سیدرضا پورسیف، رئیس اتحادیه بنگاههای مسافربری یکی از مشکلات اصلی این صنف را فرسودگی ناوگان مینیبوس و اتوبوس درونشهری عنوان کرد و درباره آن با «فرصت امروز» به گفتوگو پرداخت که درادامه میخوانید.
با توجه به اینکه ناوگان مینیبوس و اتوبوس درونشهری فرسوده شده چه اقدامی در این زمینه داشتهاید؟
با توجه به اینکه حدود ٩٥ درصد از سرویس ایاب و ذهاب کارخانجات، ادارات، سازمانها، بیمارستانها و مدارس برعهده اعضای صنف ماست متأسفانه هیچگونه كمكى از طرف دولت درخصوص نوسازی این ناوگان انجام نمیشود و تسهیلاتی در اختیار ما قرار نمیدهند.
در همه کشورها دولت منابع مالی لازم برای ناوگان حملونقل عمومی را تأمین میکند اما در کشور ما اینگونه نیست و عدم وجود بودجه کافی را عامل اصلی این موضوع اعلام میکنند. درگذشته حدود 82.5درصد از قیمت خودروی عمومى توسط دولت (تبصره ١٣) و مابقی آن توسط بخش خصوصى یا خود فرد تأمین میشد که از سال 90 تاکنون به دلیل بالا رفتن نرخ خودرو و عدم وجود بودجه کافی، این فرآیند به کلی حذف شد.
اگر این کمکهای مالی حذف شود، بهطور حتم خدمات حملونقل مسافرى مینیبوس و اتوبوس در شهر محو خواهد شد، چرا هیچگونه اقدامی در این زمینه انجام نمیگیرد؟
بهطور حتم با حرکت یک مینیبوس دودزا در شهر و تردد اجباری آن مشکلات آلودگی هوا هرروزه بیش از پیش میشود، از طرفی اگر بخواهیم از تردد این مینیبوسها یا اتوبوسها در شهر جلوگیری کنیم، صنعت کشور تعطیل خواهد شد زیرا تمامى کارمندان و کارگرانى كه از این ناوگان براى رسیدن به محل كار و برگشت به منزل استفاده میکنند با مشکل مواجه میشوند و با تأخیرى كه به وجود میآید، صنعت کشور رو به تعطیلی خواهد رفت.
اقدامی در جهت حل این مشکلات داشتهاید؟
ستاد حملونقل سوخت یک اقدام اشتباه انجام داد که تنها نتیجه آن کاهش هرروزه ناوگان حملونقل عمومی است. زیرا به دارندگان مینیبوسها و اتوبوسهای فرسوده پیشنهاد تعویض خودروهای خود با خودروی سمند و پژو و دریافت تسهیلات با درصد نرخ سود پایین را دادهاند که تا حدودی اجرایی شده است که به هیچ عنوان به نفع این صنف نبوده و باعث نابودى حمل ونقل عمومى میشود و برای کارخانهها نیز صرفه اقتصادی نداردكه به جاى استفاده از خودروى عمومى كه توان جابهجایى ٢٠ الى ٣٠ نفر را دارند از خودروى سوارى استفاده کنند.
جلساتی نیز در این زمینه بامعاونت نوسازى حملونقل ستاد سوخت داشتهایم اما هیچگونه نتیجهای نداشت و منجر به این شد که در جلسات اخیر خود نمایندهای از صنف ما دعوت نمیکنند.یكى دیگر از دلایل آلودگى هوا و ترافیك بیش ازحد نسبت به گذشته را میتوان این موضوع دانست كه در دولت گذشته با تصمیم اشتباه كه درسال ١٣٨٦صورت گرفت سرویس ایابوذهاب ادارات و ارگانها با توجیهات غلط حذف شد و بهجاى آن مقرر شد هریك از كاركنان با وسیله شخصى خود به محل كارخود مراجعه کنند درصورتى قبل از این چنین تصمیمى تقریبا ٣٠ تا ٤٠ نفر از پرسنل با یك خودروى عمومى به محل كار خود مراجعه میكردند.
ارتباط با نویسنده:sanazkolahdooz@yahoo.com