گاهی بیهوده تلاش می کنیم، گاهی آنقدر مسئله ساده ای را پیچیده می کنیم و با تمام توان سازمان را در پی ناشناخته ای تا حصول نتیجه ای نامشخص گسیل می سازیم که هیچ حاصلی عاید نمی شود.گاهی سازمان در میدان جنگی نبرد می کند که از پیش باخته چراکه به دنبال هدفی است که تحققش در واقع نشدن است.
موارد بیان شده ایجاد سردی، یأس و ناامیدی و جلوگیری از مبارزه در بازار رقابتی نیست فقط تلنگری است که حواس مان باشد برای تحقق موفقیت فقط یک راه وجود ندارد،راهی را بیابیم که متناسب با سازمان و توان مالی و انسانی آن است و از پیش شکست خورده جنگ رقابت در بازار نباشیم.
قانون مالکیت
دو شرکت نمی توانند مالک یک نام یا یک کلمه در ذهن مشتری باشند به این معنی که اگر کلمه ای در انحصار یک شرکت است و در ذهن مشتریان ثبت شده تلاش برای از آن خود کردن آن کاری است بیهوده چراکه مستلزم زمان بسیار زیاد و هزینه هنگفتی است و به جرات می توان گفت ناممکن.
باید خاطرنشان کرد که حذف یک تداعی کننده و یک کلمه در ذهن مخاطبان و حک آن کلمه برای سازمان دیگر کاری است بسیار طولانی و شاید محال. به عنوان مثال شرکت کاله نخستین ماست پر چرب از پیش مخلوط شده را با عنوان سون به بازار ارائه کرد و بعد از آن شرکت های مختلفی حتی با بسته بندی مشابه نیز آن را ارائه دادند و اسامی مختلفی بیان کردند ولی مردم ماست یکدست و از پیش مخلوط شده پرچرب را سون می دانند حتی اگر برای کاله نیز نباشد، حال با فرض اینکه شرکت هایی مثل دامداران، چوپان، هراز و پگاه بخواهند این اصطلاح را از ذهن مخاطبان پاک کنند دیگر قادر نخواهند بود که سون را به برند دیگری غیر از کاله نسبت دهند.
البته باید گفت ایده ای خلاقانه در این حوزه از سوی رقبا شکل گرفت که نتیجه اثرگذاری داشت و توانست ضریب نفوذ کلمه سون را کمتر کند و آن ارائه ماست همزده بود که با تعریفی نو از همان ماست جایگاه جدیدی در ذهن مخاطبان حک کرد. پس باید گفت وقتی کلمه یا موقعیتی از شرکت رقیب در ذهن مشتری باشد، بیهوده است که بخواهید آن نام یا موقعیت را از آن خود کنید.
همان طور که می دانید، ایمنی متعلق به خودروی ولوو است و تاکنون شرکت های مختلفی برای گرفتن این کلمه تلاش کرده اند که متأسفانه موفق به این اقدام نشده اند.باید گفت فکری را که قبلا شکل گرفته در جامعه نمی توان تغییر داد و هرچه بر این کار برند های رقیب ممارست داشته باشند، جایگاه مالک کلمه مستحکم تر خواهد بود.
نکته مهمی است قانون مالکیت، قانونی که عدم توجه به آن می تواند مشکلات جبران ناپذیری برای سازمان ها و برند ها ایجاد کند چراکه در راستای باوری اشتباه و عدم آگاهی از قانونی ساده، برای تحقق اهداف خود اقدام به استخدام لشکری از متخصصان می کنند و گروه هایی هدایت می شوند برای دستیابی به اهداف. در این راستا مصاحبه های متعددی برگزار می شود و طبقه بندی وسیعی از اطلاعات صورت می گیرد غافل از اینکه با این اقدام خود را در دام می اندازند و این توان را در مسیری بیهوده صرف می کنند.
شناخت قوانین شکست به شما این امکان را می دهد تا بتوانید از کوتاه ترین و ساده ترین مسیر ها برای موفقیت و گریز از شکست های تان بهره گیرید.
مدرس و مشاور توسعه کسب و کار