آمار بالای راه اندازی استارتاپ ها در سراسر دنیا نشان دهنده تمایل جوانان به سمت این مدل از کسب و کارها است. این آمارها حاکی از آن است که تنها در ایالات متحده در سال ۲۰۱۵ بیش از ۴۰۰هزار استارتاپ راه اندازی شده اند، همچنین مؤسسه کافمن طی بررسی های خود اعلام کرده جوانان بین ۲۴ تا ۳۵ سال با ۵۴درصد بیشترین کارآفرینان استارتاپی هستند و این یعنی جوانان جویای کار و ثروت، تمایل بیشتری به پذیرفتن ریسک و شروع یک کسب و کار شخصی را دارند.
انواع استارتاپ ها در حوزه های مختلف عمومی و تخصصی راه اندازی می شوند و کارشناسان معتقدند راه اندازی یک استارتاپ برای یک جامعه هدف مشخص و به صورت تخصصی کار کردن همواره موفق تر عمل می کند و شاید با کوچک تر شدن جامعه هدف، سختی کار کمتر شده و دسترسی به آن جامعه و اقناع آنها راحت تر باشد، همچنین مهم ترین چالش ایده پردازان که قصد راه اندازی یک استارتاپ را دارند همراه کردن سایرین و پیدا کردن سرمایه گذار است که هر چه این ایده برای حوزه مشخص تر و تخصصی تری باشد اهداف و آرمان های واضح تری را نمایان می کند و سرمایه گذار زودتر حاضر به پذیرش ریسک می شود.
در گزارش امروز به سراغ مصطفی رحیمیان زاده، مدیر یکی از استارتاپ های تخصصی در حوزه معماری رفته ایم. او که جوان 22ساله و پر تلاشی است برنامه های زیادی برای آینده استارتاپ در حال اجرای خود دارد. رحیمیان زاده دانشجوی مهندسی صنایع و اهل مشهد است، اما برای رسیدن به اهداف و آرمان هایش حاضر به سکونت در زاهدان شده است؛ شهری که معتقد است بیشترین پتانسیل را برای رشد و نمو ایده اش دارد. او در ادامه از شرایط کار، فرصت ها و تهدیدهای استارتاپی خود می گوید.
استارتاپی در دل استارتاپ دیگر
رحیمیان زاده درخصوص ایده استارتاپ خود می گوید: نام این پروژه «آی اتود» است و در واقع یک سایت طراحی و فروش نقشه های مرتبط با حوزه معماری است. بهمن ماه سال94 یک استارتاپ ویکند در بیرجند برگزار شد و ما در آن شرکت کردیم. همانطور که می دانید استارتاپ ویکند یک رویداد آموزشی، تجربی در سراسر دنیاست و در این برنامه شرکت کنندگان پرانگیزه ای شامل برنامه نویسان، مدیران تجاری، عاشقان استارتاپ، بازاریاب های حرفه ای و طراحان گرافیک گردهم می آیند تا طی 54 ساعت ایده های شان را مطرح کنند، گروه تشکیل بدهند و هر گروه ایده ای را اجرا کند. در آنجا ما با ایده خوابگاه هوشمند شرکت کرده بودیم، اما ایده طراحی آی اتود از همان جا شکل گرفت.
وی در خصوص سازوکار این سایت می گوید: این سایت یک سامانه ارتباطی بین نقشه کشان و مهندسان معماری در کشور و مشتریان است. در این سایت به دو صورت می توان به نقشه خانه ای که می خواهید بسازید دسترسی داشته باشید.
در حالت اول ما نقشه های پلن صفر را برای مشتری به نمایش می گذاریم و مشتری با انتخاب یک پلن می تواند درخواست شخصی سازی آن را بدهد و براساس متراژ و موقعیت زمینش مقداری پلن اولیه را دستکاری کرده و به وی تحویل می دهیم و در حالت بعدی مشتری از ابتدا نقشه ای که می خواهد را سفارش می دهد و نقشه کشان ما کار را انجام داده و تحویل می دهیم اما در جریان این سایت ما قصد نداریم صرفا یک سایت فروش نقشه باشیم و با برنامه هایی که در دست داریم می خواهیم یک سامانه جامع و کامل برای گرد آوری معماران کشور و پیشرفت و توسعه این بخش در کشور باشیم.
