آیا میدانستید با بهرهگیری از CRM، ارتباط مشتریان با سازمان و و نیازمندیهای آنان مورد بررسی و تجزیه و تحلیل اصولی قرار میگیرد؟
مفهوم CRM برگــــرفتــه از عبـــــارت customer relationship management بوده و در ایران با نام مدیریت ارتباط با مشتری شناخته میشود. CRM در واقع فرآیندی در جهت گردآوری و یکپارچهسازی اطلاعات به منظور بهرهبرداری موثر و هدفدار از آنهاست. این اطلاعات میتواند در برقراری ارتباط با مشتریان، فروش، بازاریابی موثر، حساسیت یا نیازهای بازار باشد. CRM بخشی از استراتژی یک سازمان جهت شناسایی مشتریان، راضی نگهداشتن آنها و تبدیل آنها به مشتری دائمی است. بخشی از اهداف کلی سیستم ارتباط با مشتری عبارت است از:
افزایش درآمد (شناخت فرصتهای جدید تجاری - کاهش فرصتهای از دست رفته - کاهش فرار مشتریان).
ایجاد وفاداری مشتری (بهبود خدمات به مشتریان- بهبود جلوه سازمان).
کاهش هزینه (ذخیره اطلاعات سازمان- کاهش دوبارهکاریهای بازاریابی).