دوشنبه, ۳ دی(۱۰) ۱۴۰۳ / Mon, 23 Dec(12) 2024 /
           
فرصت امروز
اختلاف نظرهای صاحبان صنعت خودرو و دولت بر بازار سایه انداخته است

معاملات خودرو در خواب تابستانی

10 سال پیش ( 1393/6/10 )
پدیدآورنده : نازیلا مهدیانی  

پس از افزایش بی‌سابقه چند برابری قیمت خودرو به دنبال افزایش نرخ ارز در دو سال گذشته و سریالی شدن این افزایش نرخ‌ها در بازار به‌صورت خرد و جزئی، شورای رقابت برای بازنگری اعداد و ارقام موجود در بازار دست به کار شد. انتظار کاهش قیمت در بازار خودرو از زمانی کلید خورد که وزیر صنعت، معدن و تجارت قول اختصاص ارز مبادله‌ای به خودروسازان و صنایع پایین‌دستی و بالادستی این صنعت را داد.
با انتشار خبر تامین ارز مبادله‌ای خودرو سازان توسط بانک مرکزی بسیاری‌ براین باور هستند که بهانه خودروسازان برای افزایش نرخ انواع خودروهای تولید داخل از بین رفته است و قیمت خودرو در بازار باید درصد قابل‌توجهی کاهش یابد اما از طرف دیگر خودروسازان که برنامه افزایش نرخ در سال 93 را در دستور کار داشتند و خط تولید خود را با این برنامه پیش برده بودند، تخصیص ارز مبادله‌ای را تنها در میزان درصد افزایش نرخ محصولات خود تاثیر‌گذار می‌دانند و معتقدند که اختصاص ارز مبادله‌ای از درصد افزایش نرخ‌های سال 93 می‌کاهد نه از قیمت تمام شده خودرو برای مصرف‌کننده نهایی.
حال در این بین که عده‌ای انتظار کاهش نرخ خودرو و عده‌ای هم ادعای ضرورت افزایش قیمت را دارند، بازار خریدوفروش خودرو به خواب تابستانی رفته است. از طرف دیگر عدم اعلام فرمول نهایی نرخ‌گذاری و نظر قطعی شورای رقابت حکم دیازپام را برای بازار دارد. رکود در بازار خریدوفروش خودرو زمانی رخ داده است که در تقویم خودروسازان و نمایندگی‌های فروش، تابستان اوج خریدوفروش خودرو در کشور است.


انتظار کاهش قیمت
رکود آورد
افزایش نرخ خودرو برای محصولات 93 در حالی عنوان شد که پیش‌بینی نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در اسفند ماه سال گذشته از بازار خودرو این بود که افزایش نرخ خودرو بعید است و نرخ باید در سال 93 ثابت بماند و اگر هم افزایشی داشته باشد این درصد افزایش باید جزئی باشد اما نه تنها پیش‌بینی دولت از نرخ‌گذاری در بازار خودرو درست از آب در نیامد بلکه اختصاص ارز مبادله‌ای به این صنعت هم نتوانست از پس درصد افزایش نرخ مورد نظر خودروسازان برای سال 93 برآید که در نهایت اختلاف نظر دولت و صاحبان صنعت بر سر فرمول تعیین قیمت محصولات و قالب قراردادهای جدید باعث ایجاد رکود در این بازار شده است.
ساسان قربانی، دبیر انجمن قطعه سازان خودرو در گفت‌و‌گو با خبرنگار «فرصت امروز» با بیان اینکه عدم معاملات در بازار خودرو به دلیل انتظار کاهش قیمت در کشور است، گفت: فعلا متقاضیان موثر در بازار منتظر کاهش قیمت هستند که این انتظار بازار را مبتلا به رکود کرده است.
وی درباره بازه زمانی انتظار بازار و ادامه رکود اظهار کرد: معمولا رکود زمانی ایجاد می‌شود که خریدار انتظار کاهش نرخ را داشته باشد که در حال حاضر هم متقاضیان همین تصور را از بازار دارند اما معتقدم این حالت رکود و انتظار به مدت یک ماه، در نهایت تا اوایل اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت و بعد از این مدت بازار به حالت اول خود برمی‌گردد.


