محصولات فایده باور یا مبتنی بر عملکرد دارای ویژگی های محسوس و واقعی هستند و مصرف هدف گرا نیز گفته می شوند. این محصولات محصولاتی هستند که به طور عمده به وسیله خواسته برای ارضای یک نیاز اساسی یا انجام وظیفه تحریک می شوند. در فرهنگ غربی چنین محصولاتی اغلب سودمند یا ضروری نامیده می شوند.
محصولات فایده باور برای ارضای نیازهای ضروری و عملکردی مصرف کنندگان خریداری و مصرف می شوند و همچنین مصرف آنها مرتبط با حل مسئله ای است که با آن مواجهند.
مصرف کنندگان در انتخاب و تصمیم گیری محصولات فایده باور، یک رویکرد به حداکثر رساندن فایده و عملکرد را دارند و قضاوت آنها براساس فعالیت های شناختی، هدف گرا بوده وبه انجام یک وظیفه ضروری گرایش دارد. همچنین مصرف کنندگان به پیامدهای فوری مصرف توجه می کنند و هدف از مصرف فایده باور (مبتنی برعملکرد) افزایش فایده برای آنان است.
قضاوت آنها نیز براساس فعالیت های شناختی، هدف گرا و به انجام یک وظیفه ضروری گرایش دارد، همچنین مصرف کنندگان به پیامدهای فوری مصرف توجه می کنند و هدف از مصرف فایده باور (مبتنی برعملکرد) افزایش فایده برای آنان است.
ارزش فایده باور (مبتنی بر عملکرد)
استفاده از اصطلاح فایده باور در پژوهش های مصرف کننده نوعی شفاف سازی زبان شناختی است که با استفاده ازیافته های متفکران دیگر به دست آمده است. اکثر توجه پژوهش های گذشته روی جنبه های فایده باور خرید کردن تمرکز دارد. رفتارمصرف کننده فایده باور به عنوان رفتار عقلایی، وظیفه گرا و مبتنی برهدف تعریف شده است.
ارزش خرید فایده باور درک شده ممکن است به این وابسته باشد که آیا نیاز مصرفی منحصر به فرد رفتار خرید را به سمت تکامل تحریک می کند. اغلب این معنی را می دهد که محصول خریداری شده به یک روش کارا به دست آمده باشد. ارزش فایده باور، خرید کردن را طرزفکری وظیفه ای معرفی می کند.
از این رو ممکن است به جنبه تاریک خرید کردن تشریح شود. «هولبروک و هیرشمن» معتقدند که ارزش فایده باور ارزیابی مصرف کننده ها از این موضوع است که آیا پیامدهای حاصل از یک تجربه خرید موفقیت آمیز بوده است یا خیر؟ براین اساس، محققان ارزش فایده باورخرید کردن را به عنوان عمل خرید کردن صرفا برای به انجام رساندن یک عمل در نظر گرفته اند. این ارزش مفهومی اقتصادی را ارائه می دهد که به وسیله الگوهای یک فرآیند، اطلاعات پژوهش های رفتار مصرف کننده هدایت می شود.
رفتار فایده باور (مبتنی برعملکرد) مشتری به صورت رفتار وظیفه گرایانه و معقولانه تعریف می شود. ارزش خرید درک شده فایده باور (مبتنی بر عملکرد) برمبنای این مسئله است که آیا نیاز مصرفی مصرف کننده طی مسافت برای خرید برآورده می شود یا نه. اغلب این به آن معناست که یک محصول به صورت دلخواه وکارآمد خریداری می شود. ارزش مبتنی بر فایده که بازتاب دهنده خرید با ذهنیت کار یا وظیفه است می تواند در توضیح بعد تاریک خرید که به تازگی به آن اشاره شده نیز مفید و کارآمد باشد.
استفاده از اصطلاح فایده باور در پژو هش های مصرف کننده نوعی شفاف سازی زبان شناختی است که با استفاده از یافته های متفکران دیگر به دست آمده است.
مصرف کنندگان براساس نتایج فیزیکی، محسوس و واقعی محصولات فایده باور را مورد ارزیابی قرار می دهند.