پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

برای یک مدیر موفق ویژگی‌های گوناگونی شناخته شده است و هریک از صاحب‌نظران رشته‌های مدیریت و علوم رفتاری نیز نسبت به دسته خاصی از این ویژگی‌ها توجه بیشتری نشان داده‌اند. در علوم مدیریت نسبت به سبک‌های خاص مدیریتی در زمینه برنامه‌ریزی شخصی و سازمانی تاکید فراوانی می‌شود و در زمینه روان‌شناسی مدیریت ابعاد فی‌ما‌بین انسان‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.مدیری را در نظر بگیرید که از لحاظ رعایت ویژگی‌های رفتاری و ظاهری به همه وظایف خود عمل کرده، به حتم کارکنان سازمان و شرکای طرف قراردادش از همکاری با او بسیار راضی و خشنود خواهند بود. در این قسمت به بیان آداب متعارف در سبک رفتار و ظاهر یک مدیر موفق خواهیم پرداخت. در بخش‌هایی نیز چگونگی کنترل کیفیت در رفتارهای سازمانی را بررسی می‌کنیم.

***

مدیران خوب و موفق جهت فائق آمدن بر مشکلات و معضلات کار ضروری‌ است روحیه و عواطف کارمندان خود را به‌خوبی بشناسند. شخصیت هر فرد، علایق و نحوه نگرش وی به مسائل کار، عواملی که موجب احساس غرور و رضایت وی می‌شود، طرح چه موضوعاتی او را شرمنده و خجل می‌‌کند، نگرانی‌ها و مشکلات او ناشی از چیست، کدامیک از مسائل در او ایجاد بغض، عقده و عناد می‌‌کند، به چه چیزهایی حساس است، چگونه رنجیده خاطر و دل شکسته می‌شود و بسیاری نکات دیگر همه ابزارهایی هستند که یک مدیر موفق به کمک شناخت عمیق این عوامل می‌تواند انگیزه و واکنش‌های کارمندان را مورد ارزیابی قرار دهد و براساس اطلاعات به‌دست آمده کارمندان خود را در مسیر مناسب جهت پیشبرد کار و تحرک بیشتر هدایت کند.

بدیهی است شناخت روحیه و شخصیت تک‌تک کارمندان دشوار و وقتگیر است، اما چنانچه راهکارهای مناسب جهت نیل به این هدف را بشناسیم، تحقق این کار آسان می‌شود. کارشناسان امور مدیریت توصیه می‌کنند برای نیل به این هدف با کارمندان با لحنی صمیمانه گفت‌وگو کنید تا در محیط کار احساس بیگانگی نکنند و خود را در یک محیط صمیمانه و دوستانه بیابند.

در این حالت کارمند احساس نمی‌کند که با او مصاحبه می‌کنید، بلکه خود را سرگرم گفت‌وگویی دوستانه می‌پندارد. این وضعیت شرایط مطلوبی را جهت پرسش‌های مناسب فراهم می‌‌کند و در این حالت با طرح سوالات سنجیده می‌توان آنها را ترغیب به «درد دل کردن» در خصوص معضلات و مشکلات کاری خود کرد.از همین رو، مدیران ورزیده هرگز هنگام گفت‌وگو با کارمندان خود سعی نمی‌کنند نقش گوینده را ایفا کنند.

اصولا یک مدیر مجرب تا زمانی که دلیل محکمی برای شروع سخن نداشته باشد خاموش می‌ماند. حتی اگر برحسب اتفاق، مدیر و یکی از کارمندان در یک زمان شروع به صحبت کنند بهتر است مدیر سکوت کند و اجازه دهد طرف مقابل صحبت کند تا با شناخت مسائل و ریشه‌یابی معضلات برمبنای واقعیت‌ها آنها را چاره‌جویی کند.

بدیهی است که این نوع برخورد، وقت با ارزش یک مدیر را تا مدتی خواهد گرفت، اما اگر می‌خواهید بازدهی کار شما افزایش یابد، یکی از بهترین راه‌های شناخت استعدادهای کارمندان و بهره‌گیری مناسب از توان آنها اعمال این شیوه نگرش در کارهاست. بنابراین از آنجا که گوش دادن و شنیدن حرف‌های کارمندان در محیطی دوستانه کلید موفقیت در پیشبرد کار است، از همین امروز شنونده خوبی باشیم!

برچسب ها : فرصت آزاد سبک
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/IOR8amM0
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه