بسیار پیش آمده آگهی تلویزیونی را مشاهده کنید که ازلحاظ بصری و ساخت قوی و تکنیکی است ولی از لحاظ مفهومی هرچقدر به ذهن خودتان فشار بیاورید، نکتهای ازآن را درک نمیکنید. با دیدن این آگهیها فورا باخود گفتهاید حتماً این آگهی در داخل کشور ساخته نشده است. چون نه بازیگران شبیه بازیگران داخلی هستند و نه لوکیشن آگهی تبلیغاتی سنخیتی با فضای داخلی کشورمان دارد، اما هرچقدر هم که آگهی از لحاظ تکنیکی قوی باشد، باز به استثنای تعداد اندکی از این آگهیها، باقی از لحاظ محتوایی و مفهومی حرفی برای گفتن ندارند.
این مد روز شرکتهای مختلف داخلی شده که هزینههای سرسامآوری را صرف میکنند تا آگهی مربوط به شرکت خود را در یکی از کشورهای همسایه و یا اروپایی بسازند. وقتی شیوهای در تبلیغات کشور مد شود، دیگر به نکات مثبت ومنفی موضوع توجهی نمیشود. در این حالت شرکتها فقط میخواهند از قافله عقب نمانند و مانند بقیه همرزمان خود عمل کنند. غافل از اینکه شاید این موضوع جنبههای منفی نیز به دنبال داشته باشد.
محمد مظلومپور، کارگردان آگهیهای تلویزیونی عقیده دارد: «در برخی موارد شرکتها تمایل دارند آگهیهای تلویزیونی آنها درخارج از کشور ساخته شود. درباره این موضوع باید بگویم برخی از مشتریان این امکان را به شرکتهای تبلیغاتی میدهند که آگهی تلویزیونیشان را درخارج از کشور بسازند. برخی موارد شاید لوکیشنی که برای ساخت یک آگهی تلویزیونی نیاز باشد در کشور وجود ندارد و مجبور به استفاده از آن لوکیشن در خارج از کشور باشند و یا شاید برخی امکانات درایران در دسترس نباشد. این میتواند تجربهای هیجانانگیز برای کارگردانان باشد، چون در شرایطی کاملاً حرفهای و ایدهآل کار خواهند کرد.
با این حال باید در نظر داشت که دربرخی موارد همان آگهی را میتوان با هزینههای کمتر در داخل کشور ساخت. این موضوع به این دلیل است که شاید ما از لحاظ امکانات ساخت بهروز باشیم، ولی کشورهای دیگر در این زمینه بهروزتر هستند. با این حال باید در نظر داشت که هزینه ساخت آگهیها در این کشورها چندین برابر داخل کشور است و آن آگهی با همان کیفیت نیز میتواند در داخل ساخته شود.»
این کارشناس تبلیغات اضافه میکند: «این آگهیها در بسیاری از کشورها ازجمله امارات، ارمنستان، ترکیه و... ساخته میشوند. کار در خارج از ایران به دلایلی حرفهایتر است که دلیل اصلی آن نظم درکار است، یعنی قبل از اینکه کارگردان شروع به کار کند همه چیز هماهنگ شده و یا شاید بعد از سفر به خارج ازکشور قبل از ساخت نهایی چندهفته پیش تولید داشته باشند و درنهایت به مرحله تصویربرداری میرسند. در نتیجه باتوجه به این عملکرد کار حرفهایتر نیز انجام خواهد شد و خروجی بهتری پیدا میکند،
البته با هزینهای گزاف ولی درست. این کار به دلیل هزینههای بالا در ایران امکانپذیر نیست و در برخی موارد مشتری اعلام میکند باکس پخش آگهی را در تلویزیون برای دو روز دیگر خریداری کرده و باید سریع تر آماده شود. این موضوع باعث بینظمی در کار میشود. گرچه این جریان میتواند رقابتی در باکس آگهیهای تلویزیونی ایجاد کند. در نتیجه در برخی موارد میتواند مفید باشد و در برخی موارد میتواند برای این صنعت مضر باشد، چون پولی که میتواند در داخل این سیستم به گردش درآید و به پیشرفت این صنعت کمک کند در کشور دیگری خرج میشود و این خروج ارز است.»