در بخش اول با دو استراتژی کارآمد چکه شیر آب و قرنطینه آشنا شدیم و نقاط قوت و ضعف و عوامل به کارگیری آنها را بیان کردیم.
در ادامه مبحث استراتژی های رونمایی از محصول به دو استراتژی پرکاربرد که در کشورمان نیز استفاده فراوانی دارد می پردازیم.
3- استراتژی امواج
توانمند سازی تاثیرگذاران کلیدی در حوزه های تخصصی از ویژگی های بارز این استراتژی است و به عبارت دیگر برای تعریف داستان بسیار پرکاربرد است، چرا که از طریق روایت کردن و بیان مداوم و متناوب، جایگاه ذهنی مناسبی برای مخاطبان خلق می شود. از این استراتژی در مواقعی که کمپین محصول دارای رواج و مقبولیت اجتماعی است و محصول اعتماد به نفس بالایی دارد، بهره می بریم.
همچنین زمانی این استراتژی کارآمد تر می شود که پاداشی درخور برای تاثیرگذاران در نظر گرفته شود و تعامل کاملی با این قشر وجود داشته باشد، چرا که موجب افزایش اثربخشی این استراتژی می شود. باید افزود از نقاط قوت و عواملی که می تواند در این استراتژی مفید باشد به معتبر بودن تاثیرگذاران و محصول و کامل بودن یا اقناع کنندگی محصول اشاره کرد ولی مطمئنا تحقق این استراتژی در گرو تعهد تاثیرگذاران است که مهم ترین فاکتور را برای موفقیت به خود اختصاص می دهند ولی در مقابل عواملی از قبیل عدم کنترل مناسب و همچنین عدم اقبال عمومی تاثیرگذاران از نقاط بحرانی و شکست این استراتژی است.
باید افزود سختی در کنترل انتشار پیام از طریق تاثیرگذاران می تواند ازجمله مهم ترین و حائزاهمیت ترین نقاط ضعف این استراتژی باشد که در صورت نادیده گرفته شدن این فاکتور می تواند مسیر را منحرف و عواقب دور از انتظاری خلق کند.
به عنوان مثال، نمونه موفق بومی که مبحث رونمایی از محصولات کوادکوپتر برای حمل کالا را در دستور کار خود قرار داد و کمپین پر محتوایی را ساماندهی کرد فروشگاه آنلاین دیجی کالا بود. دیجی کالا توسط طرح مسابقه که اقدام بسیار تاثیرگذاری بود، دقیقا توانست با این فرآیند اولا رونمایی کند از محصولات به روز و جدیدش و در ثانی مخاطبان نخبه را که تاثیرگذاران پر رنگی در جامعه بودند درگیر این رونمایی کند.
4- استراتژی آتش بازی
تعبیر آتش بازی یا همان ایجاد یک انفجار بزرگ در رونمایی برای تمرکز و ایجاد درگیری فکری در ذهن مخاطبان است که این عامل باعث متمرکز شدن افکار مخاطبان روی رونمایی محصول می شود. بهترین زمانی که باید از این استراتژی بهره برد زمانی است که کمپین محصول دارای رواج اجتماعی است و مقبولیت سازمان عمومیت و فراگیری مناسبی دارد و همچنین تعامل مناسبی با گروهی از تاثیرگذاران که عموما اصحاب رسانه و صاحبان کانال های اطلاع رسانی هستند و در حقیقت تریبون اطلاع رسانی را در اختیار دارند، وجود دارد و پاداش شایسته ای برای حضور و همراهی این گروه برای اطلاع رسانی و اصطلاحا ایجاد بمب خبری در نظرگرفته شده است.
باید افزود از این استراتژی برای محصولات با اعتمادبه نفس بالا باید استفاده کرد. از عواملی که می تواند افزایش اثربخشی این استراتژی را گارانتی کند، امکانات و مشخصات بالای محصول، ایجاد و افزایش اعتماد سازی مجدد و همچنین داستان سرایی و انتقال اطلاعات مکمل برای گسترش در جامعه است که می تواند بسیار اثربخش واقع شود.
در این استراتژی گالوانیزه کردن ذی نفعان داخلی که شامل پرسنل می تواند باشد باید رخ دهد.به صورتی که نباید تا روز مراسم از مراسم و نحوه برگزاری آن و همچنین محصول و اقدام مورد نظر برای رونمایی از آن اطلاعاتی در اختیار مخاطبان و افراد غیر سازمانی قرار گیرد.
از فاکتورهای منفی این استراتژی و به اصطلاح نقاط ضعف آن باید به گران بودن و پرهزینه بودن آن، همچنین متداول و اصطلاحا دم دستی بودن و تکراری بودن آن اشاره کرد و در حقیقت نخستین گزینه ای که به ذهن سازمان ها می رسد همین استراتژی است. به عنوان مثال مراسم رونمایی از گوشی پرچم دار هوآوی با حضور تعداد کثیری از اصحاب رسانه در پردیس سینمایی که به نوبه خود رخداد پر هیاهو و پر سروصدایی بود و بسیار پر هزینه ازلحاظ مالی برای سازمان.
مدرس و مشاور توسعه کسب و کار