قیمت‌های جدید خودرو به‌زودی اعلام می‌شود
پس از اینکه شورای رقابت وارد حوزه نرخ‌گذاری در بازار و بازنگری قیمت‌ها شد، انتظار کاهش قیمت در بازار به وجود آمد که خودروسازان این رکود ایجاد شده در بازار را حاصل دخالت دولت در این حوزه می‌دانند. هر چند خودروسازان در نظر داشتند سال جدید را با نرخ‌های جدید شروع کنند اما با حضور شورای رقابت اعلام نرخ‌های جدید با تاخیر چند ماهه مواجه شد. اما به تازگی مدیرعامل ایران‌خودرو از ابلاغ قیمت جدید خودروها طی هفته جاری یا اوایل هفته آینده خبر داد و گفت: پروژه رانا هاچ‌بک به دلیل رقابتی نبودن متوقف شد.
هاشم یکه‌زارع درباره ابلاغ قیمت جدید خودروها از سوی شورای رقابت گفت: قیمت پژو 206 نسبت به نرخ جدید تعیین شده از سوی شورای رقابت تغییر کرده ولی به‌صورت کلی تغییر زیادی در مورد این محصول شاهد نخواهیم بود.
وی ادامه داد: در مورد پژو 405 و پژو پرشیا نیز افزایش جزئی قیمت در شورای رقابت اتفاق افتاده که ابلاغ خواهد شد. وی با تاکید بر لزوم ابلاغ قیمت جدید خودروها از سوی شورای رقابت به خودروسازان گفت: برای اعمال قیمت‌های جدید باید این قیمت‌ها از سوی شورای رقابت به ما ابلاغ شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است.


کاهش قیمت نداریم، منتظر نباشید
به گفته رییس شورای رقابت؛ در فرمول جدید افزایش 3/7 درصدی تا 6/9درصدی قیمت خودرو مورد تصویب قرار گرفته است اما این درصد افزایش باب میل خودروسازان نیست و نسبت به این درصد افزایش معترض هستند. قربانی، کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه متاسفانه دخالت شورای رقابت باعث شد تا متقاضیان موثر یعنی متقاضیانی که امکان خرید خودرو را دارند، تصور کاهش قیمت را داشته باشند، تاکید کرد: وقتی هیچ یک از عوامل موثر در قیمت خودرو کاهش قیمت نداشتند، چرا باید انتظار کاهش نرخ خودرو را داشته باشیم. وی ادامه داد: قطعا بازار به سمت کاهش نرخ نمی‌رود و با وجود افزایش نرخ مواد اولیه و افزایش هزینه‌های تولید، نرخ نهایی خودرو برای مصرف‌کننده هم افزایش می‌یابد و با افزایش نرخ خودرو در یکی دو ماه آینده باز هم تقاضا به سمت بازار روانه می‌شود و بازار از حالت رکود در می‌آید.


رکود در بازار همزمان
با ماه رمضان
معمولا  تمام فعالیت ‌های اقتصـــادی در کشــورهای اسلامی با  فرارسیدن ماه رمضان تحت‌تاثیر این ایام قرار می‌گیرند و به غیر از مواد خوراکی سایر بازارها  از جمله بازار طلا،مسکن، خودرو و غیره در این ایام به خصوص در سطح خرید خانوار رونق روزها و ماه‌های گذشته را ندارند. حال با توجه به شرایط این روزهای بازار خودرو، ماه رمضان هم به تشدید رکود بازار دامن زده است. پورحسنی، از فعالان بازار خودرو در این باره معتقد است: با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان  به طور سنتی در این ایام خرید و فروش خودرو به حداقل ممکن کاهش می‌یابد. بنابراین حداقل تا پایان ماه مبارک رمضان رکود بازار خودرو ادامه خواهد یافت. پس از آن نیز باید دید شرایط بازار چگونه خواهد شد.

برچسب ها : حمل و نقل
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/YzE43i6R
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
سفارش سئو سایتقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانلوازم یدکی تویوتاتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطیکفپوش پی وی سیتماشای سریال زخم کاری 4تخت خوابخرید کتاب استخدامیقیمت کمد دیواریکاشت ابرو طبیعیپارتیشنتاسیس کلینیک زیباییریفرال مارکتینگ چیست؟ماشین ظرفشویی بوشکوچینگ چیست
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه