دومین همایش بینالمللی صنعت خودروی کشور در حالی برگزار شد که شرکت خودروسازی پژو از تمایل خود برای تولید محصولات تازه در ایران و شرکت رنو از ادامه همکاریهای خود با خودروسازان ایرانی و تنوع محصولات خبر دادند. در ابتدای این همایش که با حضور بیش از 500 میهمان خارجی برگزار شد، محمدرضا نعمتزاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امیدواریم بالاترین رشد تولید خودرو در جهان در سال 2014 میلادی مربوط به ایران باشد؛ بهگونهایکه هماکنون در زمینه تولید خودروهای سواری رتبه هفدهم و در کل صنعت خودرو رتبه نوزدهم جهان را کسب کردهایم که نسبت به سال گذشته دو رتبه رشد داشته است. هماکنون گردش مالی صنعت خودروی ایران 12 میلیارد دلار است که امیدواریم سال آینده 30 درصد افزایش یابد.
او با اشاره به سهم ارزش افزوده صنعت خودرو در بخش صنعت کشور اظهار کرد: سهم ارزش افزوده خودرو در این بخش حدود 18.8 درصد است، همچنین سهم اشتغال صنعت خودرو و قطعه نیز حدود 10 تا 12 درصد اشتغال صنعتی کشور است.
نعمتزاده، برنامه تولید خودرو را در سال جاری یک میلیون و 200 هزار دستگاه اعلام کرد و افزود: در هشت ماهه نخست امسال 724 هزار دستگاه خودرو تولید شده و 95 درصد برنامه محقق شده است. همچنین برای تسهیل جذب سرمایهگذاران خارجی مشوقهایی چون 50 درصد بخشودگی مالیاتی برای سرمایهگذاران خارجی که حداقل 30 درصد محصول تولیدی را به بازارهای خارجی صادر کنند در نظر گرفته شده است.
نعمتزاده درباره واگذاری سهام شرکتهای خودروسازی داخلی به شرکتهای خارجی توضیح داد: واگذاری سهام شرکتهای خودروساز مطرح داخلی به شرکتهای خارجی به شرط 30 درصد صادرات محصولات از دیگر مشوقهای در نظر گرفته شده است. حضور شرکتهای خودروساز خارجی چه از طریق همکاری با شرکای داخلی و چه از طریق سرمایهگذاری مستقیم باید با لحاظ کردن توان طراحی و بهرهگیری از قطعهسازان داخلی باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در سیاستهای تدوین شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت آن دسته از بنگاهها مورد حمایت قرار خواهند گرفت که حداقل عمق ساخت داخلی قطعات را رعایت کنند.
وی افزود: ایجاد خط تولید موتورهای بنزینی بر پایه سی.ان.جی با استاندارد یورو 5 و یورو 6 و با ظرفیت سالانه یک میلیون دستگاه و طراحی و تولید خودروهای صادراتی ترجیحا با مشارکت شرکتهای معتبر جهانی به میزان 500 هزار دستگاه در سال از برنامههای وزارت صنعت است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: تولید ون چندمنظوره با ظرفیت 50 هزار دستگاه در سال و ایجاد خط تولید گیربکسهای اتوماتیک با ظرفیت بیش از 200 هزار دستگاه در سال از دیگر برنامههای مدنظر در آینده است. ایجاد خط تولید موتورهای سبک دیزلی و افزایش توان تولید و طراحی مجموعههای کنترل و مدیریت الکترونیکی خودروها از دیگر برنامههای مدنظر خواهد بود.
حضور پررنگ فرانسه در صنعت خودروی ایران مشروط به نتیجه مذاکرات
در ادامه این همایش، سفیر فرانسه در ایران ابراز امیدواری کرد که با برطرف شدن مشکلات سیاسی، سرمایهگذاریهای شرکتهای فرانسوی در صنعت خودرو ایران افزایش یابد. فوشر، با بیان اینکه فرانسه از سالهای دور سرمایهگذاریهای زیادی در ایران انجام داده و مایل است به حضور خود در ایران ادامه دهد، گفت: نمایندگان حاضر شده از فرانسه در صنعت خودروی ایران پر تعداد هستند و من نشانههایی از اراده صنعتگران فرانسوی برای ادامه سرمایهگذاری در ایران را میبینم.
سفیر فرانسه در ایران ادامه داد: هنوز منتظریم شرایط اقتصادی برای سرمایهگذاری در ایران فراهم شده و تصمیمگیریهای سیاسی متناسب صورت گیرد.
وی افزود: برای آنکه نشان دهیم موضع فرانسه نسبت به ایران چگونه است رییسجمهور ما دو بار با رییسجمهور ایران در نیویورک دیدار کرد و وزرای خارجه دو کشور نیز ارتباطات زیادی دارند. سفیر فرانسه در ایران تصریح کرد: لحظه تعیینکننده برای تصمیمگیری فرارسیده و ایران میتواند دوباره در سطح جهانی مشارکت کند.
«رنو» به محصولات خود در ایران تنوع میبخشد
همچنین قائم مقام منطقه افریقا، خاورمیانه و هند رنو اعلام کرد: ما تنوع محصولات تولیدی در ایران را افزایش خواهیم داد و این یک هدیه به مشتریان است تا از پولی که برای خرید خودرو خرج میکنند حداکثر استفاده را ببرند.
پژمان کارگر با اشاره به نبود محدودیت زمانی برای حضور رنو در ایران، بیان کرد: بنابراین سرمایهگذاری اهمیت زیادی برای توسعه همکاریها ما دارد.ایران یک کشور بسیار استراتژیک برای رنو است.رنو در ایران سرمایهگذاری کرده و در آینده نیز به سرمایهگذاری خود ادامه خواهد داد.
کارگر افزود: هدف ما در رنو محلیسازی 80 درصد قطعات خودروهای تولیدی است، بنابراین در چند سال آینده ضمن انتقال فناوری 80 درصد قطعات محصولات تولیدی در کشورهای مختلف محلیسازی خواهد شد.
او با بیان اینکه تکنولوژیهای رنو به ایران منتقل خواهد شد، گفت: همان فناوری که رنو در فرانسه، روسیه، مراکش و برزیل از آن استفاده میکند به ایران نیز منتقل شده است.همچنین تامینکنندگان فرانسوی را به تامینکنندگان ایرانی متصل کردهایم تا کیفیت قطعات ایرانی حفظ شود.رنوی تولیدی در ایران کیفیت بالایی دارد که باید در این زمینه از تامینکنندگان قطعات در داخل ایران به دلیل همکاری آنها تشکر شود.
تمایل پژو برای ادامه حضور در ایران
در این همایش، قائم مقام پژو سیتروئن گفت: ما با استفاده از فناوریهای روز حضور خود در ایران را مستحکمتر خواهیم کرد. کمار، در این همایش با بیان اینکه ارتباط ما با صنعت خودرو ایران تاریخی و طولانی است و تمایل داریم که این ارتباط را ادامه دهیم، گفت: مذاکرات زیادی با شریک ایرانی خود در زمینه نحوه ادامه همکاریها داریم و علاقهمندیم که محصولات جدید خود را در ایران معرفی و تولید کنیم.
قائم مقام پژو سیتروئن ادامه داد: بنابراین در آینده و در اسرع وقت محصولات جدیدی در ایران تولید خواهیم کرد.
نگاه کوتاهمدت «سایپا» به شرکای چینی
مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا گفت: تا سال 1404 بخش کوچکی از تولیدات با همکاری شرکتهای چینی خواهد بود. البته نگاه ما به شرکتهای چینی کوتاهمدت و تا زمانی است که برخی مشکلات با برخی از شبکههای خارجی حل شود.
سعید مدنی گفت: از سال 1400 تا 1404 بیشتر تولیدات سایپا روی پلتفرم تولیدی سایپا خواهد بود.ضمن آنکه 25درصد تولیدات نیز با همکاری با شرکتهای معتبر جهانی اختصاص خواهد یافت.
وی با بیان اینکه در سه سال آینده حداقل 12 بدنه جدید خودرو توسط مهندسان ایرانی طراحی و تولید خواهد شد، بیان کرد: نخستین اتوبوس تولیدی بدون وابستگی و با برند ایران خودرو دیزل نیز ظرف دو ماه آینده به تولید میرسد.تا بهمن ماه سال آینده نخستین پلتفرم ایران خودرو تولید خواهد شد و در زمینه تولید گیربکسهای اتوماتیک نیز همکاری مشترکی با سایپا و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران صورت خواهدگرفت.
همکاری «ایران خودرو» با یک شرکت غیرآسیایی
مدیر عامل ایران خودرو گفت: هماکنون با شرکتهای پژو، رنو و سوزوکی همکاری مشترک داریم و به دنبال همکاری با یک شریک چهارم که یک شرکت غیرآسیایی و معتبر جهانی است، هستیم.
هاشم یکه زارع از عرضه دو محصول جدید دنا و وانت پیکاپ ال 90 در سال جاری خبر داد و گفت: با تعیین قیمت خودروی دنا این محصول به بازار عرضه خواهد شد.همچنین وانت پیکاپ ال 90 نیز تا پایان سال وارد بازار میشود.
وی با بیان اینکه در سه سال آینده حداقل 12 بدنه جدید خودرو توسط مهندسان ایرانی طراحی و تولید خواهد شد، بیان کرد: نخستین اتوبوس تولیدی بدون وابستگی و با برند ایران خودرو دیزل نیز ظرف دو ماه آینده به تولید میرسد.تا بهمن ماه سال آینده نخستین پلتفرم ایران خودرو تولید خواهد شد و در زمینه تولید گیربکسهای اتوماتیک نیز همکاری مشترکی با سایپا و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران صورت خواهدگرفت.