ساز و کار آای اتود
مدیر این مجموعه در خصوص سازوکار این سامانه می گوید: ما پلن های صفر را در سامانه ارائه می کنیم، مشتری نقشه را می بیند و می پسندد. برای ادامه کار و دریافت نقشه باید مبلغ کمی برای سفارش خود پرداخت کند، این مبلغ امن از طرف ما به مهندس نقشه پرداخت شده و همزمان مهندس نقشه اصلی و کامل را به ما ارائه می کند، سپس ما یک پیش نمایش به مشتری نمایش می دهیم تا با توجه به سلیقه و متراژ و موقعیت خود تغییراتی را که می خواهد اعلام کند، پس از این مرحله کل مبلغ را پرداخت کرده و در نهایت با سفارشی سازی نقشه ما پول را به حساب مهندس معمار پرداخت می کنیم و نقشه کامل را به مشتری تحویل می دهیم.
سکاندار استارتاپ خود باشید
رحیمیان زاده درخصوص نحوه مدیریت یک استارتاپ می گوید: شما برای راه اندازی یک استارتاپ و طی کردن مراحل تجاری سازی و فروش محصول نیاز به حمایت و توجه دارید. از روش های مختلفی می شود این حمایت را با خود همراه کرد که هر روشی مزایا و معایب خود را دارد. در خصوص استارتاپ ها، همکاری با شتاب دهنده ها اصلا هدف مورد نظر نیست و با ثبت شرکت به صورت مستقل قصد ورود به بازار و اجرای پروژه را داریم.
وی در این خصوص معتقد است: ورود به شتاب دهنده ها در ایران چندان دشوار نیست و معمولا شتاب دهنده ها روی ایده های خوب سرمایه گذاری و حمایت خوبی به عمل می آورند اما متاسفانه زمام و مدیریت از دست ایده پرداز خارج می شود و کنترل روی پروژه ها کم می شود و این خلاقیت را از استارتاپ می گیرد، از این رو ما قصد ورود به شتاب دهنده ها را نداریم و به صورت مستقل با ثبت شرکت «آوا کام خاوران» وارد مذاکره با سرمایه گذاران خصوصی مانند فناپ شده ایم.
بازار نقشه کشی در کشور
مدیر این استارتاپ نوپا در خصوص تحقیقات بازاری که برای این پروژه انجام شده است، می گوید: ما بررسی هایی درخصوص نمونه های مشابه این استارتاپ در کشورهای های دیگر انجام دادیم و نتیجه آن شد که این سامانه ها در دنیا نتایج مثبتی داشته اند و مشتری های زیادی دارند، همچنین مسئله ساخت و ساز در کشور ما اگرچه در سال های اخیر کمی دچار رکود بوده اما هرگز کاملا از پا نیفتاده و همچنان روزانه هزاران نقشه در سراسر کشور به تایید مهندسان ناظر می رسد.
وی در ادامه تصریح می کند: مثلا تحقیقات ما نشان داد در شهر کوچکی مانند بیرجند سالانه 15هزار نقشه به تایید مهندس ناظر رسیده اند، اما طرح ما برای دانش بنیان شدن قرار بود در زاهدان استارت بخورد، چرا که بررسی های ما نشان داد بیشترین آمار ساخت و ساز در زاهدان است و سالانه بیش از 30هزار نقشه در این شهر تایید می شوند، اما متاسفانه پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان ایده دانش بنیان شدن ما را در بروکراسی های اداری خود با شرایط سخت گیرانه رد کرد و در حال حاضر به صورت مستقل و بدون دانش بنیان شدن در حال ادامه کار خود هستیم.
توسعه محصول و استفاده از همه امکانات در دسترس
رحیمیان زاده در خصوص آینده مجموعه و استارتاپ خود می گوید: فعلا در حال بررسی بازار هستیم و قصد داریم نمونه آزمایشی و کوچکی از سامانه را وارد بازار کنیم تا با بررسی رفتار مخاطبان سایت را کامل تر کنیم. در همین مرحله قصد داریم برای جذب معماران برتر کشور و همچنین دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های مرتبط حق عضویت هایی را در نظر بگیریم تا این افراد نقشه ها و پلن های صفر خود را به ما برای بازدید عموم ارائه کنند و بانک اطلاعاتی بزرگی از نقشه های استاندارد به دست بیاوریم. همچنین برنامه داریم تا اپلیکیشنی را هم برای این سایت طراحی و روانه بازار کنیم و استفاده از پتانسیل های شبکه های اجتماعی برای معرفی سامانه و جذب بازار مخاطبان در دست بررسی است.
وی در آخر می گوید: آینده این استارتاپ بستگی به حمایت های سرمایه گذار و همچنین دولت دارد، به علاوه مجموعه ما باید همواره به روز باشد و خلاقیت نشان دهیم و جامعه معماران و نقشه کشان کشور را گردهم آوریم اما طبق برنامه های ما تا دوسال آینده این سامانه می تواند نخستین گزینه برای دریافت نقشه از سوی مخاطبان باشد.
ارتباط با نویسنده: Shokoofehmirzaee@yahoo.com