر کرده است.
2- کمبود نقدینگی: از طرفی اکثر موارد حجم نقدینگی خریداران محصولات پلیمری در قیاس با خریداران محصولاتی مانند قیر، فولاد، مس و... کمتر بوده و باوجود اینکه برای خرید به مبالغ کمتری نیاز دارند، مشکلات نقدینگی بیشتری دارند. متاسفانه اکثر این دسته از خریداران، معوقات بانکی داشته یا اینکه دریافت وام برای آنها از سیستمهای بانکی دشوار است. این امر موجب شده پارهای از پتروشیمیها به فروش اعتباری محصولات خود روی آورده و بنابراین این دسته با ارائه تضامینی مانند ملک و... به خرید خارج از بورس مبادرت کنند. بررسیها نشان میدهد از 20 محصول پر طرفدار پلیمری در هفته گذشته، نیمی از آنها محصولات خارج از گونه (off) بوده که با توجه به قیمت پایینتر آنها، این امر تمایل خریداران به خرید محصولات با قیمت کمتر (حتی با کیفیت پایینتر) را با توجه به کمبود نقدینگی نشان میدهد.
3- سردرگمی در خرید: نوسانات متعدد قیمت ارز در بازار آزاد و پیشبینیهای گوناگون در این زمینه (که مهمترین عامل در این زمینه نتایج توافقات ایران با کشورهای 1+5 در کنار نوسانات متعدد قیمت نفت و نیز کاهش فواصل اعلام قیمت پایه محصولات پلیمری موجب شده خریداران در خریدهای خود دچار سردرگمی شده و برنامه منسجم و مناسبی نداشته باشند.
4- تداوم رکود: با توجه به بالا بودن موجودی بسیاری از محصولات پتروشیمی در انبارها و تداوم رکود در صنایع پایین دستی، تنها خریدارانی که نیاز ضروری دارند نسبت به خرید اقدام کرده که این امر بر حجم خرید تاثیر گذاشته است.
5- شفافیت معاملات بورس کالا: با وجود اینکه شفافیت یکی از عمدهترین مزایای حضور در بورسهای کالایی بوده که بورس کالای ایران نیز همواره از آن به عنوان یکی از مهمترین اصول خود یاد میکند اما متاسفانه هنوز هم عدهای سودجو هستند که حضور در بازارهای غیر شفاف را ترجیح داده و معاملات خود را به آن سو هدایت میکنند. جالب اینجاست این عامل به یکی از مشکلات رقابتی بورس کالا با بازارهای رقیب تبدیل شده که هرجا حمایت جدی از بورس کالا به عمل نیاید متاسفانه معاملات به سمت بازارهای رقیب جاری میشود.